Hej!
Jag har klättrat i 4 år i Sverige, men har precis flyttat till Tyskland, och blir lite konfunderad angående teknik vid säkring med ATC-broms.
Min teknik
I Sverige har jag enbart sett en teknik användas, och det är följande: en hand (vanligvis höger) håller ett fast grepp om repets passiva ände (nedanför bromsen). När man t.ex. vill ta hem rep låter man den andra handen (vänster) ta ett fast grepp lite längre upp på den passiva änden, drar ner, och låter återigen den ursprungliga handen (höger hand) ta ett fast grepp om repet ovanför vänster hand. Detta gör att det alltid är en hand som har ett fast grepp om repets passiva ände.
Den "tyska" tekniken
Här (Frankfurt-området) är det många som använder en helt annan teknik. De har den ena handen på repets passiva ände, men när de vill ta hem rep låter de högerhanden glida uppför den passiva änden, med tummen och pekfinger format som en ring runt repet. Därefter greppar de repet (alltså låter samma hand gripa fast runt repet) och drar ner.
Snälla hjälp mig: är detta en säker metod? Och om det inte är det, är det någon som har några källhänvisningar? För jag kan inte riktigt ifrågasätta med argumentet "så har jag lärt mig i Sverige"... Jag har i och för sig mest klättrat med personer från samma klubb, men har även deltagit i flera kurser (inomhus topprep, inomhus ledklättring, klippklättring grundkurs, klippklättring fortsättning) med instruktörer certifierade av Svenska Klätterförbundet, och alla har använt samma teknik vid säkring med ATC.
Jag vore jätteglad om någon kunde hjälpa mig att reda ut det här!
Hälsningar N
Jag har klättrat i 4 år i Sverige, men har precis flyttat till Tyskland, och blir lite konfunderad angående teknik vid säkring med ATC-broms.
Min teknik
I Sverige har jag enbart sett en teknik användas, och det är följande: en hand (vanligvis höger) håller ett fast grepp om repets passiva ände (nedanför bromsen). När man t.ex. vill ta hem rep låter man den andra handen (vänster) ta ett fast grepp lite längre upp på den passiva änden, drar ner, och låter återigen den ursprungliga handen (höger hand) ta ett fast grepp om repet ovanför vänster hand. Detta gör att det alltid är en hand som har ett fast grepp om repets passiva ände.
Den "tyska" tekniken
Här (Frankfurt-området) är det många som använder en helt annan teknik. De har den ena handen på repets passiva ände, men när de vill ta hem rep låter de högerhanden glida uppför den passiva änden, med tummen och pekfinger format som en ring runt repet. Därefter greppar de repet (alltså låter samma hand gripa fast runt repet) och drar ner.
Snälla hjälp mig: är detta en säker metod? Och om det inte är det, är det någon som har några källhänvisningar? För jag kan inte riktigt ifrågasätta med argumentet "så har jag lärt mig i Sverige"... Jag har i och för sig mest klättrat med personer från samma klubb, men har även deltagit i flera kurser (inomhus topprep, inomhus ledklättring, klippklättring grundkurs, klippklättring fortsättning) med instruktörer certifierade av Svenska Klätterförbundet, och alla har använt samma teknik vid säkring med ATC.
Jag vore jätteglad om någon kunde hjälpa mig att reda ut det här!
Hälsningar N