Ryggsäcksstorlekar

Jag får instämma med ovan, 38 l känns lite väl lite redan för en veckotur. Men, du ska alltså inte ha tält med? Om du även tänker ha med tält, ska du pula ner även den i ryggsäcken (ganska populärt idag) eller går den att fästa utanpå (väljer jag själv)?

Om det är enbart stugtur du tänker dig så faller ju tält, sovsäck (behöver bara sovpåse) och köksutrustning bort ur utrustningslistan. Då börjar 38 l verka lite mer OK.

Jag hör mer till KL (Komfort-Lätt) vandrarna och som sådan hör kameraprylar, whiskey, massa smågodis, fjällfaunabok, lite rygga för dagsturer/toppturer och annat till utrustningen. 14-15 kg är riktigt lätt och inte något jag själv kommer ner till för en veckas tälttur. Ska du ner i de vikterna och under lär du behöva en symaskin också. :) Det finns en liten koppling mellan komfort och vikt också.

Mvh
Peter P.

Re: Re: 38 liter för en vecka

imaster; sa:
stefkar; sa:
lite låg tyngdpunkt för vandring (helt säker är jag dock inte).

Ok, det är ju rätt viktigt faktiskt. Om sen det hänger lite extraprylar på som väger ett kilo hit eller dit gör mig inte så mycket, hade det vart fyra, fem kilo kanske... ;)

stefkar; sa:
Även om du inte letar efter en ren vandringssäck så finns det många bättre och inte minst lättare alternativ.

Du har inte lust att nämna några som kan vara bättre lämpade för vandring? Vet inte riktigt vad jag ska leta efter.

Schneeberger; sa:
Spontant känns dock dock en 38l softsäck i minsta laget för en veckovandring med mat och tält.

Tält ska inte med, blir en pressening på sin höjd, kanske nåt modell ensamma vargen från armén istället och mat, som sagt, ska med så lite som möjligt.

Eftersom du inte ska ha tält, klarar du dig bra med 40-50L även om säcken är anatomisk.

Det finns en uppsjö av säckar i den storleksklassen, knalla ner till närmsta friluftsaffär och prova! Se till att du får lasta den med ngt tungt, men vad du gör, nämn inte att du ska ha den till veckovandringar...;)

//J

Broder Bob; sa:
Titta på Haglöfs LIM 45

http://www.haglofs.se/produkter/ryggsackar.asp?lang=sv&CatNr=370#

Rymligare, lättare och billigare än Rand.

Det är betydligt bekvämare och enklare att inte ha en sprängfylld säck.

Förmodligen en lämpligare storlek än 38 l för en vecka. Med bra kompressionsremmar är ju extra volym mindre bekymmersamt, så något lätt runt 50 l tror jag är bra. Bara den inte väger över 1,5 kg :)

Eftersom man äter upp maten så ser jag det inte som ett stort bekymmer om ryggsäcken är rejält full när man startar. Det sjunker fort undan.

Jörgen

jag tycker att det viktigaste är att tänka rätt och utgå ifrån det.. den vanligaste myten om lättviktspackning är att det är dyrt vilket är felaktigt, lättviktspackning handlar om att aktivt välja utrustning och att inte ta med sådant man inte behöver.. själv har jag valt en stor ryggsäck som jag klippt i till den vägde under 2kg, jag valde att sätta gränsen högre än vissa andra då jag uppskattar volymen på min ryggsäck, å andra sidan kör jag superlätt gaskök när andra lättviktare väljer en tyngre variant för att det passar dom.. skit samma, väg vikt, funktion och andvändbarhet mot varandra, ta aldrig med något du inte kommer att använda.. jag tycker nog inte att den totala vikten inkl allt på kroppen exklusive mat skall hamna på mer än 9-10kg det betyder runt 7kg utan mat på ryggen.. ganska ok..

Ursäkta en konservativ varelse

Några frågor som dykt upp i mitt huvud:

Var det din första fjälltur du skulle ut på?
Vilken friluftsvana har du sedan tidigare?
Hur mycket mat räknar du att bära med dig?
Vilket fjällområde tänker du åka till?
Är det en solovandring eller är ni flera stycken?

Missförstå mig inte nu men är det bara jag som skulle reagera om jag träffade på en ensam, förstagångsvandrare med en pytteryggsäck, ett fiskespö och ett "ensamma vargen", på väg in i Sarek?

I de flesta fall skulle jag nog säga att risken för att killen skulle bli blöt, hungrig, sliten och myggbiten vore uppenbar. Och det är väl inte därför man går i fjällen?

Uffe

NUI; sa:
Bara för att man orkar behöver man inte bära tungt. Man kan gå längre om man tycker det är kul att jobba hårt. Eller så kan man lägga några stenar i ryggsäcken. De har fördelen att man kan plocka ur dem när man tröttnar på dem. Inte lika lätt att göra med onödigt tunga prylar.

Det är helt sant men den största anledningen till att jag inte bryr wig om vikten är egentligen ekonomin. En ryggsäck nu, ett par kängor snart och en sovsäck, det är det som får kosta lite, resten blir helt enkelt tager-vad-man-haver-principen, jag har ett roadracingteam som ska gå ihop på min stackars lön också och det är faktiskt dyrare... :)

EDIT: Missade sidan två...

Broder Bob; sa:

Såg mycket bra ut, tack!

Schneeberger; sa:
Några frågor som dykt upp i mitt huvud:

Var det din första fjälltur du skulle ut på?
Vilken friluftsvana har du sedan tidigare?
Hur mycket mat räknar du att bära med dig?
Vilket fjällområde tänker du åka till?
Är det en solovandring eller är ni flera stycken?

Första fjällturen, ja, har inte vandrat i nåt som kan kallas berg innan, bara åsar... ;)
Jag är i princip uppvuxen i skogen utanför Linköping och saknar granskogarna sen jag flyttade till Skåne för ett par år sen, gjorde lumpen på småländska höglandet med en del överlevnadsutbildning. Mat räknas till två jägarpotioner om dagen, extra socker och gröt till frukost. Vi ska upp på Kungsleden och vi är fyra stycken.

Schneeberger; sa:
I de flesta fall skulle jag nog säga att risken för att killen skulle bli blöt, hungrig, sliten och myggbiten vore uppenbar. Och det är väl inte därför man går i fjällen?

Är det inte därför..? ;)
Jägarpotioner går utmärk att leva på och lyckas man fiska lite så har man ännu mer mat, inga problem och börjar det regna tar man fram regnstället. Myggmedel, ja, det lär väl åka med och ett myggnät till huvudet. Sliten lär man bli och det är lite av poängen tycker jag... :)
[Ändrat av imaster 2006-12-06 kl 16:26]

När man väljer vad som skall med och vad som skall lämnas hemma utgår alltför många efter hur det skall vara, istället för att fråga vilket är oundgängligt... Om man lägger sin troliga packning på soffan eller sängen och sen ökar på på golvet, från "packningen" vad man inte tror sig behöva, finns oftast sanningen någonstans när 1/4--1/3 är kvar uppe och 2/3--3/4 ligger på golvet.
I dett läge är det dags att fundera på om jag har en kompis som har en lättare av något som är kvar i "packningen" eller om jag skulle vilja anskaffa/tillverka något som är lättare än det jag har.
Den pryl som följer med och inte har minst två funktioner bör få stanna hemma.
Bland det första en bra friluftare skall låna eller köpa är en bra våg med en noggranhet på grammet och ca 3-5 kg kapasitet. Nästa grej bör vara ett excelark med vad grejorna väger och vad som ev bör bytas ut. Det här sista är en evighetsmaskin.
Eftersom du åker banracer så vet du ju att bara lätta grejor är intressanta. Precis så borde det vara inom friluftsutrustning oxså. Men här liknar det mest traktoråkning för de flesta, ännu...
Om du tittar i recensionsbanken här på Utsidan finner du en del böcker om lätta prylar, låna gärna någon/gra från biblioteket och läs den/m.

Go tur

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg