Ryggsäcksval

Gnisslet försvinner genom att dra åt sidoremmarna på avbärarbältet. Synpunkten på storlek på topplock är ju högst subjektiv, men jag förstår verkligen inte hur det kan upplevas som för litet, om man nu inte valt en för liten säck i förhållande till tänkt packning förstås.....

// L

Så blev det

Det blev en Abisko 65 känns bra att knalla runt med, packad, i hallen ;-) . För mig är det nog rätt vikt.
Dotter och pv är helt nöjda med sina Kajka men så bär dom betydligt tyngre, vinter som sommar, än jag någonsin vill göra. Dessutom är den både tung och lite dyrare.
Tackar för alla tips, råd och förslag, har tittat på betydligt fler säckar än jag tänkt mig.

Angående Kajka så kan jag skriva +1 på att den gnisslar som en tok när den är surblöt och det hjälpte noll och intet att strama åt remmarna. Mina jaktkompisar som kör Recon och Powerframe fnissade åt mig och min gnisslande säck :) Kan tänka mig att silvertejp på lämpliga ställen kunde få bort ljudet men jag fick bra nog alla pengar tillbaka efter två år, säcken gick sönder, och köpte en Norröna Recon som är i en helt annan liga bland stora säckar. Jag körde med min Kajka i två år/säsonger innan 100-literssäcken gick sönder (orkade inte med 30+ kg). Gnisslet var sjukt störande förutom att bärsystemet inte var roligt det heller med tung vikt. Funkar helt OK med t.ex. 22 kg som jag bar 8 dagar i Sarek. Förstyvningsprofilen i Kajka är en väldigt grov rem som blev S-formad under belastning vilket innebär att inställd längd mellan avbärarbälte och axelremmar inte hölls.

Gnisslet försvinner genom att dra åt sidoremmarna på avbärarbältet.

(Det måste ha varit ett måndagsex!! Eller så har jag fått två superex!!;-) Allt det Du skriver (förutom att bältet gnisslar lite när det blir blött och man inte har dragit åt det rätt...) låter som en helt annan säck än Kajka.)

Grattis till den nya FR ryggan!! Har klämt på den och den verkar riktigt schysst! Har lagt den på vill ha listan för framtiden!

// L

Du kan tro vad du vill, jag är 40+ utan tummen centrerad i handen och har haft flera ryggsäckar och inget sånt rappel tidigare. Jag har haft många vandringsdagar på mig försöka justera men vid regn så börjar den gneka och jag är uppenbarligen inte ensammen heller. Man kan få den temporärt lite tystare men tyg mot tyg och regn = gnek. Blir hyfsat less på din attityd faktiskt ;-) Har gått med den och polare med bl.a. Norröna Recon, Bergans Powerframe, Norröna Svalbard, Bergans Trolhetta, Norröna Stetind, Berghaus Vulcan och Haglöfs Matrix m.fl. utan denna "feature".

Om du ofta bär över 25 kg så råder jag dig att lossa på avbärarbältet och kolla om dina förstyvningsprofiler på vardera sidan om ryggen också börjar gå genom tyget. Det och det klena bärsystemet gör att jag inte tycker att det är en bra ryggsäck för att bära >25 kg. Kolla även in den grova remmen som funkar som justering, löper längs ryggraden. Den blev S-formad så rygglängden håller sig inte exakt som man justerat in den. På Norrönas säckar är det en aluminiumprofil med fasta lägen som inte kan röra sig en millimeter. I could go on och postar gärna någon bild, har nog tyvärr inte bild på revorna i tyget på gamla datorn.

Jag ser på produktrecensionerna att du tycker att det inte finns några minus och det regnar superlativ över säcken. Och då hade du inte ens använt den än i augusti 2012. Så bra tycker jag inte att Kajka är. Det finns en orsak att vissa andra säckar kostar ~2000 kr mer, mer utrymme för mer hållbara detaljlösningar. Som skrivet är den säkert helt OK för mindre vikt men kan själv inte rekommendera den för tyngre last.

(Det måste ha varit ett måndagsex!! Eller så har jag fått två superex!!;-) Allt det Du skriver (förutom att bältet gnisslar lite när det blir blött och man inte har dragit åt det rätt...) låter som en helt annan säck än Kajka.)

Grattis till den nya FR ryggan!! Har klämt på den och den verkar riktigt schysst! Har lagt den på vill ha listan för framtiden!

// L

Senast ändrad:
Ber verkligen om ursäkt om jag förorättat Dig, för det var inte alls min mening. Recensionen var f ö skriven i okt -12, efter användande, och omdömet står sig efter fortsatt användande utan s-former el dylikt.

// L

No probs men jag köper inte att jag inte skulle klara en så enkel sak som att dra åt två remmar eller att det skulle vara måndagsex. Jag inspekterade Kakja i butik två år efter jag köpte min och det var ingen skillnad på konstruktionen mot min. Återkom när du har hunnit använda den ett längre tag. Nu har jag gått en hel del med Recon och det är ganska stor skillnad i bärkomfort. Det känns som att man får 5 kg gratis jämfört med "softpacks" utan ram. Jag tror att det var vandringarna med 30+ som knäckte min Kajka, inte de med ~25 kg.

PS. Ska inte spamma sönder tråden mer.

Ber verkligen om ursäkt om jag förorättat Dig, för det var inte alls min mening. Recensionen var f ö skriven i okt -12, efter användande, och omdömet står sig efter fortsatt användande utan s-former el dylikt.

// L

Jeg har en OXO 70, og er meget fornøyd med denne. Den benyttes som en kamera-ryggsekk for tyngre utrustning. Bæresystemet fordeler vekten fint over skuldrer og hofter. Hoftebeltet er spesielt bra. Sidelommene har langsgående lås og rommer Hillebergs teltstenger. Bra om man vil stappe teltduken ned i sekken for seg selv eller i en kompresionspose.

Packa tungt???

Hallå där.
Jag ska gå GR 20 under sommarhalvåret. Kommer ta ca 2 v på mig men kommer då istället att satsa på att ha mindre vikt. =) Använder Osprey-säckar och stortrivs med dem. Skönt bärsystem och bra tekniska lösningar. Det är ju en av få (om inte den enda) tillverkaren som BARA ägnar sig åt detta =)

Angående Kajka så kan jag skriva +1 på att den gnisslar som en tok när den är surblöt och det hjälpte noll och intet att strama åt remmarna. Mina jaktkompisar som kör Recon och Powerframe fnissade åt mig och min gnisslande säck :) Kan tänka mig att silvertejp på lämpliga ställen kunde få bort ljudet men jag fick bra nog alla pengar tillbaka efter två år, säcken gick sönder, och köpte en Norröna Recon som är i en helt annan liga bland stora säckar. Jag körde med min Kajka i två år/säsonger innan 100-literssäcken gick sönder (orkade inte med 30+ kg). Gnisslet var sjukt störande förutom att bärsystemet inte var roligt det heller med tung vikt. Funkar helt OK med t.ex. 22 kg som jag bar 8 dagar i Sarek. Förstyvningsprofilen i Kajka är en väldigt grov rem som blev S-formad under belastning vilket innebär att inställd längd mellan avbärarbälte och axelremmar inte hölls.

Grattis till en riktigt bra säck!!

avslutad210712

Gäst
Som tidigare nämts så tycker jag att en ryggsäck över 3 kg för att bära strax över 20 kg är lite överviktigt men det är upp till var och en. Har själv burit 22-23 kg med min Osprey Aether utan några som helst problem och den väger strax över 2 kg tom (tror det är 2,15 men minns inte riktigt säkert). Och nej jag tillhör definitivt inte lättpackarnas förlovade sällskap.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg