Säljes: kajak...

Har en rätt oväsentlig fråga som jag ändå funderat lite på nu när vi letat kajak.
Varför är det så ytterst få annonser (Blocket, dagspress) som innehåller modell på kajaken i fråga?
Det brukar stå i stil med: Kajak, stabil och lättpaddlad, paddel medföljer, pris 15 000 Tel xx-xxxx
Man ser ju liksom aldrig annonsen: Bil säljes, säker och lättkörd, pris 15 000.
Där är det självklart att man berättar om man säljer en Golf eller en Porsche... För mig som nätnörd så gör en modell att jag snabbt kan ta reda på om annonsen är intressant eller inte.
Jag har några olika teorier:
1. De som säljer har usel koll själva.
2. De som säljer vet att priset är för högt för modellen
3. Modellen har fått dåliga omdömen i tester etc

Vad tror ni?? För det kan ju knappast uppfattas som oväsentlig information?

/F - som trots allt hittat rätt kajak till slut.

Har en rätt oväsentlig fråga som jag ändå funderat lite på nu när vi letat kajak.
Varför är det så ytterst få annonser (Blocket, dagspress) som innehåller modell på kajaken i fråga?
Det brukar stå i stil med: Kajak, stabil och lättpaddlad, paddel medföljer, pris 15 000 Tel xx-xxxx
Man ser ju liksom aldrig annonsen: Bil säljes, säker och lättkörd, pris 15 000.
Där är det självklart att man berättar om man säljer en Golf eller en Porsche... För mig som nätnörd så gör en modell att jag snabbt kan ta reda på om annonsen är intressant eller inte.
2. De som säljer vet att priset är för högt för modellen
3. Modellen har fått dåliga omdömen i tester etc

Vad tror ni?? För det kan ju knappast uppfattas som oväsentlig information?

/F - som trots allt hittat rätt kajak till slut.

Dom som annonserar vill troligtvis bli av med sina kajaker.

Vem köper en drögdriven, rank, hutlöst dyr kajak.

Man kan hittar samma typ av språk i husannonser (där man även får förmoda att annonsören vill bli av med sin vara)

typ "Charmigt 1800 tals hus nära till komunikationer" inte fallfärdigt ruckel nära motorväg

Att ta eget ansvar när man köper något hör till vardagen i ett marknadsekonomiskt system man får helt enkelt förmoda att säljaren vill bli av med sin vara och att han/hon då kan bli lite "ivrig" i marknadsföringen.

Personligen försöker jag alltid hålla mig till fakta när jag beskriver en produkt. Och folk brukar oftast bli förvånade " Men, men, men den var ju precis som du sa" är en vanlig komentar.

Hans Friedel

Dom som annonserar vill troligtvis bli av med sina kajaker.

Vem köper en drögdriven, rank, hutlöst dyr kajak.

Man kan hittar samma typ av språk i husannonser (där man även får förmoda att annonsören vill bli av med sin vara)

typ "Charmigt 1800 tals hus nära till komunikationer" inte fallfärdigt ruckel nära motorväg

Att ta eget ansvar när man köper något hör till vardagen i ett marknadsekonomiskt system man får helt enkelt förmoda att säljaren vill bli av med sin vara och att han/hon då kan bli lite "ivrig" i marknadsföringen.

Personligen försöker jag alltid hålla mig till fakta när jag beskriver en produkt. Och folk brukar oftast bli förvånade " Men, men, men den var ju precis som du sa" är en vanlig komentar.

Hans Friedel

Visst är det så att man vill ge en positiv bild av varan man säljer. Men problemet med många kajakannonser är att man samtidigt glömmer bort viktiga fakta som tex vilken modell/tillverkare det rör sig om och får en helt intetsägande annons. Tex:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Kajak_22124115.htm?ca=23_10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Kajak_K2__Family__22120891.htm?ca=23_10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Toppkajak_i_glasfiber_22093896.htm?ca=23_10&w=3
http://www.blocket.se/gavleborg/Havskajak_22040479.htm?ca=23_10&w=3
En annan favorit är denna annons på paddeljacka där man inte skriver ut storleken:
http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=43006

Jämför tex med husannonser där man alltid skriver ut storlek, ort och byggår.

Skönt att det inte bara är jag som stör mig på detta fenomen. Men när kajaken passar alla från nybörjare till expert och alla förhållanden som finns är väl inte modellen så viktig?

Jag tror det beror på att "hajp".
När något blir inne så finns det en viss kategori människor som skaffar sig det utan att ha någon koll på vad de egentligen skaffar.
När de sedan ledsnat på prylarna så säljer det det med samma kunskap och det blir då annonser som "kajak", "dykutrustning" eller "mountainbike". Ofta så kan de bara säja vad nypriset var...

Point-annonsen är rolig. Kajaken har fantastiska prestanda...tillverkad i vakuumbakad glasfiber förstärkad med honeycombcoremat....... Det är några mindre repor i under skrovet. Det påverkar inte funktionaliteten alls. Vill man så går det lätt att slipa bort.
Annonsören har lyckats få till fler superlativ än Point själva vilket måste vara en bedrift.

Ringde själv på en sådan annons. Det visade sig vara en tre år gammal aquarius 520 som såldes till samma pris som samma paket gör i dag - sprillans nytt... Kan ju förstå varför det inte stod modell i den annonsen!

Nullan: *s* känner igen det...

Ja, förenklat så tror jag på det. Plus att det mesta tyder på att konsumenten inte heller har vidare koll. ("Hej, jag är ny här. Vilken kajak skall jag köpa. Jag har tolv tusen pengar...")

Jämförelsen med bilannonser är intressant.... med det tillägget att alla vet något om bilar, att de funnits, med Volvomärket på fronten, sedan 1927. Om ett tag så är både kajakförsäljare och kajakkonsumenter lite mer pålästa... Kanske till och med på Blocket. ;)

Ringde själv på en sådan annons. Det visade sig vara en tre år gammal aquarius 520 som såldes till samma pris som samma paket gör i dag - sprillans nytt... Kan ju förstå varför det inte stod modell i den annonsen!

Nullan: *s* känner igen det...

Ha ha, då ringde vi på samma annons, södra Norrland va? :)
Har letat kajak ett tag och känner mycket väl till fenomenet.

//Örjan

Appropå annons, kommer ihåg en jag såg för säkert 25 år sedan.
De ville sälja en gammal Opel , som försäljningsargumant stod det : nästan halv tank! LoL

Visst är det så att man vill ge en positiv bild av varan man säljer. Men problemet med många kajakannonser är att man samtidigt glömmer bort viktiga fakta som tex vilken modell/tillverkare det rör sig om och får en helt intetsägande annons. Tex:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Kajak_22124115.htm?ca=23_10&w=3

Jämför tex med husannonser där man alltid skriver ut storlek, ort och byggår.

Ett vältränat öga ser att detta är en P&H Orion, dels för att det står Orion under sittbrunnssargen (enkelt) och på dels på symbolen på skrovet nära fören (lite svårare). Notera även nedfällningen för reservpaddeln på akterdäck som nog P&H har varit ensamma om.

För mig är det märkligt att inte säljaren skriver att det är en P&H Orion, för när den kajaken var ny var P&H storsäljare trots ett högt pris. 1998 kostade en P&H Orion i standardutförande 17390 kronor (katalogsamlare). Idag kostar den billigaste P&H kajaken 29900 kronor enl Svima.

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnjohnsen Havskajak Icefloe Lc säljes Paddling allmänt 1
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg