Jag har använt 3-säsongs dunsäck inuti en "förstärkningssäck" av syntetisolering. Vid första tillfället (experiment på tomten) var säckarna jag använde en Marmot Arroyo med t-limit på -1 (dunsäcken, 769 g) och yttre var en Mountain Hardwear Ultralamina 32 Long (syntet, 920 g). 32 står för 32 Fahrenheit som är 0 grader C.
Jag sov på 2x6mm evazote (från Jysk) under en exped synmat UL 7 (t-limit -9 C). Inne i ett ventilerat vintertält. Ingen värmeanordning. En av nätterna sjönk temperaturen till -21 grader och då vaknade jag på morgonkvisten av kyla underifrån, men somnade om igen och sov några timmar till.
Senare uppgraderade jag den yttre sovsäcken till en Sestrial Blanket från AsTucas med 200 g/m2 Climashieldisolering. Enligt företagets personliga upplevelse funkar den till -5 C. Liggunderlaget uppgraderas till Exped downmat UL 7, utan evazote.
Personligen är jag lite mer frusen av mig än t-limit, men inte mycket.
Detta senare sovsystem använde vi i Grövelsjön när temperaturen låg mellan -15 och -20 grader. Inga problem alls. Inte en förnimmelse till kyla.
Jag är övertygad om att systemet klarar -25 grader, bekvämt, så länge man använder ett passande underlag/madrass. Jag är ganska säker på att det även klarar -30 grader om man är av det varmare slaget.
Som jämförelse var den sista natten i Grövelsjön den varmaste: -6 grader. Det var för varmt i detta sovsystemet.
Det finns en icke-vetenskaplig lista på temperaturer för sovsäckskombinationer på forumet
www.trek-lite.com, inne på sovsäcksdelen.
Hoppas jag bidragit med kunskap.