Säkring med åtta

Är det någon som vet hur det egentligen fungerar med säkring med firningsåtta? Enligt vad jag hört så är åttan avsedd för firning och inget annat. För säkring är den olämplig, farlig och förbjuden att använda i klätterhallar i Sverige. Jag bor i Tyskland och här säkrar man flitigt med firningsåttan. Vad jag kan se så sätter de in repet på samma sätt som om de skulle fira ner sig. Själv använder jag ATC och har ibland svårt att förklara vad det är för konstig grej. Jag skulle vilja veta hur farligt det är för mig att säkras av en person med firningsåtta, innan jag beger mig till klätterhallen igen. Stämmer det som jag hört, att åttan är farlig vid säkring?
 
1. Åttan kopplad i firningsläge ger ganska liten friktion. Men tillräckligt tror jag till topprep. Har inte testat.

2. En åtta kan knäcka grinden på karbinen. Vet inte riktigt hur jag ska förklara men här är ett försök:
Det lilla hålet på åttan skulle mkt väl kunna hämna över grinden, skulle ett fall komma då blir det en stor hävarm, tillräckligt för att karbinen ska knäckas.

Jag skulle inte vilja bli säkrad med en åtta. Dock funkar det att använda lilla hålet som sticht.

Jag lämnar nu mera alltid min åtta hemma. Reverson är bättre att fira med. Åttan tvinnar repen.

/G
 
Peter Rytterstedt

"Är det någon som vet hur det egentligen fungerar med säkring med firningsåtta? Enligt vad jag hört så är åttan avsedd för firning och inget annat. För säkring är den olämplig, farlig och förbjuden att använda i klätterhallar i Sverige. Jag bor i Tyskland och här säkrar man flitigt med firningsåttan. Vad jag kan se så sätter de in repet på samma sätt som om de skulle fira ner sig. Själv använder jag ATC och har ibland svårt att förklara vad det är för konstig grej. Jag skulle vilja veta hur farligt det är för mig att säkras av en person med firningsåtta, innan jag beger mig till klätterhallen igen. Stämmer det som jag hört, att åttan är farlig vid säkring?"

Mycket intressant fråga Peter. Jag kan inte visa någon statistik över risken att säkra med åtta men jag tänkte komma med mina kommentarer i frågan.
Åttan måhända vara konstruerad för ändamålet firning men det gör ju inte nödvändigtvis att den är dålig/farlig/olämplig att säkra med. Något som gör åttan annorlunda mot t.ex. en ATC eller liknande repbroms är att den inte erbjuder den kratigt uppbromsande effekten vid fall. Att undvika denna kraftigt uppbromsande effekt kan ibland vara önskvärt, t.ex. vid ytterst dynamiska fall. (Därmed inte sagt att det inte går att undvika samma effekt med ATC).

Jag tror inte någon kan svara på hur farligt det är att bli säkrad med en firningsåtta. Det är som att fråga hur farlig en pistol är, punkt. Vilket inte säger något alls egentligen. Jag tror inte att det är farligare att bli säkrad av en säkringsman som använder firningsåttan än av en säkringsman som använder en ATC. Förutsatt att båda säkringsmännen kan hantera repbromsen. En dålig säkringsman är som en laddad pistol i orätta händer, oavsett vad säkringsmannen brukar för utrustning. I Tyskland verkar de ha en, för Sverige, annorlunda kultur när det gäller både säkringsförfarande och utrustning till säkring. Men det betyder inte på något sätt att den, automatiskt, är sämre.
Jag tycker att du ska fortsätta gå till klätterhallen och klättra. Men du bör däremot vara ytterst försiktig och noga med hur du väljer säkringsman. Inte nödvändigtvis efter VAD denna använder för utrustning utan snarare HUR denna använder utrustningen.
För att kanske ytterligare belysa min tes skulle jag kunna vända på din avslutande frågeställning till: "Stämmer det... att ATC är farlig vid säkring?"

MVH
Robin



Ix (Gustaf Idegren)

"2. En åtta kan knäcka grinden på karbinen. Vet inte riktigt hur jag ska förklara men här är ett försök:
Det lilla hålet på åttan skulle mkt väl kunna hämna över grinden, skulle ett fall komma då blir det en stor hävarm, tillräckligt för att karbinen ska knäckas."

Har detta hänt?
 
Nu var det länge sedan jag klättrade, men när jag höll på som mest mellan 89-95 så säkrade vi nästan uteslutande med åtta vid topprepsklättring och jag håller med om att det nog är viktigare med säkringsmannens vana och koncentration. Jag har heller inte hört talas om att åttan skulle knäcka en karbin vid ett fall, men det vet jag inget närmare om. Personligen tvekar jag inte att bli säkrad med en åtta och det gör vi oftast fortfarande, fastän det numera tyvärr är glest mellan turerna.

mvh
David
 
Det stora problemet med åttan som säkring är väl att den låser dåligt vid stor belastning tex. ett brutalt förstemansfall. I början av 90 talet var väl åttan det enda man använde, jag i allafall (frånsett lite experimenterande med sticht och HMS-knut), tills lowe Tuber, föregångaren till ATC och alla andra kom. Jag vet flera som bränt sig ganska ordentligt när de tagit stora fall med åttan och då är det lätt hänt att tappa kontrollen över repet så försteman går i backen. De "riktiga" repbromsarna som ATC tex låser mer ju högre belastning, upp till en gräns i allafall, och de flesta moderna repromsar funkar alldeles utmärkt att fira med så åttan är väl omodern i de flesta avseenden.
 
Intressant frågeställning

Instruktörerna på de klätterkurser jag gått här i sverige har avfärdat användande av åttan som repbroms, med argumenten ovan.

Sommaren 2000 var jag i Frankrike och klättrade med UCPA. Vi klättrade turer på upp till 10 replängder med varierande svårighetsgrad och ibland med relativt långa run-outs. Då säkrade vi endast med åtta. Jag frågade instruktören (som var italienare) varför UCPA inte använder repbroms som tex ATC, och svaret jag fick var att "de kunde användas då det var riktigt svårt, men onödigt annars".

Detta resonemang tycker jag verkar lite konstigt, då man ju givetvis kan falla när som helst.

En liten lekmansgissning är att man av tradition alltid använt åttan vid säkring. Detta har funkat bra och man ser inte någon anledning att förändra sitt beteende.

Det vore intressant att se lite olycks-statistik som innefattar säkring med åtta. Nån som vet om det finns?

Tommy
 
Jonas Håkansson

"Det stora problemet med åttan som säkring är väl att den låser dåligt vid stor belastning tex. ett brutalt förstemansfall... Jag vet flera som bränt sig ganska ordentligt när de tagit stora fall med åttan och då är det lätt hänt att tappa kontrollen över repet så försteman går i backen. De "riktiga" repbromsarna som ATC tex låser mer ju högre belastning, upp till en gräns i allafall, och de flesta moderna repromsar funkar alldeles utmärkt att fira med så åttan är väl omodern i de flesta avseenden."

Att friktionen inte blir lika stor mellan repet och åttan som mellan repet och en ATC, och därmed ger minskad bromsförmåga, bör vara anledningen till att den inte rekommenderas så friskt i Sverige idag, som Jonas uttryckte det ungefär. (Men ibland är denna minskade bromsförmåga önskvärd, men vi kan släppa det :D)


Men att en ATC skulle låsa mer ju högre belastningen blir vet jag inte riktigt om det stämmer. En Grigri fungerar så med hjälp den rörliga "kammen". Men varför skulle en ATC öka sin låsningsförmåga vid hög belastning? Skulle nog snarare vilja påstå motsatsen. Ju högre belastningen är desto mer rep kommer att glida genom din ATC. Eller menar du att ATC låser bättre VID hög belastning ÄN vad åttan gör?
Missförstår jag dig? Förklara vad du menar lite närmare isåfall.


Nu för tiden är det åttan som ska användas vid officiella mästerskapstävlingar, som jag har försått det. Dock med två säkringsmän:) Där den ena bär handskar:) Allt för att minimera strul vid utmatning samt för att ge klättrarna de mjukaste fallen. Lite kuriosa bara.
 
Jag bor i Luxemburg och här används 8:an ganska flitigt, även om fler och fler nu går över till GriGri.

Förmodligen är det bara frågan om olika klätterkulturer i Sverige och Luxemburg/Tyskland
 
En skillnad är kanske såsom hela tiden antytts att en ATC som går lite trögare, mer eller mindre bromsar även om man inte håller ordentligt i repet. På den Kong Chuy (assymetrisk hink) jag har måste jag i princip hålla upp repet mot öppningen när jag firar ned den som topprepat. Detta är förstås aldrig ett skäl att inte hålla ordentligt i repet när man säkrar!!!

Sedan är det förstås lite skillnad om man säkrar med topprep eller om man hela tiden måste mata ut till en som leder.

Med min assymmetriska hink tycker jag det verkar som om repets egenvikt räcker för att bromsa ganska kraftigt när man firar av ensam. När man närmar sig marken ökar säkert farten eftersom det inte hänger så mycket rep under en. Jag har dock aldrig provat att släppa med handen, och rekommenderar absolut ingen att göra det.

Tilläggas bör att jag har hinken vänd för minsta friktion för det mesta.
 
Jag minns lite vagt, det var ett tag sedan jag läste om det. Men ATC'n kan hantera större krafter så att man inte behöver ta dem i den fria repändan, den man håller i. Det jag var ute efter var nog snarast att åttan låser eller låser inte, dåligt eller för bra. ATC eller liknande låser mer dynamiskt dvs. släpper genom lite rep när belastningen blir mycket hög, men dynamiskt eller vad fan man nu säger. Så att kontrollen bibehålls men belastningen på säkringssystemet minskar. Jag hade en liten del av det i huvudet, att om man "överbelastar en åtta så att den släpper i genom rep så glider det mer okontrollerat" typ, kanske.

”Att veta att man inte vet är bäst
att inte veta att man inte vet är en sjukdom”

Lao tzu


”I rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy”

Tom Waits
 
climbrob; sa:
Ix (Gustaf Idegren)

"2. En åtta kan knäcka grinden på karbinen. Vet inte riktigt hur jag ska förklara men här är ett försök:
Det lilla hålet på åttan skulle mkt väl kunna hämna över grinden, skulle ett fall komma då blir det en stor hävarm, tillräckligt för att karbinen ska knäckas."

Har detta hänt?

Fick reda på detta när jag examinerade mig till innomhusinstruktör. Jag vet inte om det har hänt. Men efter lite provande så är det inte omöjligt att det kan hända. Räcker inte det??? Det gör det för mig.

/Gustaf
 
Tips när repet tvinnar sig

Tips, speciellt till IX, om repet tvinnar sig vid firning.

Rent generellt har jag lärt mig att åttan defenitivt är bäst att fira på, eftersom den inte blir lika varm som andra redskap och därför skonar repet i längden. Men den får, som du säger, repet att tvinna sig.

I somras lärde jag mig dock ett fiffigt knep för att förhindra detta. Kolla in bildlänken nedan, karbinen som sitter ovanför åttan (den man f.ö. satt fast i standplatsen med tills det var dags att fira, och har till hands för att åter fästa in sig i, i nästa ankare) håller ordning på repet. Bilden togs efter ca en timmes firning och som du ser är repet fortfarande "slätt". (Ifall det inte framgår aav bilden: slingan sitter med en lärka i selen, skruvisen är till prusiken. Det finns färdiga såna här firningsslingor också, om man vill köpa en sån.)
http://w1.837.telia.com/~u83704396/pb_img/Dscn0059.jpg

/Anna
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg