Saliv och sår

Varför diskutera salivens innehåll ?

Jag är sjuksköterska och arbetar med sår. Vi slickar inte patienternas sår vid omläggningar och vi ber heller inte pasienterna slicka sina egna sår. Sår skall hålls rena. Tvätta det rent och sätt på ett rent plåster. Stora sår skall behandlas av läkare. Munnen innehåller bakterier som skall vara i munnen.

Varfår diskutera salivens innehåll? Hmm, alla har inte med sig desinfektionsvätskor, vattenktan och tvål när dom skadar sig, eller hur? (Varför diskutera liggunderlag när det finns hästens sängar... :))

Re: Varför diskutera salivens innehåll ?

jonken; sa:
Jag är sjuksköterska och arbetar med sår. Vi slickar inte patienternas sår vid omläggningar och vi ber heller inte pasienterna slicka sina egna sår. Sår skall hålls rena. Tvätta det rent och sätt på ett rent plåster. Stora sår skall behandlas av läkare. Munnen innehåller bakterier som skall vara i munnen.

Är molekylärbiolog och doktorand men arbetar inte med sår.

....Vår munflora och de antibakteriella peptider och andra substanser vi har i munnen evolverade ett par veckor innan plåster och dyligt fanns att handha. Tror inte att någon här tror att det är BÄTTRE att slicka på ett sår än att tvätta rent det...Frågan var nog ifall att det är bättre att slicka på såret än att inte gåra något alls med det...

Risken att man får in några egna baggar i såret som egentligen inte hör hemma där finns naturligtvis, men om inte fördelarna en gång i vår evolution skulle ha övervägt nackdelarna skulle den så uppenbara reflexen att slicka i sår inte finnas där.....Naturen är lat och vill dumpa onödiga egenskaper.......

/P.D

Guest

Gäst
Som jag ser det är den största risken med att börja slicka sina sår är man kan få blodad tand.

Skämt åsido.

Hur blir det då med munsår och bakterierna?

Analogi med hunddjur

Håller med Per Österlind, det är sämre för hundar/vargar att slicka på såren än att låta bli. Såren läker trots att de slickar.

För oss människor bör det vara samma sak. Men utan att kunna speciellt mycket om områden måste jag ändå säga att det borde vara bättre att försöka få ut så mycket skräp som möljligt från ett öppet sår än att låta bli. Har man tvål och vatten bör man låta bli att slicka, men det är ju inte alltid sånt finns till hands.

Men för att fortsätta analogin med hunddjur så läker deras sår trots det upprepade slickandet. Ingen människa (som inte har blodad tand som någon skrev) fortsätter väl att slicka på sina sår efter det att det slutat blöda?

Överlevnadstips!

Om man har tillgång till det så stryk lite honung på såret. Honung har god antibakteriell egenskap.

Annars är även urin helt sterilt och kan användas att skölja sår. Kanske inte så smakligt men om man har brist på rent vatten (det finns en hel del bakterier i vatten) så funkar det bra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
x-treme Sandflugor och sår??? Överlevnad 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg