Jag håller fullständigt med dig, ...
Christina, angående sherpafolket!
Jag har under mina båda ensamvandringar lärt känna familjer i Khumjung med omnejd och tehuspersonal längs hela trekken, och dessutom kommit i kontakt med många andra. Dessa människor är en stor anledning till att jag, trots hög ålder, har bestämt mig för att vandra där igen och hälsa på dem nästa vår, som pensionär, och sedan så länge jag orkar och pengarna räcker. Den mest fantastiska händelsen förra våren var när jag under en dagsrunda kom gående från Kenjoma till Namche och hörde en kvinna ropa "Hello!" uppe på bergssluttningen. Jag tittade upp och såg att det var sexbarnsmamman Sarki Fute som kom gående nedför berget, på väg till marknaden i Namche. Två år tidigare sov jag ett par nätter hos henne i deras tehus i Millinggo (numera bor de i Khumjung; för få turister stannade hos dem i Millinggo). Hon kände igen mig, och vi fick en trevlig pratstund. Under mina tio dagar i Namche-Khumjung-området hann jag sedan träffa hennes familj flera gånger, och hennes man och bror även i Ktm före min hemresa. En dag gjorde fem av barnen, yngste 4 år, och tre kusiner till dem, tillsammans med tyske Heinz, 66 år, som jag träffade i Millinggo två år tidigare och har hållit kontakt med sedan dess, och mig en acklimatiseringstur upp på Khunde Ri, där barnen dukade fram en lunch bestående av stekt potatis och gott bröd. En helt fantastisk dag!
Det som har gjort djupast intryck på mig är att folket i bergen trots den materiella fattigdomen är så vänliga och glada, mycket mer harmoniska, som det verkar, än vi i vår rika del av världen. (Sveriges BNP per capita är 90 gånger högre än Nepals, om man använder det som mått på välfärd). Ett folk som det är mycket lätt att förälska sig i, om man tar chansen att söka kontakt med dem. Var generös mot dem, snåla inte med dig själv eller dina pengar. Dina pengar är värda mer för dem än för dig.
En helt annan sak, Christina: Jag antar, att du inte menar att det numera kostar pengar att gå upp även på lägre, under 6000 m, toppar? T.ex. om jag går upp på Gokyo Ri eller Chukkung Ri?