Säkring med åtta

Climbrob frågade om det har hänt att en åtta knäckt grinden på en karbin.

Det har tydligen hänt några gånger (en dödsolycka) att skruvkarbinen öppnats, både vid säkring och firning enligt en rapport från UIAA. Se artikeln "Karabiner breakings when using a figure-of-eight" på sid 4-6 i http://www.uiaa.ch/journal/20003.pdf
PDF-filen är på 40 sidor och kan ta en stund att ladda ned.

Lite diskussion finns här:
http://www.rockclimbing.com/forums/viewtopic.php?t=8221&postdays=0&postorder=asc&topic_view=&start=0

mellpat; sa:
Det har tydligen hänt några gånger (en dödsolycka) att skruvkarbinen öppnats, både vid säkring och firning enligt en rapport från UIAA. Se artikeln "Karabiner breakings when using a figure-of-eight" på sid 4-6 i http://www.uiaa.ch/journal/20003.pdf
PDF-filen är på 40 sidor och kan ta en stund att ladda ned.

Efter att ha läst det som ståd om åttan så är jag övertygad om att jag har gjort rätt som har lämnat åttan hemma...

/Gustaf

När man använder hink går ju repet runt karbinen vilket känns tryggt. Har aldrig hört att et åtta gått sönder, men den kan ju lite teoretiskt gå av på mitten eller möjligen i lilla eller stora ringen. Detta gäller ju även vid firning. Himla liten risk, men det kanske har hänt nång gång?
Oavsett metod (om vi bortser från höftsäkring/dülfertsits) så är man dock beroende av att karbinen håller.

Mezzner; sa:
När man använder hink går ju repet runt karbinen vilket känns tryggt. Har aldrig hört att et åtta gått sönder, men den kan ju lite teoretiskt gå av på mitten eller möjligen i lilla eller stora ringen. Detta gäller ju även vid firning. Himla liten risk, men det kanske har hänt nång gång?
Oavsett metod (om vi bortser från höftsäkring/dülfertsits) så är man dock beroende av att karbinen håller.

ja, åttan kan gå sönder. om man t ex tappar den i backen och får de beryktade "mikrosprickorna" i den, så kan den utan problem gå sönder i nån av ringarna. när den väljer att gå sönder kan man inte veta, kanske blir det när den träffar marken, kanske blir det när man använder den nästa gång i tron att "den klarade sig nog, den föll ju inte så långt..."(och hur långt är långt, och hur hård ska marken vara? folk har lite olika åsikter här med.).

har själv hållt i en åttan där stora ringen spruckit. illa.

är man lite listig så firar man alltid (ALLTID) med backup (tex prusik), och om åttan då fallerar så kan prusiken hjälpa där med (förutsatt att den är klokt dimensionerad och rätt slagen, och att man firar långsamt).

jag brukar göra som gustaf och lämna åttan hemma, förutom på kurs då jag tar med den för att visa vad det är.

//johan.

Backup som t ex prussik är nog inte dumt, jag har också hört talas om de beryktade mikrosprickorna även om jag håller med om att det finns många meningar om dessa. Prussiken är ju oerhört nyttig om man tappar taget/måste släppa eller rent av svimmar. Jag fira dock som regel med hink. Jag inbillar mig i någon mån att man faller en aning bromsat med hink (och vissa stichtar)även om släpper. Repdiameter och hinkmodell har förstås betydelse.

Mezzner; sa:
Backup som t ex prussik är nog inte dumt, jag har också hört talas om de beryktade mikrosprickorna även om jag håller med om att det finns många meningar om dessa. Prussiken är ju oerhört nyttig om man tappar taget/måste släppa eller rent av svimmar. Jag fira dock som regel med hink. Jag inbillar mig i någon mån att man faller en aning bromsat med hink (och vissa stichtar)även om släpper. Repdiameter och hinkmodell har förstås betydelse.

...och vad har den eventuella friktionen genom din hink för betydelse den dagen då får sten i huvudet och blir medvetslös? du kommer efter ett litet tag ändå susa tillräckligt snabbt mot marken för att det ska bli obehagligt. har du "tur" sker det på en multipel firning och du råkade just då komma ihåg att slå stoppknut på repändarna. annars kommer det göra ont om du vaknar igen. jag tycker att den friktionen är för liten. fråga dem som fått markfall för att de haft en oduglig säkringsapa som släppt bromsrepet, det blir ju ungefär samma sak. aj.

jag firar alltid med prusik. en schysst rutin som inte kostar mycket tid alls.

mikrosprickor är ett faktum, frågan är hur lite som krävs för att skapa dem (inte mycket alls om slaget tar på rätt del av mojängen).

//johan.

Risken att knäcka karabinen föreligger, om jag fattat det rätt, om den lilla ringen på åttan ligger över låset till karabinen. Då kan vikten av en (!) person vid ett fall göra att karabinen går isär. Detta gäller även skruvkarbiner och kan inträffa både vid firning och säkring. (Se http://www.uiaa.ch/journal/20003.pdf)
För att förhindra detta kan en liten gummiring (utskuren från t.ex. en cykelslang) användas för att hela tiden hålla åttan och karabinen i rätt läge. Slangen träs över åttan, karabinen sätts fast, sedan träs slangbiten tillbaka igen så långt till går. Se bild http://forening.proventek.net/prytters/atta.jpg

Och apropå friktionsskillnader ATC/Åtta:

Jag har inte provat själv, men skulle det inte kunna tänkas att OM repet tappas i en halv sekund av den person som säkrar, är det inte lättare att få tag på repet igen då om man använder ATC, i jämförelse med om man använder en firningsåtta? Då skulle man nog vara tacksam för den extra friktionen som ATC har.

prytters; sa:
Jag har inte provat själv, men skulle det inte kunna tänkas att OM repet tappas i en halv sekund av den person som säkrar, är det inte lättare att få tag på repet igen då om man använder ATC, i jämförelse med om man använder en firningsåtta? Då skulle man nog vara tacksam för den extra friktionen som ATC har.

det beror väl på vilken modell av hink som används. vissa hinkar skulle det kanske inte ens bli nån skillnad med. på en del av de nyare med räfflade spår för bromsrepet kan man i princip släppa handen för ett kort-kort-kort ögonblick. så, det beror på...

prytters; sa:
Risken att knäcka karabinen föreligger, om jag fattat det rätt, om den lilla ringen på åttan ligger över låset till karabinen. Då kan vikten av en (!) person vid ett fall göra att karabinen går isär. Detta gäller även skruvkarbiner och kan inträffa både vid firning och säkring. (Se http://www.uiaa.ch/journal/20003.pdf)
För att förhindra detta kan en liten gummiring (utskuren från t.ex. en cykelslang) användas för att hela tiden hålla åttan och karabinen i rätt läge. Slangen träs över åttan, karabinen sätts fast, sedan träs slangbiten tillbaka igen så långt till går. Se bild http://forening.proventek.net/prytters/atta.jpg

..schysst, en karbinfixerare helt enkelt. fungerar det i praktiken? hålls åttan på plats?

prytters; sa:
Och apropå friktionsskillnader ATC/Åtta:

Firar alltid med handske, oavsett hink eller åtta. Skönt vid långa firningar, man kan fira snabbare och kanske även lite säkrare om man nu skulle få för sig att släppa repet... Alltid prusik dessutom.

Finns ingen anledning att låta bli prusik, i mina ögon är det bara idiotiskt! Handsken är inte så dum att ha när man säkarar för övrigt. Ska man ta ett förstemansfall med hög fallfaktor så kan det nog vara skönt.

/Vräkbjörn

Tovetjarn; sa:
..schysst, en karbinfixerare helt enkelt. fungerar det i praktiken? hålls åttan på plats?

Slangbiten hindrar åttan från att glida. Konstruktionen har utvecklats för att förhindra olyckor och rekommenderas officiellt av DAV (Tyska Alpinföreningen) och ingår i kurser här i Tyskland. Metoden finns även beskriven i klättringsböcker.

Kan med fördel användas både vid säkring och firning.

Idéen är ju inte ny

Tovetjarn; sa:
[/QUOTE]

Idéen med att fixera fast karbinen, hindra rotation(om än i lite annat utförande) finns till försäljning, bla från DMM, Belaymaster heter den visst. Har inte provat den, men den ser enkelt nog ut att fungera.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg