Sälen, dalarna.

P.D; sa:
Tänkte vandra ett par dagar i Säelen, Dalarna.
Någon som vandrat där ? Skulle vara kul med lite turtips !

Jag har vandrat några sommardagar i detta fjällvärldens snabbköp. Det är som framgår av andras kommentarer inte ngt område för extrema äventyrare. Men det finns lättillgänglig vandring och visst går det att hitta ställen där man kan tälta vid en bäck med bävrar och njuta av stillheten, plocka hjotron, eller vad man nu vill.
Jag rekommenderar grytan norr om Flatfjället, Syndalen heter den, man kan tex gå från Högfjällshotellet, passera Flatfjället på dess östra sida, ner i Syndalen, och sen hålla västlig kurs och slutligen kommer man fram vid Myrflodammen nära Tandådalen. Eller via kalfjället fortsätta till Stöten. Fast bävrarna lär finnas i den södra delen av Sälen"massivet".

vandra i Dalarna

Hej!
Jag vandrat Vasaloppsleden i höstas, den är jättebra. Lättgådd, väl underhållen med stugor och rastplatser.
Anneli

Re: Re: Re: Sorry, jag menar ju på sommaren !

P.D; sa:
peter_v; sa:
Ps. Kolla crilleus länk, där finns vandringsleder (sommar) oxå...

Länken är kanonbra, men jag tänkte mig att höra från någon som gått där. Ofta är stugorna, lederna etc finare på bilderna än i verkligheten. Kul att höra från de som verkligen vandrat där !
Förra sommaren åkte vi till Stöten, strax norr om sälen, och vandrade norrut upp på och över Fulufjället,vår senaste nationalpark, till Njupeskär, Sveriges högsta vattenfall. Den turen är cirka 5 mil, men kan göras kortare. Lättvandrat om man följer leder och stigar. Fina stugor, Lilldalsstugan och Björnholmsstugan, mellan Stöten och Fulufjället står öppna för vandrare. Väl uppe på Fulufjället har ni lika fina stugor med stugvärd. Några skriver om Sälen som tama fjäll. Så är det. Men det gäller inte om ni uppe på Fulufjället lämnar leden och drar er nordväst mot dalgångarna som gränsar mot Norge. Där är vildmarkskänslan påtaglig. Glöm dock att sova i vindskyddet vid Girådalen. Det uschligaste lilla skydd jag stött på. Vi övernattade i stugor 3 gånger och tältade 6 nätter och hade en härlig vandring. Det gäller dock att ha rätt förväntningar; dalafjällen är mjukt rundade lågfjäll och inte som exempelvis Sarek eller Vindelfjällen. Fulufjället är unikt, eftersom renen aldrig har betat ner lavtäcket. Slitaget är också obetydligt från vandrare. Intressant är också skogssträckan mellan Stöten och Fulufjället. Skogen ligger som plockepinn efter en av Sveriges värsta regnoväder för några år sedan. En tromb rörde till det ordentligt. Gillar ni fiske har ni vatten med bl.a. öring på vägen.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg