Säkerhet, hålla andan i kallt vatten.

Finns

mycket jag skulle kunna skriva här men har inte tillräckligt med tid idag.

Det är lärorikt att läsa vad andra upplevt men reaktionerna skiljer sig mycket från person till person och från tillfälle till tillfälle.

Vattenvana är viktigt och har man vana från kallt vatten uppfattar jag även detta som en trygghet.

Thure

Håller med med om detta med osäkerhet och variationer, Thure.
Det är så jag upplever det med de olika plurr jag skrivit om - det har gått bra i alla de situationerna, men det känns verkligen inte som en garanti för hur bra det går nästa gång.

Olika övning kan säker vara mycket nyttiga. De har ju två syften, dels så får man en erfarenhet som kan vara mycket nyttig i en skarp situation. Dessutom ökar ens förmåga att bedöma hur allvarliga olika situationer kan vara.
Jag har paddlat med nån i nåt sammanhang där han snabbt gick från ren nybörjare till en ganska obekymrad snitsare. Det tog inte lång tid innan det gjordes en ganska grov underskattning av svårigheter med ett plurr på direkt olämpligt ställe. Vi fick kanotisten i land, efter ytterligare ett plurr,och då var kroppstemperatur och självförtroende på en alldeles för låg nivå. Det slutade med motorbåtstransport sista biten hem. Det hela utspelades under bara två dagar, så det var tämligen komprimerade erfarenheter, och rätt dyra dessutom.
Lite förberedande övningar och respekt för förhållandena (vårvatten) hade varit till stor nytta.

Resultaten i testet är säkert korrekt, men det är en stor skillnad på att hålla andan om du sänker ner hela huvudet också under vattnet. Om testpersonen hade doppat hela sig så tror jag resultatet hade blivit annorlunda.

Vi människor har en massa finurliga mekanismer som träder i kraft när vi håller andan och befinner oss under vatten. Några exempel:

- Pulsen sänks drastiskt för att spara syre. Ju kallare vatten, desto mer sänks pulsen
- Om du svimmar och befinner dig i vatten så stängs struphuvudet automatiskt för att hålla vattnet ute ur lungorna

Ett exempel på det senare kan ni se här:
http://www.youtube.com/watch?v=qLe81lUbPNg
(liten varning: det kan se obehagligt ut, men är helt ofarligt och slutar lyckligt)

Den tjejen fick en shallow water blackout på 17 meters djup, dvs hon svimmade på det djupet. Anledningen till att de andra fridykarna blåser henne i ansiktet när hon kommer upp är för att det är där receptorerna sitter som talar om för hjärnan om man är under vatten eller inte. Observera att hon inte fick in något vatten alls i lungorna, munnen var helt stängd när hon kom upp.

Prova gärna att hålla andan sittandes på en stol. Gör sedan samma test men doppa ansiktet i en skål med vatten (ha en kompis som övervakar dig dock). Väldigt sannolikt kommer du kunna hålla andan markant längre när du har ansiktet i vattnet. Ha gärna på dig en pulsmätare under bägge testen och se vad som händer. Prova sedan med kallare vatten och se vad som händer.

Givetvis argumenterar jag inte emot att det är farligt med kallt vatten, jag försöker bara belysa att testresultaten sannolikt hade sett annorlunda ut om personen hade doppat huvudet också, och att människan har väldigt bra egenskaper för att klara sig i vatten.

Badade som senast i veckan här i norra Norrland, tror vattnet låg på runt 10-12 grader. Kallt vatten har jag inga större problem med, däremot märker man extremt stor skillnad när man doppar huvudet. Vi badar varje vecka på vintern, motorsåg och vak. Doppar huvudet och direkt slår reflexen till när huvudet kyls ner så snabbt på mig. Vattnet ligger precis ovanför nollpunkten och det är runt minus femton till trettio i luften. Lungorna skriker efter syre och jag tror det är så för kroppen konsumerar så extremt mycket energi på kort tid. Att doppa sig i nollgradigt vatten känns som att ha löpt 5 km.. :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg