Salomon XA Adventure fryser fast

Nu har jag två gånger haft problem med mina Salomon XA Adventure-bindningar:

Första gången plurrade jag och hade resten av dagen problem med att få bindningen att låsa. Temperatur runt -2, Mälaren.

Senast på Vikingarännet ville först inte den ena och till landpassagen vid Roparudden inte heller den andra bindningen överhuvud taget öppna sig. Jag tog i så hårt jag kunde med handkraft, pik etc, men det gick bara inte. Jag ville inte bruka mer våld av rädsla att kanske inte alls få fast skridskon senare. Temperaturen var även denna gång strax under noll, fukten kom denna gång från blöta partier på banan. Efter att ha gett upp försöken att få loss skridskon blev det till att ta fram plan B, i strumplästen över stock och sten...

Min svåger hade även han problem med sina XA Adventure-bindningar, en bindning ville inte låsa ordentligt. Detta ledde till flera fall när skridskon plötligt lossnade.

Någon som har några bra tips om hur man undviker detta???

Mvh Raymond
 
Byt system

Istället för att bara bota symptomen kan man ju lösa problemet, byt bort skidbindningarna och skidskorna mot något som bättre passar vana långfärdsåkare.

Jag tyckte verkligen synd om alla folk som satt och trilskades på bänkarna vid promenaderna under rännet i söndags, det såg inte kul. Att använda små rörliga plast och metalldelar är ju inte direkt fältmässigt, det fungerar säkert bra i spårade skidspår, men vi långfärdsåkare har oftast högre krav på driftsäkerhet.

/Bo
 
Re: Byt system

boe skates; sa:
Att använda små rörliga plast och metalldelar är ju inte direkt fältmässigt, det fungerar säkert bra i spårade skidspår, men vi långfärdsåkare har oftast högre krav på driftsäkerhet.
/Bo

Hä, Mathias Fredriksson och de andra skidåkarna har säkert inga krav på driftsäkerhet på deras bindningar.
;)

/BAX
 
Re: Byt system

boe skates; sa:
Istället för att bara bota symptomen kan man ju lösa problemet, byt bort skidbindningarna och skidskorna mot något som bättre passar vana långfärdsåkare.

Jag tyckte verkligen synd om alla folk som satt och trilskades på bänkarna vid promenaderna under rännet i söndags, det såg inte kul. Att använda små rörliga plast och metalldelar är ju inte direkt fältmässigt, det fungerar säkert bra i spårade skidspår, men vi långfärdsåkare har oftast högre krav på driftsäkerhet.

/Bo

Jag håller helt med. Bort med aluminiumprofiler i långfärdsskridskor. Aluminium drabbas av utmattningsbrott. Att byta skridskor var tionde år botar ju bara symptomen, lösningen är att att gå över till träram.

Och bort med stålskena på långfärdsskridskorna! Den blir ju slö och man måste slipa om den. Varje gång man slipar försvinner det lite gods och till slut har man ingen skena kvar. Tacka vet jag skridskor av ben. Det funkade ju på medeltiden så varför inte nu?

Johannes
 
Re: Re: Byt system

BAX; sa:
Hä, Mathias Fredriksson och de andra skidåkarna har säkert inga krav på driftsäkerhet på deras bindningar.
;)
/BAX

Som sagt, i den tillrättalagda naturen klarar sig skidåkarna bra. Jag är rätt säker på att om skidåkarna skulle behöva ta av och på sig skidorna under tävling flera gånger skulle inte någon acceptera att bindningen hade frysit fast.

Jag är ganska säker på, att silikonspray/CRC/WD40 hjälper.

Javisst, mycket bra medel, man ska också tänka på att man kan vaxa eller tejpa skridskorna för att undvika att det fryser fast slask. Har man anodiserade skenor hjälper det också lite.

/bo
 
Re: Re: Re: Byt system

boe skates; sa:
Som sagt, i den tillrättalagda naturen klarar sig skidåkarna bra. Jag är rätt säker på att om skidåkarna skulle behöva ta av och på sig skidorna under tävling flera gånger skulle inte någon acceptera att bindningen hade frysit fast.

Som det är nu tar de ju av sig skidorna _en_ gång (för att byta skidor) vid vissa tävlingar. Då accepterar de knappast heller att bindningen har frusit fast. Hur påverkar detta faktum ditt resonemang? Borde man byta till gamla hederliga spiralfjäderbindningar i VM i längskidor, eftersom moderna bindningar inte är "fältmässiga"?

Johannes
 
Re: Re: Re: Byt system

boe skates; sa:
Som sagt, i den tillrättalagda naturen klarar sig skidåkarna bra. Jag är rätt säker på att om skidåkarna skulle behöva ta av och på sig skidorna under tävling flera gånger skulle inte någon acceptera att bindningen hade frysit fast.

Jag inser att du åker lika mycket skidor som jag åker skridskor.

/BAX
 
Re: Re: Re: Re: Byt system

f91jsw; sa:
Som det är nu tar de ju av sig skidorna _en_ gång (för att byta skidor) vid vissa tävlingar. Då accepterar de knappast heller att bindningen har frusit fast. Hur påverkar detta faktum ditt resonemang? Borde man byta till gamla hederliga spiralfjäderbindningar i VM i längskidor, eftersom moderna bindningar inte är "fältmässiga"?
Johannes

Jo, som jag nu har försökt få fram i ett stort antal inlägg så fungerar säkert skidbindningarna jättebra i den tillrättalagda miljön. Alltså i de maskingjorda spåren som skidåkarna tävlar i.

Men, det är ju inte på dom vilkoren vi färdas över våra vatten. Vi färdas på isens vilkor, och där märker nu fler och fler att skidbindningarna inte hör hemma.

De vana långfärdsåkarna behöver system som fungerar mil efter mil, år efter år i skärgårdens varierande förutsättningar.

/bo
 
Re: Re: Re: Re: Byt system

BAX; sa:
Jag inser att du åker lika mycket skidor som jag åker skridskor.
/BAX

Javisst, det är säkert så. Jag kan inte ett smack om skidåkning, det har jag aldrig försökt undanhålla. Men någon kunskap om skidåkning behövs inte för att kunna utvärdera en bindning för skridskoåkning.
 
Utan att ta ställning...

... så är det ju fler skillnader mellan tävlingsskidåkning och långfärdsskridsko.

Till exempel är en driftsäker men klumpig bindning lika värdelös som en fastfrusen bindning för en tävlingsskidåkare. Båda förstör chansen till vinst.

Men för en långfärdsåkare betyder en överdimensionerad bindning att det går marginellt långsammare, medan en trasig bindning kan betyda att han blir fast på en liten kobbe någonstans...

Det vore mer relevant att jämföra långfärdsskridskor med turskidor.
 

Liknande trådar