Säkerhetsutrustning Paddling

Multi purpose?

De flesta prylarna används väl ändå till annat än vad de är avsedda för?

Bogserlina=tvättlina, tältstag, snubbeltråd
Mobiltelefon=underhållning (prata med familj och kompisar)
Flytväst=sits, ryggstöd, kudde, underlägg
VHF=barlast
Öskar=tvätta bort fågellort, släcka lägereld
Reservpaddel= torkställ, spade, flugsmällare, förtöjningspinne
Flottör=kudde, sits, påse

Med andra ord bör vi prioritera multipurpose prylar framför förbandslåda och andra prylar som bara har en funktion?

Re: Multi purpose?

Arneri; sa:

Detta är väl den enda användningen för en VHF om man har med mobiltelefon.
VHF kräver certifikat. Dessutom har en billig handburen VHF inte bättre räckvidd än mobiltelefonen (om alla kan använda).
Visst kan man ligga och lyssnaa på trafiken i en farled man passerar, men det brukar inte ge mycket matnytting information.

Re: Re: Många bra ha grejor finns det.

wildenstam; sa:
thureb; sa:
Förklara, vet inte riktigt vad du menar?
En säck man sitter i (och på). Som ett inverterat slutet kapell. Nej det var nog inte klart... ;-) Den hänger fastsatt från kapellsargen och "inåt". Och om man välter så kommer vattnet bara in i säcken, inte i hela kajaken (om den är "öppen inuti") och inte något i sittbrunnen (om det är en kajak med skottväggar). Säcken vränger du ut o in, häller ut vattnet, och allt är torrt och fint och härligt. Används nog mest och helst till skärgårds/motionskajaker/faltkajaker som är öppna inuti (utan skottväggar).

Multipurpose:
Min första hjälpen har i princip bara ett syfte (jag kan kanske vila på den lilla kudden). Och jag hoppas att jag inte behöver använda den. Men den är ofta med.

Generellt:
Är det ingen som vill ha med sig vkvs pontoner? ;-) Det är väl en typisk säkerhetsutrustning... Självaste skillnaden mellan liv och död om man lyssnar på "rätt säljare".

Re: Re: Multi purpose?

Detta är väl den enda användningen för en VHF om man har med mobiltelefon.
VHF kräver certifikat. Dessutom har en billig handburen VHF inte bättre räckvidd än mobiltelefonen (om alla kan använda)...

Vad är det för prat?
Mobiltelefonen är en högst osäker nödsignal jämfört med en VHF-radio. Ett nödanrop via mobiltelefon når bara mottagaren - en larmcentral - som i sin tur får larma sjöräddningen. Vidare kan sjöräddningen inte pejla en mobiltelefon (om den inte är utrustad med GPS-baserad spårutrustning) vilket gör att man måste lita helt på positionsangivelsen från den nödställde. Mobilnätet har ännu så länge för dålig täckning ute till havs för att kunna vara en pålitlig nödradio.

Ett VHF-anrop når, förutom sjöräddningen som lyssnar dygnet runt på nödfrekvensen, även alla båtar med VHF-radio i närheten. Vid en olycka är det normalt andra fartyg eller båtar som är först framme och kan hjälpa till och de kan dessutom sända signalen vidare till räddningscentralen om den nödställde inte får direktkontakt (utom räckhåll från mottagaren eller har en liten handhållen receiver med svag utsignal). En VHF-signal är vidare lätt att pejla vilket kan innebära att den nödställde hittas mycket snabbare. VHF-radion har också mycket bättre täckning längs kusten än mobiltelefonnätet.

Att man sedan klarar sig rätt bra med en telefon till vardags och inom befolkade områden längs kusten vet alla - men skilj på äpplen och päron.

Björn

VHF

Har en del fördelar som nödutrustning/ kommunikationsmetod som är svårare att få till med mobil. Man kan t ex direkt ropa upp ett fartyg på kanal 16 utan att ha tillgång till fartygets mobiltelefonnummer.

Vid skarpa lägen kan många samtidigt lyssna på trafiken på samma kanal.

Man kan också direkt ropa upp lotsar och be om råd vid en angöring etc.

Gjorde t ex det till Understens fyrplats sedan vi paddlat över Ålands hav.

När jag lett grupper på Stockholms ström har det varit praktiskt att t ex direkt ropa på Djurgårdsfärjan och berätta att vi korsar deras rutt med en kanotgrupp.

Men jag håller med om att det kan vara svårt att motivera inköp av VHF samt inpluggande av licenskunskap inför examination + årlig avgift etc bara för kajakpaddlande.

Men om man också seglar eller kör motorbåt är det en rimlig investering i tid och pengar.

När jag köpte min bärbara VHF i slutet av 80-talet var mobiltelefonerandet inte ett lika bra alternativ som det är idag.

Thure

Re: VHF

thureb; sa:
Har en del fördelar som nödutrustning/ kommunikationsmetod som är svårare att få till med mobil. Man kan t ex direkt ropa upp ett fartyg på kanal 16 utan att ha tillgång till fartygets mobiltelefonnummer.

När jag lett grupper på Stockholms ström har det varit praktiskt att t ex direkt ropa på Djurgårdsfärjan och berätta att vi korsar deras rutt med en kanotgrupp.

Men jag håller med om att det kan vara svårt att motivera inköp av VHF samt inpluggande av licenskunskap inför examination + årlig avgift etc bara för kajakpaddlande.

Men om man också seglar eller kör motorbåt är det en rimlig investering i tid och pengar.

När jag köpte min bärbara VHF i slutet av 80-talet var mobiltelefonerandet inte ett lika bra alternativ som det är idag.

Thure

plus att man får sjörapporten uppläst för sig när så man behagar, om man inte orkar vänta på eller har minna den i tidigare utsändningar

Re: Re: Re: Många bra ha grejor finns det.

olle11; sa:
Är det ingen som vill ha med sig vkvs pontoner? ;-) Det är väl en typisk säkerhetsutrustning... Självaste skillnaden mellan liv och död om man lyssnar på "rätt säljare".

De brukar alltid vara med. Att gå runt med dem på är en prestation. Fästena gör flottörräddning oändligt mycket lättare. Använder dem mest när det är kallt i vattnet eller när vi paddlar två i en K1:a.

Eftersom jag har varit paddlare och skall bli det igen så kan jag lägga min näsa i blöt :)
Var?
Å, älv och insjö.
En korttur
Förutom kläder på kroppen.
1. Candadesare, annars kommer man inte ut.
2. 1 st paddel/person och en i reserv.
3. Kniv
4. Tändstickor (vattentätt)
5. Flytväst.

Re: Re: VHF

Maua; sa:
plus att man får sjörapporten uppläst för sig när så man behagar, om man inte orkar vänta på eller har minna den i tidigare utsändningar

Det finns telefonsvarare med sjörapporten men det kostar i och för sig lite mer än att kontakta via VHF. Har du WAP eller kan surfa med telefonen får du den i text vilket är ännu bättre.

Thure

Re: Re: VHF

Maua; sa:
thureb; sa:

Thure

Jag betalar med glädje avgifterna till Stockholm Radio och PTS för att inneha min VHF, med vetskapen att de finns där dygnet runt om jag någon gång behöver utnyttja deras tjänster.

VHFen kan vara användbar vintertid då jag via lotsarna Södertälje kan få reda på om någon båt tänker bryta upp en igenfrusen båtränna, som jag önskar passera 2 gånger.

Per Brune (kanoten Aros Light)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomatchili Hur fästa säkerhetsutrustning på kajak? Paddling allmänt 3
tango Vita fingrar efter paddling... Paddling allmänt 9
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 21
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 143
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg