Sänka komforttemperaturen i sovsäck

Jag har en Haglöfs outback zero, nu så här framåt hösten börjar jag fundera om ska man köpa en extra säck att ha på senhöst och tidig vår, eller kan man ta och sänka komforttemperaturen i säcken på ett enkelt sätt, och hur mycket vinner man?
Det jag direkt kom och tänka på är att sy en innersäck av fleece, eller är det effektivare att köpa en enkel (billig) extra säck och använda som innersäck?
Tipps och tankar mottages tacksamt!
 
Förbättrad komforttemp kan man få med t ex:
varmare nattdräkt (t ex ett ylleunderställ som pyjamas)
bättre isolerande liggunderlag
sovsäckslakan
innersäck i fleece (man behöver inte sy själv, de finns att köpa)
sovsäcksöverdrag
ytterligare en sovsäck utanpå den första
ha på sig ytterkläderna i sovsäcken, gärna med en dunjacka som avslutning

I flera fall är det nog bättre att köpa en ny sovsäck, istället för att utöka den gamlas komfortområde (pga vikt, kostnaden för de tillkommande prylarna skiljer sig inte så mycket från vad en ny sovsäck kostar et c).

/Håkan
 
greendanger; sa:
Det jag direkt kom och tänka på är att sy en innersäck av fleece, eller är det effektivare att köpa en enkel (billig) extra säck och använda som innersäck?

Jag använder dubbla säckar på vintern, och det fungerar OK. Som kallast har jag sovit i två Fjällräven syntetsäckar i -24, fast med förstärkning av dunväst och byxor med bra isolering. Dessa sovsäckar hade en extremtemp på runt -5 för ca 15 år sedan. Problemet med billiga sommarsäckar är att huvan är inte gjord för att sluta helt tätt runt ansiktet, och detta är mycket viktigt när det blir kallt. Dessutom är det dubbelt så bökigt att krångla sig ut ur två sovsäckar för att lätta på trycket när det behövs. Om man har en fin dunsäck kan man skydda den mot väta och kondens genom att ha en syntetsäck utanpå. Då hamnar också fryspunkten för kondensen från kroppen i syntetfodret som tål detta bättre än dunet.

Det är svårt att säga hur mycket man sänker extremtemperaturen, det bästa är nog att mäta det loft man får när man kombinerar sovsäckarna och jämföra det med en vintersäck.

Är det inte så kallt funkar det bra med en innersäck av fleece. Den är lätt att sy.

Tänk på att vintersäckar är billiga på våren när alla som inte tyckte att det var så kul säljer sovsäckar som är använda 1-2 nätter.


[Ändrat av Broder Bob 2004-09-20 kl 08:49]
 
Smart, köpa vintersäck på våren

Tror att jag ska hålla koll på om det dyker upp några, även om det inte kommer att bli mycket vinter campande av så slipper man lite av jobbet med att förstärka sin vanliga sovsäck.
 
Bara ett tillägg... mössa och yllestumpor brukar hjälpa mkt. Sedan ska man aldrig gå och lägga sig kall, utan se till att vara mkt varm när du går och lägger dig...

G
 
Varmt vatten

Nästa tips är att lägga en plastflaska med varmt vatten längst ner vid fotändan, det gör en otrolig skillnad.
 
Sovsäcksöverdrag

Jag skulle villja slå ett slag för sovsäcksöverdrag. Själv har jag en crappig no-name säck med komforttemp -5 och extremtemp -9 som jag använder tillsammans med ett sovsäcksöverdrag från Fjällräven på vinterturer i fjällen. Den kallaste ute temperaturen som jag upplevt med den kombon ligger i regionen -35 till -40. Förvisso så är jag inte särskillt frusen av mig och brukar dessutom ofta ta in mina två pälsmonster i tältet, men som ett alternativ till höst o vårsovsäck borde det ju duga. Kan dessutom vara trevligt att ha när (om) man sover i/under vindskydd/bivack under den lite blötare och blåsigare årstiden.

Mvh Jesper
 
På Stadium säljs en fleecesäck för under 200kr. Knappast toppkvalitet, men den lär sänka komforttempen en 5-6 grader minst. Även om du syr en själv sparar du nog inte många kronor. Jag har en sådan själv och den fungerar utmärkt som sommarsäck. Har dock inte testat den som förstärkningssäck ännu. Det är ju rätt praktiskt att kunna variera mellan säckarna olika årstider, även om det blir lite extra vikt att bära på.
 
greendanger; sa:
Jag har en Haglöfs outback zero, nu så här framåt hösten börjar jag fundera om ska man köpa en extra säck att ha på senhöst och tidig vår, eller kan man ta och sänka komforttemperaturen i säcken på ett enkelt sätt, och hur mycket vinner man?
Det jag direkt kom och tänka på är att sy en innersäck av fleece, eller är det effektivare att köpa en enkel (billig) extra säck och använda som innersäck?
Tipps och tankar mottages tacksamt!

Hej!

För 2 år sedan i början av november, traskade jag på en helgtur i Hälsingeskogen. Sista natten gick tjälen i jorden, blev 17 minus och jag låg i en sovsäck med dylika egenskaper som din. Visserligen var det varmare i tältet, ca 10 minus.
Som tur hade man varit förutseende och tagit med täckjackan, den lades över sovsäcken och mössan togs på, likaså tjocka strumpor. Det gick bra trots björnbesök, vaknade i en underbar morgon.
Fleecesäck har jag också som komplement till en gammal Caravansäck, går bra om vikten inte är viktig.

Mitt bästa råd är att köpa en lättviktssovsäck för några hundringar och komplettera med täckjacka (helst dun, fjäder går också). Enbart med en lättviktsäck lär komfortgränsen gå ner minst 10 grader, lägg till täckjackan och du kan vara ute vintertid i södra Sverige.
Köpte en sovsäck för 280 kr på Team sportia, den väger 1 kg och har en komforttemperatur på 7 grader. Nu efter sommaren finns möjligheter till klipp.

Mvh Hasse
 
Tack för tipset ska ner och kolla!

MLind; sa:
På Stadium säljs en fleecesäck för under 200kr. Knappast toppkvalitet, men den lär sänka komforttempen en 5-6 grader minst.

Ska ner och kolla på den under veckan.
Hade funderat på att sy en fleecesäck själv av en fleecepläd ed, nu slipper man det jobbet och dessutom till ett rimligt pris!

Att sova påklädd (mer eller mindre) i säcken det gjorde jag tidigare också, dock råkade jag ut för en mindre skön natt vid ett tillfälle i våras när det var frost ute på morgonen. Antalet gånger man är ute så tidigt/sent på året är få, så man drar sig för att lägga 2-3 000 kr på en ny säck, utan försöker förbättra det man redan har.
Om det dyker upp någon bra och billig (vilket inte brukar gå att kombinera) vintersäck i vår misstänker jag ivarje fall att det blir ett köp "det kan ju vara bra och ha..."
 
Det är inte självklart att det hjälper att bylsa på sig kläder i sovsäcket. Dels medför det att armar ben och kropp isoleras ifrån varandra, dels, om det är trångt i säcken och man tar på sig något stort och bylsigt så kan det medföra att volymen i säcken komprimeras och att isoleringsförmågan därmed sjunker. Då är det betydligt bättre att lägga ex-vis dunjackan uppe på sovsäcken.
En fördel med flispåse (som för övrigt saknas i min utrustning)- den är skönare mot kroppen än vad själva sovsäcken är. Har dock provat flis och tyckte det var lite krångligt. Själv brukar jag ha ett tunnt underställ på mig för att jag tycker det är skönare än att ligga direkt mot sovsäckens innertyg, plus mössa.
/R
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jennakristin Erfarenhet av sovsäckslakan som höjer komforttemperaturen? Bo och sova 27
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 4
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12

Liknande trådar