Med en ökande population sälar i våra vatten stöter kanotister oftare ihop med dem. Jag har märkt att de gärna dyker upp bakom kanotister, ofta bara någon meter bakom trots att kanotisten gör fart genom vattnet. Är det någon som är insatt i sälbeteende som kan berätta varför de dyker upp i kölvattnet?
De första gångerna det hände mig trodde jag att det var en tillfällighet att jag råkade paddla över en säl, men nu tror jag att det är ett valt rörelsemönster. Kretsar de runt kanotister i undervattensläge och bryter vattenytan i kanotens kölvatten?
Jag har de senaste 2 åren flera gånger sett knubbsäl på håll i stora värtan, men för några dagar sedan dök en upp bakom mig och följde efter några meter i kölvattnet.
Någon som har haft närkontakt med säl i Östersjön? Börjar de bli orädda?
De första gångerna det hände mig trodde jag att det var en tillfällighet att jag råkade paddla över en säl, men nu tror jag att det är ett valt rörelsemönster. Kretsar de runt kanotister i undervattensläge och bryter vattenytan i kanotens kölvatten?
Jag har de senaste 2 åren flera gånger sett knubbsäl på håll i stora värtan, men för några dagar sedan dök en upp bakom mig och följde efter några meter i kölvattnet.
Någon som har haft närkontakt med säl i Östersjön? Börjar de bli orädda?