Salt lake city

Vi har hittat en billig flygresa till Salt lake city i februari och funderar på att åka dit, vi är två vuxna och ett barn som då kommer vara 7 år.

Jag är medelbra, åker helst röda backar! Resten av familjen åker helst våghalsigt. Maken vill gärna åka offpist om tillfälle ges.

Vi tänkte vara där ca 3 veckor.

Tyvärr känner vi ingen som varit där, alla tips är välkomna!

Åka skidor med barn där, funkar det OK? (Vi åker mest i Åre här i Sverige)

När jag kollar på nätet ser det ut som att det finns många olika ställen att välja på, vad är bra och vad ska vi undvika?

Tips på boende (det mesta verkar väldigt dyrt!)?

Och vad betyder de olika benämningarna på liftar. t ex quad - är det stolslift med 4 sitsar kanske? Vad är "magic carpet" för lift??? Surface - vanlig släplift kanske?

Tacksam för alla erfarenheter!

Jag är inte rätt person att svara på dina frågor, men jag vet i alla fall att Alta ligger ganska nära Salt Lake City. Alta är ju känt för att vara ett riktigt bra offpist-ställe, så dit skulle iaf jag åka om jag vore ni. (Om jag har förstått saken rätt, så är dock inte snowboards tillåtna i Alta. Det kanske kan vara bra att känna till.)

Ett annat ställe där du kan hitta info är www.freeride.se Sök på sidan och i forumet. Ställer du dina frågor där, så får du säkert svar.

Har inte heller varit i Utah, men väl i Colorado och åkt skidor. Vad gäller boende så rekommenderar jag att ni söker er utanför huvudorterna. Använd google earth och leta reda på några mindre ställen strax utanför där ni vill åka skidor. Där är hotellen oftats mkt billigare (kolla/boka på Hotels.com). Bil måste man ju ändå ha i USA så det är sällan problem att ta sig till backen. Ytterligare pengar kan man spara på att ta 2bäddsrum + extra säng. Kolla direkt med hotellen att det går att lösa.

Quad är fyrstolslift, Magic carpet = rullmatta (barn/nybörjarlift som man står på), Surface tow är släplift.

Passa på att prova flera ställen när ni ändå är där. Och om man vill ha skidfria dagar ska man passa på ta dem under helgen när alla andra är lediga och ska åka skidor.

Hyrbil är ändå ett måste

Och då kan man ju åka runt på flera orter.

Park City är väl den största och mest kända men säkert också bland de dyrare. Jag har åkt där en gång för länge sedan men det var på försäsong och absolut inget Utahpuder.

Erinrar mig annars talesättet:

If you want to have fun, go to Colorado
If you want to ski, go to Utah

Trevlig resa!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg