Säkra kåta på sjöis...?

Hej,
Finns det någon därute som har tips på hur man enkelt (och säkert) fäster tältlinor (eller "kåtlinor") om man är ute på sjöis och det inte finns mycket snö.
Isen spricker antagligen om man försöker slå ned stora spikar, jag vill inte släpa med en borr och isskruvar för klättring är dyra... någon här måste ha tältat på is, hur gjorde ni då?

Tacksam för tips
/M
 
idé

Jag har två förslag, vet dock inte om de funkar i praktiken.

-Ta med spikar, hetta upp dom över lågan på trangiat och smält ner dom i isen.

-Ta med en lång isskruv eller borr och borra två hål i 45 grader vinkel som möts, dra ett snöre igenom den v formade "tunneln" och fäst tältet


[Ändrat av Pott 2004-12-18 kl 19:15]
 
Golv?

Skulle föreslå ett brädgolv och att förankra kåtans hörn i brädor som ekrar i ett cykelhjul.

Vad skall du ha kåtan/tältet till?

Är det gott om snö på isen så gör du som vid annan snötältning och gräver ned t ex tygpåsar som du fyllt med snö.

Är det kallt kan du borra eller pika hål i isen stoppa ned ruskor som fryser fast och som du sedan fäster linorna i. Nackdelen med att borra hål är att vatten kan flyta upp på isen när den belastas. Inte så härligt att ha läger i en vattenpöl ovanpå isen och ännu värre om tältet/kåtan sedan fryser fast.

Thure
 
Tack för tipsen, både de bra och den korkade kommentaren om tältet :)

Golv har diskuterats, både för stabilitet och isolering men jag är ändå nyfiken på om det finns andra idéer till hur man fäster duken och linorna.
För stormsäkring borrar vi ett hål och använder ett hemmagjort "ankare" men för att hålla ut duken känns detta onödigt och osmidigt.

Fler bra idéer? Jag hade hoppats på Raskesven men han kanske är ute och "kåtar"...

/M
 
Det finns billiga isskruvar för glaciärbruk dessa borde fungera med lite tålamod, annars kan du gå på skruvar för hårdare is men de är lite dyrare >350SEK typ.
 
Jag har flera gånger reflekterat över att slå upp kåtan på isen när det varit knepigt att finna en bra, plan, lägerplats på landbacken. Men jag har ännu inte behövt ta till isen.

Har dock tänkt på hur man skulle kunna göra om det inte finns snö och om isens beskaffenhet är sådan att den spricker när man slår ner stålspikar.

Tror att Thureb är lösningen på spåren, men jag skulle testa att borra hålen en tid innan kåtan slås upp så de får frysa, och istället för ruskor i hålen, som gör att vattnet tar längre tid på sig att frysa, använda grova pinnar och en offerlina. Om linan fästs vid mitten av pinnarna och pinnarna trycks ner genom hålen och läggs längs med och under isen, med linan upp ur hålen, och om allt får frysa, bör förankringen sitta. "Offerbiten" av linan får sedan kapas när lägret rivs.

Men metoden kräver ju borr....Berätta gärna hur ni till slut löser problemet!

Raskesven
 
Karl-Johan; sa:
Det finns billiga isskruvar för glaciärbruk dessa borde fungera med lite tålamod...

Nu börjar det likna nåt, hur ser en sån skruv ut och var hittar man dem "billigt"? Det enda jag hittat på nätet är isskruvar som kostar mellan 350-600 kr/st och det är lite mycket.

Jag antar att de som klättrar på is måste kassera sina skruvar efter ett tag så det borde gå att få tag på begagnade, eller...?

/M
 
Kontakta Highsport http://www.highsport.se där kan du nog köpa CAMPs iskskruv Vertige.

Denna skruv är ej lätt att få ner i kärnis men genom att hugga ett starthål med tex yxa kan du få skruven att bita, sedan kan det vara nödvändigt att använda lite våld för att skruva i den, var noggran med att se till att skäret på utsidan av skruven får kontakt med hålkanten, då kan den börja arbeta sig in i isen. Slå ej på skruven då kan den gå sönder.

Dessa skruvar kostar 175SEK stycket om jag inte kommer ihåg fel.

En annan lösning jag funderat på är att borra hål med en vanlig borrsväng tex 12mm och knacka i en aningen övergrov maskinbult om du är beredd att offra bulten så är det nog funkis(den lär frysa in).

Lycka till och hoppas kåtan inte blåser iväg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
roccster Säkra absid för hund Bo och sova 4
RolandF Bison kåta Bo och sova 0
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
Rejk Lättvikts Tipi/Kåta/Lavvu för 2 Bo och sova 1
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
såg Kåta eller Knäppetält? Bo och sova 7
mål skåne: plats sökes för uppställning av kåta, nära lund/malmö Bo och sova 0
såg vad sägs om detta tält på sommare och kåta på vintern. Bo och sova 10
xtrem Kamin till kåta? Bo och sova 3
xtrem Impregnera kåta? Bo och sova 3
prosper0 Beslutsångest större tält (kåta?) för vandring Bo och sova 58
meier TIPI 6 kåta erfaringer ?? Bo och sova 1
jahogs Kåta uppsättning Bo och sova 1
anjoua Prisskillnad på kåta, varför? Bo och sova 9
anjoua Lättvikts kåta Bo och sova 8
Sinegraf Traditionell lavvu/kåta Bo och sova 0
brigas Tunneltält eller kåta Bo och sova 8
T.S Kåta eller Lavvu? Bo och sova 18
ABL Billig kåta Bo och sova 9
gro Kåta-funderingar Bo och sova 2
Britta GF vilken lavvo - kåta ? Bo och sova 0
JGK Bo i kåta Bo och sova 7
Fjällkjell Kåta för 1 - 2 personer Bo och sova 3
-Patric- Kåta i Svensk Jakt Bo och sova 15
ixa Tält kåta Bo och sova 3
bredviken Eldningsteknik i kåta Bo och sova 5
Punkarn köpa kåta? Bo och sova 4
vildmannen Sy egen kåta Bo och sova 1
Håkan K Golite kåta? Bo och sova 2
markus82 kåta i ett år... Bo och sova 3
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg