Re: Strul oc strul
Jag är väl ingen riktig tungbärare direkt, men ibland vingar jag iväg under 25-30 kg-bördor (vinter eller långturer). Jag är därför religiöst noggrann med att skaffa ryggor som jag vet är slitvargar och anpassade för tunga bördor. Hellre 3,5 kg rygga som håller än 2,5 kg rygga som [##/!!!#].
Jag tar alltid med mig reservspänne för avbärarbälte och andra nyttigheter som t ex små nyckelringar i stål som kan användas för alla möjliga hopfogningar av remmar och annat. Ståltråd har jag inte men däremot fallskärmslina och tandtråd samt grov ryggsäckssytråd. Grov synål är bra och min schweiziska kniv som bl a går att använda som syl.
Avrundar man med lite gaffatejp så kan man laga det mesta.
Mvh,
J
johankse; sa:Har aldrig haft bekymmer med någon loppsissäck! Men väl med nya Fjällräven, Modean och Haglövs.
Mina lagningar med mässing- och tandtråd i fält har hållit tills dess jag kunnat lokalisera en brevlåda eller sadelmakare och fått utfört byte eller reparation.
Givetvis minskar slitaget på ryggsäcken ju mindre man har med sig och småstrul med hemmasydda säckar får väl betraktas som R&D. Men att tungbärarna ännu inte årerkommit med erfarenheter kan ju positivt betyda att de är ute på sina expeditioner ännu. Trodde att experterna med 35 kilospackningar skulle komma fram men måhända går inte grejorna sönder hemma i garderoben.....
Hursomhelst är det mycket illa när bäranordningarna går sönder i fält på bärapparaten.
Go tur
Johan K
Jag är väl ingen riktig tungbärare direkt, men ibland vingar jag iväg under 25-30 kg-bördor (vinter eller långturer). Jag är därför religiöst noggrann med att skaffa ryggor som jag vet är slitvargar och anpassade för tunga bördor. Hellre 3,5 kg rygga som håller än 2,5 kg rygga som [##/!!!#].
Jag tar alltid med mig reservspänne för avbärarbälte och andra nyttigheter som t ex små nyckelringar i stål som kan användas för alla möjliga hopfogningar av remmar och annat. Ståltråd har jag inte men däremot fallskärmslina och tandtråd samt grov ryggsäckssytråd. Grov synål är bra och min schweiziska kniv som bl a går att använda som syl.
Avrundar man med lite gaffatejp så kan man laga det mesta.
Mvh,
J