Säkerhetsutrustning.

Hej.

Skall åka till Alperna inom kort och kanske blir det en del turer utanför pisterna. Jag och övriga i sällskapet kommer att medta varsin transciever.

Jag är inte nöjd med min gamla norska spade med aluminiumblad och träskaft (hette den Wittco?) utan kommer att skaffa en ny.

Synpunkter på lämplig spadmodell? Ryggsäcken rymmer även lite större spadar.

Erfarenheter av stavar som kan göras om till lavinsonder?

Och synpunkter på om jag bör skaffa lavinsond i stället? Vad väger en lavinsond?

Thure

Har inte black daimond någon spade med plats för såg i skaftet? En snösåg är kanske lite overkill men att göra snöprofiler för att kolla risken för laviner blir betydligt mycket enklare med en såg än med bara spade. Det kan ju vara värt att kolla upp iaf, jag vet inte alls hur den ligger till prismässigt.
/Pott

thureb; sa:
Hej.

Skall åka till Alperna inom kort och kanske blir det en del turer utanför pisterna. Jag och övriga i sällskapet kommer att medta varsin transciever.

Jag är inte nöjd med min gamla norska spade med aluminiumblad och träskaft (hette den Wittco?) utan kommer att skaffa en ny.

Spadar finns det ju en uppsjö av. Själv har jag en Ortovox spade. Modellen som jag har heter Economic och har inte telskopskaft, vilket är lite jobbigt om man ska gräva mycket (dock är den lite lättare).

Erfarenheter av stavar som kan göras om till lavinsonder?

Och synpunkter på om jag bör skaffa lavinsond i stället? Vad väger en lavinsond?

Thure

Inga erfarenheter av stavar som kan göras om till lavinsonder - jag är inte helt övertygad om att det är en jättebra lösning. En vanlig sond väger väl någonstans omkring 250-300 g beroende på längd och material.

köp sond

Har testat att sonda med stavar, tjockleken på stavarna gör att motståndet i snön blir stort: det blir jobbigt att sondera, man tappar mycket känsla av vad man stöter på nere i snön. Jag rekommenderar att köpa en riktig sond, finns i sportaffärer, på nätet osv

Du skall ha en spade med stort blad i plåt och gärna med ett teleskopskaft. BD bland andra gör sådana spadar. Det som räddar livet på dig eller din kompis är en bra spade !! Alla spadar med plastskaft/plastblad är att räkna som skit och ryggsäcksutfyllnad. Vägra åk med kompisar som inte har riktiga spadar. Prova att gräva i en lavinkägla så förstår du varför. Det finns inga lavinkäglor som är pudermjuka !! Helt klart skall du ha en riktig sond också. Stavsonderna är lika bra som plastspadar !
Lägg första förmiddagen i byn dit du kommer. Utrustningen nere i alperna kan du få för upp emot halva priset jämfört med hemma.

grejor

Spaden ensam räddar knappast livet på en kamrat i en lavin, däremot i kombination med en transciever och en bra lavinsond. Köp en riktig sond som är lätt att sätta ihop. Jag ska själv se över och testa min plastspade efter jonkens inlägg.

Det finns en modell från Black Diamond (och kanske något mer märke?) som man bara drar i och som låser sig själv. Det är en liten knapp längst upp på sonden som låser automatisk i ett litet hål när sonden är sträckt, som på sån sär kulspetspenna. Min erfarenhet av dessa är att de kan vara tröga i kalla och isiga situationer och knappen kan åka in när man greppar runt den med handen, vilket gör att sonden fälls ihop igen. Mycket irriterande och dåligt (livsfarligt?) tycker jag!

Ortovox har en modell med en gängad pinne och mutterdel längst upp. Man drar i en pinne och skruvar snurrar lite på en mutter. Jag tycker att den modellen funkar bra, den är snabb att sätta ihop och håller sig så. Den modellen kan man behöva kolla då och då så att vajern och dragpinnen inte gängar ur.

jonas

Kolla denna

Jag har en kanonspade från Back Country Access. Den är en kombination av en metallspade med teleskopskaft och D-grepp samt en lavinsond som är placerad i skaftet. Toppen tycker

Klas

Tillägg?

thureb; sa:
Jag har två spadar, dels en LifeLink och dels en BD Bobcat. För större/krävande grävjobb så är Bobcaten kanon! Den är dock ganska tung. En BD Lynx är nog kanske en bra kompromiss.

Har ni funderat på att ha varsin AvaLung? Jag vet inte riktigt hur bra[1] de är men om de funkar bra så är det väl en kanongrej som alla borde ha i lavinfarlig terräng, eller?

[1] Jag såg ett test av en AvaLung eller något liknande på Discovery och då fick jag intrycket att en sådan kunde förbättra tidsmarginalerna rejält.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
orkesterchefen säkerhetsutrustning Skidalpinism 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg