Resultaten i testet är säkert korrekt, men det är en stor skillnad på att hålla andan om du sänker ner hela huvudet också under vattnet. Om testpersonen hade doppat hela sig så tror jag resultatet hade blivit annorlunda.
Vi människor har en massa finurliga mekanismer som träder i kraft när vi håller andan och befinner oss under vatten. Några exempel:
- Pulsen sänks drastiskt för att spara syre. Ju kallare vatten, desto mer sänks pulsen
- Om du svimmar och befinner dig i vatten så stängs struphuvudet automatiskt för att hålla vattnet ute ur lungorna
Ett exempel på det senare kan ni se här:
http://www.youtube.com/watch?v=qLe81lUbPNg
(liten varning: det kan se obehagligt ut, men är helt ofarligt och slutar lyckligt)
Den tjejen fick en shallow water blackout på 17 meters djup, dvs hon svimmade på det djupet. Anledningen till att de andra fridykarna blåser henne i ansiktet när hon kommer upp är för att det är där receptorerna sitter som talar om för hjärnan om man är under vatten eller inte. Observera att hon inte fick in något vatten alls i lungorna, munnen var helt stängd när hon kom upp.
Prova gärna att hålla andan sittandes på en stol. Gör sedan samma test men doppa ansiktet i en skål med vatten (ha en kompis som övervakar dig dock). Väldigt sannolikt kommer du kunna hålla andan markant längre när du har ansiktet i vattnet. Ha gärna på dig en pulsmätare under bägge testen och se vad som händer. Prova sedan med kallare vatten och se vad som händer.
Givetvis argumenterar jag inte emot att det är farligt med kallt vatten, jag försöker bara belysa att testresultaten sannolikt hade sett annorlunda ut om personen hade doppat huvudet också, och att människan har väldigt bra egenskaper för att klara sig i vatten.