Saknar fjällen.. gör inte ni?

Att vara i fjällen nu behöver ju inte betyda veckolånga tältturer. Det går ju att göra dagsturer eller stugturer också. Sen kan det ju faktiskt finnas en tjusning i det karga, bistra, kalla, snödrevande och mörka också ;)

Längtar alltid!

Jag längtar alltid till fjällen! Även i december!

Har varit i Grövelsjön flera gånger vid jul, det kan vara jättekallt, men är också fantastiskt vackert, ljuset är så speciellt!

Har bara bott inne de gånger jag vistats i vinterfjäll men kan gott tänka mej att gå stugtur vintertid.

För övrigt så funderar jag på vart nästa sommars fjällturer ska gå. Min medvandrare vill gärna till Grövelsjön, så det blir säkert en hösttur dit. Och så tänker jag mej en ensam tur också,var har jag inte bestämt än...

Hälsn BM

Önskar jag också kunde dra iväg. Men jag är fast i skolan, fast i jobbet. Jag får för närvarande nöja mig med att drömma och titta på bilder. Jobbar vidare på att sambon ska få upp ögonen för den underbara fjällvärlden. Vet inte vad han tänkte efter sommarens lätta tur till Helags, men vi får väl se om han följer med i sommar eller om jag får ta med mig brorsan istället.

När jag har några timmar över och fjällabstinensen är total så flyr jag ut i skärgården. Där kan jag inbilla mig att hällarna är del av något större. Vid en brasa med en kopp te i handen så drar sig längtan lite längre bakåt...

(Jag skrev en artikel om känslor i fjällen, http://www.utsidan.se/cldoc/10551.htm, om någon vill läsa...)

/Karolina som ska sätta sig och plugga på om hur enzymaktivitet kan regleras genom allostera effektorer (tråååkigt...)

Fint skrivet. Jag tror många av oss känner igen de där känslorna som kommer efter några dagar, då man sköljt ur sig alla måsten och borden. Efter sin första riktiga fjällttur sa min son: "Jag trodde det skulle bli tråkigt att bara gå hela dagarna, men det blir det konstigt nog inte".

Nej, för en utomstående betraktare verkar det inte hända särskilt mycket på en vandring i fjällen. Kanske är det därför man måste locka folk med "aktiviteter". Det räcker inte med att bara vara, fast på ett sätt som de flesta aldrig upplevt. Men för oss som upplevt det är det en ständig källa till glädje och frid. Och vi kommer tillbaka. Och vi kan inte riktigt förklara varför.

Jörgen

/Karolina som ska sätta sig och plugga på om hur enzymaktivitet kan regleras genom allostera effektorer (tråååkigt...)
Det är när man läser sånt här som jag verkligen glädjs åt att för ett par veckor sedan gjort sista avbetalningen på studielånet. :)

Men för att återgå till den ursprungliga frågan... Ja jag saknar också fjällen, speciellt sommarfjällen. Även om en vårvintertur längs Padjelantaleden på senare år har börjat kännas lockande.

/Ulf

Det är när man läser sånt här som jag verkligen glädjs åt att för ett par veckor sedan gjort sista avbetalningen på studielånet. :)

Men för att återgå till den ursprungliga frågan... Ja jag saknar också fjällen, speciellt sommarfjällen. Även om en vårvintertur längs Padjelantaleden på senare år har börjat kännas lockande.

/Ulf

Tydligen är det många som helt sonika sticker utomlands och slipper betala, eftersom CSN inte har resurser att uppsöka dem. Men då får man ju lämna de svenska fjällen också :)

Jag ska till Funäsdalen i jul, hoppas på riktigt bister kyla.

Och dessutom hade vi ett riktigt stort norrsken igårkväll.
Man alltså,vill ni verkligen fara ut i fjällen denna årstid?Det är inte gästvänligt som sommaren eler ens vårvinter.
Kallt,mörkt,snödrev?

Jo, det vill jag absolut. Men det blir basläger i stuga och massor av skidåkning både i spår och om vädret tillåter på kalfjället :).

Åker upp över julen, lika bra att skippa Kalle i år så man är riktigt sugen nästa år istället ;)...

//J

Det kan du ge dig fanken på. Min närmsta lösning blir att ta en nyårstur mellan stugorna i Vålådalsområdet!

Är det ovanligt att man när vintern kommer helt enkelt byter kängor mot skidor (och i varierande grad, tält mot stuga) och fortsätter som om inget har hänt?

Tror inte att det är så ovanligt...själv är jag ute året runt och så ofta jag hinner med...tältar nästan alltid men i december/januari oftast i basläger för att utnyttja dagsljuset så bra som möjligt :). Och gärna i skyddad terräng, skönt att kosa sig vid en eld...

Efter juleturen sticker jag ut på tälttur i början av januari - fast det blir i uppland och troligen utan skidor som det verkar nu...

//J

Javisst saknar jag det. Särskilt som årets tvåveckorstur blev inställd på grund av en krånglande prostata (inte min). Så av årets fjällvandring vart det 2,5 dagar i Sånfjället. Nästa år är det Sarek som gäller, sen får prostatorna tycka vad de vill, jag ska ut.

Saknar ö h t friluftsaktiviteter nu. Problemet som jag märkt under åren är att fjällturerna är så vanebildande, abstinensen blir ju för f-nken bara värre efter varje nytt äventyr. Jag räknar dagar tills skidresan till Frankrike just nu, vilket med lite god vilja tar en genom vintern. Tyvärr för min ekonomi kan abstinensen dämpas hjälpligt med inköp av friluftsprylar, men det varar ju inte så länge, och sedan måste jag ju köpa nya saker..i en enda ond cirkel.

Tyvärr för min ekonomi kan abstinensen dämpas hjälpligt med inköp av friluftsprylar, men det varar ju inte så länge, och sedan måste jag ju köpa nya saker..i en enda ond cirkel.

Vet inte om just denna åkomma har ett namn, men googla på nikon acquisition syndrome så hittar du en liknande sjukdom. Problemet är dock att ju dyrare pryl desto längre tid klarar du dig:cool:

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Transport från Tännäs till Käringsjön/Käringsjövallen (saknar egen bil) Fjällvandring 5
Avslzyx Sarek Stortopp saknar penna Fjällvandring 7
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg