1) Två gångar när jag rullat ut cykeln från dess skjul har jag till min stora fasa upptäckt att snabbkoppling på bakhjulet öppnat sig. Vad kan sånt komma sig och hur garderar man sig bäst?
2) I förrgår cyklade jag ut till Småängens camping i Motala kommun. Det är en sträcka på 5 mil. Efter rast vid Bergs slussar kändes det som att det gick lite väl trögt. När jag skulle iväg på morgonen hörde jag ett konstigt ljud från framhjulet och inspekterade. Det visade sig att ena bromsklossen låg an mot fälgen. Jag hade rätt nyss bytt klossar genom en reparatör, därför att jag haft problem med justeringen. Efter en stunds grubbel om lämplig åtgärd kom jag på att jämföra fram- och bakbroms. Och såg då att bromsen innehåller en metallstång vars ena ände är en ring kring ngn detalj i låset och vars andra ände ska ligga an mot en lödd eller svetsad nit (eller vad man ska kalla det). Det var den änden som lossnat, och när jag sett det var problemet lätt åtgjort utan verktyg. Det blev en anegenäm etapp på 8 mil.
Återigen, hur händer sånt? Jag har sen 1975 haft fem cyklar med utanpåliggande växel och fälgbromsar, och aldrig förr råkat ut för liknande.
Ett osäkerhetsmoment är kanske att jag lägger omkull cykeln när jag ska av, om jag har packning (2 cykelväskor, samt en del på pakethållaren) -- jag kan ine som annars ställa mig på vänster trampa och lyfta höger ben över. Naturligtvis kan någon av väskorna lossna, men det brukar jag (nästan alltid) kontrollera.
2) I förrgår cyklade jag ut till Småängens camping i Motala kommun. Det är en sträcka på 5 mil. Efter rast vid Bergs slussar kändes det som att det gick lite väl trögt. När jag skulle iväg på morgonen hörde jag ett konstigt ljud från framhjulet och inspekterade. Det visade sig att ena bromsklossen låg an mot fälgen. Jag hade rätt nyss bytt klossar genom en reparatör, därför att jag haft problem med justeringen. Efter en stunds grubbel om lämplig åtgärd kom jag på att jämföra fram- och bakbroms. Och såg då att bromsen innehåller en metallstång vars ena ände är en ring kring ngn detalj i låset och vars andra ände ska ligga an mot en lödd eller svetsad nit (eller vad man ska kalla det). Det var den änden som lossnat, och när jag sett det var problemet lätt åtgjort utan verktyg. Det blev en anegenäm etapp på 8 mil.
Återigen, hur händer sånt? Jag har sen 1975 haft fem cyklar med utanpåliggande växel och fälgbromsar, och aldrig förr råkat ut för liknande.
Ett osäkerhetsmoment är kanske att jag lägger omkull cykeln när jag ska av, om jag har packning (2 cykelväskor, samt en del på pakethållaren) -- jag kan ine som annars ställa mig på vänster trampa och lyfta höger ben över. Naturligtvis kan någon av väskorna lossna, men det brukar jag (nästan alltid) kontrollera.