Säckproblem

hade en bora 95 i ung 8 år och den satt som gjuten. Köpte sedan en norröna 100 liter som satt bra men inte lika bra, sålde norrönan (för överarbetad) och köpte den nya bora 80. Det är ingen slump att arcteryx säckarna får toppbetyg. Har även haft berghaus atlas ett tag, den var bra men höftbältet var lite för styvt, föredrar frisvängande eller semi frisvängande. Ett tips, om du vill ha en lätt säck som fortfarande har hyfsat bärsystem, kolla arcteryx needle 65 liter. Har alla detaljer rätt och väger 2kg (är också lite av en ryggsäcksfetish ;)

Har en röd (!) Berghaus Cyclops II Atlas i 14 år och använder den än. Har varit som en kroppsdel på mig. Var på reklamation två gånger (som vanligt är jag den enda i Europa som fått en Berghaus säck med så mycket fel på). Efter en tids hård användning med 30+ vikt gav en del plastdetaljer upp. Väven/sömmar/dragkedjor har fått sjukt mycket stryk då jag ibland har stått och hoppat ner innehållet i säcken. Den har fallit av bagagetransportvagnar och kasat i backen så att Trangiaköket inuti blev helt buckligt. Batterisyra, otaliga busstransporter där chaufförerna gärna tar tag i klenaste remmarna för att lyfta säcken. Är väldigt nöjd men plasten var under all kritik.

Ett tips är att flytta alla remmar till ett oanvänt område på inställningen när säcken inte används. Min har börjat bli insliten och är svår att få förbi det läge som passat mig i alla år.

Förresten skrev jag ett klagobrev till bussbolagen att de borde utbilda chaufförerna i bagagehantering. Märkte en förbättring efter det. Bärsystemet / lyftöglor användes helt plötsligt istället för hantering men vet inte om det var en slump.
/Janne

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg