Re: Gamla MFS? Ja.
Vandrare; sa:
Hur gör man när man testar köket på allvar? Måste man se cool och allvarlig ut eller räcker det att hålla sig för skratt? ;-)
Äsch, kanske inte ska vara så mycket allvar, jag blev mest bara förvånad över att du skrev att man inte behövde byta munstycke. När vi testade så var det Omnifuel det handlade om och då betedde det sig så som jag skrev tidigare. Fast vi testade det nog ganska allvarligt i alla fall, olika bränslen (bensin, fotogen & gas) i alla tre munstycken. Synd bara att man inte var så allvarlig att man skrev ner resultatet och hade kunnat lägga ut det här. Dock var det inte på någon allvarlig expedition, extrem höjd eller något sådant...
För övrigt kan jag instämma med tidigare talare, ett litet lätt gaskök för lätta turer och ett bensin- och eller Trangia när det finns plats- och viktutrymme.
Själv har jag fastnat för Optimus Nova för lättare packning (jag vet att det inte är LÄTT, men lättare än Trangia i alla fall) och Trangia med gas- eller Nova-brännaren om det finns plats- och viktutrymme. Då har man genast fyra kombinationer, bara Nova (hyffsat litet och smidigt), Trangia med gasbrännare (lättanvänt, stabilt, vindskyddat men tungt), Trangia med Nova-brännare (hög effekt, funkar bra vintertid, stabilt vindskyddat men ännu tyngre) och till slut för gourmetturen: Trangia med gasbrännare och Nova separat! Voila, vilken festmiddag kan man inte fixa på två plattor? Ok, en del, men mycket kan man göra i alla fall.
Lycka till i köksdjungeln och glöm inte att god mat är viktigt!
/ Nicke