ryggsäcksjacka

Hej.

Jag är ny här på forumet men tänkte ta och ställa en fråga som jag kom att tänka på under tiden jag var ute och tränade för nästa projekt.

När jag vandrar med tung ryggsäck blir jag alltid väldigt varm om ryggen. Pga det vill jag ha så lite som möjligt på överkroppen för att inte allt ska bli blött och svettigt. Problemet med det är att på kallare dagar blir man varm och svettig om ryggen men kall om armar och framsida.

Då kom jag att tänka på:

Finns det ingen som uppfunnit en ryggsäcksjacka eller ryggsäckströja?
Alltså en tröja/jacka som bara täcker armar och framsida?

Har någon av er hört om något sånt? Det skulle vara grymt praktiskt att ha tror jag.

Mvh
Moitaj

Jag har aldrig sett en sådan jacka eller tröja, är ganska säker på att den inte finns att köpa. Men det är bara att ta fram saxen och kanske symaskinen så blir du den förste! Skriv sen en rad här och berätta hur det gick!

Hälsn Pelle

Mindre och lättare ryggsäckar kan packas och sys så att de luftar mot ryggen. Större ryggsäckar med ram kan oxså ventilera bättre än dagens rådande mode.

Har haft liknande funderingar, typ tunn vindjacka fram, och luftig polyester-tshirt bak... liknande ideér finns bland jackor för cykel och längdskidåkning. Tänker mig att jackan/tröjan måste vara väldigt tunn, och snarare ersätta en skjorta än en jacka, då en regnjacka behövs ändå...

Senast ändrad:
Har en cykeljacka som är vindtät på bröst och armar, mycket luftande på ryggen. Den fungerar både på cykel och med ryggsäck, alla kanske inte gillar tät passrorm och extra långa ärmar samt färgerna. Men visst finns färdiga att hitta. YMMV

Verkar som om några tillverkare funderat kring en lösning på problemet. Synd bara att de flesta koncept lagts ner eller av någon anledning inte blivit av.

Måste helt klart ta och kika lite närmare på den där Outdoor research-jackan.

Tack till alla som kommenterat.

Och tills man köper/tillverkar en lösning på problemet så får man dras med att ha en vanlig jacka bak och fram, och svära när huvan blåser upp över ögonen. ;)

Eller så köper du en billig, eller dyr, vindjacka eller vindblus från t.ex. ITAB och modifierar själv enligt Fjällrävens modell. Eller lämnar till skräddaren. Är ju inte rocket science att klippa upp ryggen och fålla samt sy dit ett band á la Fjällräven. Rena vindjackor för löpning och cykel finns ju att få för någon hundring bara.

Och tills man köper/tillverkar en lösning på problemet så får man dras med att ha en vanlig jacka bak och fram, och svära när huvan blåser upp över ögonen. ;)

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg