Ryggsäcksguide ....

Hej alla kloka och kunniga! :D

Det finns så många ryggsäckar ute i handeln, har ni märkt det ??? ;) Jag kan inte nu spcificera mitt behov och behoven är ju så olika utefter situation, hur mycket man bär med sig, vill ha med ig, måste ha med sig. Och det finns så olika typer av resor, resmål, typ av resa och reslängd ...

Men ändå undrar jag. Finns det en ryggsäcksguide? Flera? Som man kan "läsa"? Och sedan fundera utefter sina egna tankar.

Typ, om du skall tälta och vara ute en vecka i varierat väder (behov av fler kläder/byten, plats för tält, sovsäclk, liggunderlag etc ...) Vilken storlek väljer jag då? Om jag bara skall ha sovsäck med? Etc. Etc.

Finns så mycket olika varianter det vet jag. Men innan man ens börjat ut så är det ju onödigt med an gigantisk säck, samtidigt som att det är dumt om man inte får plats med ... Jag vet helt enkelt inte hur mycket plats olika saker tar ... Och att köpa en säck i en viss volym. Ja, det är ju dyrt att köpa fel.

Ni har säkert funderingar. Ni som är lite mer vana. Och jag pratar inte direkt om ultralight eller vad det kan heta ... Men iofs intressant att guidas även i det.

Finns det guider - eller är det enskilda inlägg som gäller? Här och annorstädes?

MvH

Kajsa - som förresten är väldigt nöjd med sina nya kängor. Tack för hjälpen där!

du får nog förlita dig till oss messersmitters..

1. bestäm vad den får kosta.

2. bestäm hur den skall användas, vandring, backpacking o.s.v.

3. volym, vil jag ha allt i säcken eller kan jag tänka mig att ha vissa saker utanpå säcken.. någonstans mellan 60-80liter beroende på hur den skall användas.

4. vikt, är ryggans vikt av intresse eller inte, vid längre vandring med mer mat så blir varje kilo viktigt. jag tycker inte att en rygga på 60liter skall väga mer än runt 2kg.

5. märke, vissa anser att märke är viktigare än funktion, kankse låter lösligt men så är det..

Fundera på dessa frågor och åk sedan till en välrenomerad och kunning handlare och prova, prova och prova..

avslutad210712

Gäst
du får nog förlita dig till oss messersmitters..

5. märke, vissa anser att märke är viktigare än funktion, kankse låter lösligt men så är det..

Nja det är inte så löjligt som det låter för vissa namn har troligen större spridning hos allmänheten än andra. Tex känner nästan alla som aldrig vandrat till Haglöfs och eftersom moster Anna har en sån så måste det vara bra. Dessutom har vissa märken betydligt större spridning än andra, tex Haglöfs där också, och vill man känna och klämma så är det enklare med ett spritt märke. Själv var jag intresserad av att känna och klämma på en Vulcan när jag köpte ny säck ifjol men eftersom det inte fanns någon som hade såna säckar i min närhet fick det bli ett annat märke.

Ett slag för lätta ryggor...

Precis som Patric skriver så bör du utgå från vad du ska använda den till, när och var!

Om du har stor/volymkrävande utrustning så kan du behöva en ryggsäck på 65l. Den volymen kan nog ses som "all-around".
Vidare så behöver inte ryggsäcken vara gjord av supertjockt bepansrat tyg, utan en lätt väv är tålig så länge som man inte släpper den nedför klippor :)!

En genomtänkt utrustning från början är bra, så slipper du köpa nytt igen med kunskapen som kommer genom erfarenheten...

Själv använder jag en Bergans Helium 55l och jag får plats med all utrustning inuti säcken inklusive mat för vandringar på 2veckor...(regnkläderna är utanpå i meshfickorna) Får tillägga att jag är Lättpackare :)!
Istället för att ha flera ombyten med mig satsar jag bara på bra ull-underkläder som jag tvättar 1-2ggr i veckan istället. Det innebär att mina förstärkningskläder bara väger ca 600g. Vinner både vikt och volym på så sätt.... Komfortmässigt är det inga problem.

Min måttstock är att jag ska kunna ha alla mina kläder på mig samtidigt...

Konkret förslag: Plocka fram All den utr som du ska ha,inklusive mat... köp/låna hem 3-4säckar och provpacka och provbär varje ryggsäck 5km.. Bedöm oxå remmar, fästpunkter(om man måste ha utr på utsidan, vintertid kanske?)
Jag gjorde så när jag var i valet och kvalet och testade tre lätta små ryggor...om det testet står här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43760 där finns även min hela packlista med...

Lycka till

//A

Senast ändrad:
Det finns en guide i Utemagasinet (2006)

http://www.utemagasinet.se/IziDocument/IziDownload/index.asp?LID=1&Name=TEST_Ryggtest_nr2_2006.pdf&Folder=IziPdf

och en lite äldre med mindre ryggsäckar

http://www.utemagasinet.se/IziDocument/IziDownload/index.asp?LID=1&Name=TEST_ryggor_nr5_2005.pdf&Folder=IziPdf

och en ännu äldre med stora ryggsäckar

http://www.utemagasinet.se/IziDocument/IziDownload/index.asp?LID=1&Name=TEST_ryggsackstest_nr5_2003.pdf&Folder=IziPdf

och det finns även några ännu äldre, men de är kanske inte så aktuella längre.

Samtliga är fritt tillgängliga...

En ryggsäck är trots allt en sammansättning av olika funktioner. Jag skulle tippa att det går att hitta ett par dussin olika funktioner/egenskaper på en ryggsäck.

Då är det antagligen enklast att sätta sig in i vilka egenskaper/funktioner som finns och sen fundera över vilka man behöver.

Som lättviktspackare anser jag att vikten på själva säcken är viktig, det blir ju då vikten i förhållande till hur mycket den rymmer. Gram per liter packvolym alltså.

Som god tvåa (för min del) kommer bärsystemet. Där finns de flera egenskaper att ta hänsyn till. Bärsystemet består för det mesta av två axelremmar och ett avbärarbälte. Dessa kan vara olika skurna och ha ett otal olika justeringsmöjligheter. Vissa justeringsmöjligheter handlar om att få remmarna att sitta bekvämare, andra handlar om att få ryggsäcken att sitta stadigare (inte gunga).

Extern eller intern ram räknar jag som en del av bärsystemet, ramen behövs för att framförallt axelremmarna skall kunna spännas korrekt (utan ram fungerar inte toppstramarna bra och då är det svårt att avlasta axlarna).

Infästningen av axelremmar och avbärarbälte till ramen finns det också ett otal olika lösningar på. De flesta medför justering av olika grad och det finns olika grader av rörlighet. Här är problemet att de flesta lösningar är mönsterskyddade så man kan inte få allt man vill ha i en och samma säck om man inte syr själv...

Sen kommer själva säcken. Det finns olika tyger (vattentätt eller inte?), olika lösningar med fack (tvpdelad säck eller hel säck, olika antal sidofickor etc) och dessutom finns det varianter med löstagbara delar (avtagbart topplock, löstagbara sidofickor, extra packpåse osv).

På själva säcken sitter det sen också fästen och remmar med olika funktioner. På säckar med intern ram (softpack) är det ofta viktigt med remmar som kan strama åt säcken så den inte dinglar för mycket.

Det finns säkert flera saker att tänka på, men dessa är väl de viktigaste. Och eftersom det finns så många faktorer så är det väldigt svårt att rekommendera en säck till andra. Man måste själva prova säcken för att se om den sitter bra och fundera över om den fungerar till det man ska ha den till.

Jag har konstaterat att jag skulle nog behöva mellan 5 och 10 olika säckar för att uppfylla alla mina behov.

Jag tackar för svar!

Tackar speciellt för de grundläggande tankarna, vad som är bra att tänka på alltså. Eftersom fabrikat/modeller alltid ändras. Och visst märke och ett märkes status betyder ju. Inte i sig, men för att det generellt står för något. Kan dåliga märken överleva länge??? Men inte i annat avseende.

Tackar mycket för länkana. Skall läsa dem.

En genomtänkt utrustning från början är bra, så slipper du köpa nytt igen med kunskapen som kommer genom erfarenheten...

Just just! Precis så tänker jag!

Hej Kajsa
Vet inte hur lång du är men min erfarenhet som ganska liten tjej (162 cm) är att många ryggsäckar går bort direkt på grund av att bärsystemet inte går att ställa in ordentligt för någon med så kort rygg. Det lönar sig att titta på specifika damsäckar. Förutom bättre längdintervall på inställningen av bärsystemet är skärning och placering av axelremmar och avbärarbältet anpassat efter våra kroppar. Har tyvärr inget konkret modellförslag att komma med, kör fortfarande med min 15 år gamla Berghaus 55 liters damsäck. Den har eg. tjänat ut men eftersom det känns som att komma hem varje gång jag sätter på mig den så får den vara kvar... :) Storleksmässigt har dock 55 liter räckt för mig både för långa vandringar och långa resor. Kräver en del packdisciplin men det funkar. Sovsäck och liggunderlag brukar dock få packas utanpå men det har aldrig varit något problem för mig.
/ Sandra

Hej Kajsa
. Den har eg. tjänat ut men eftersom det känns som att komma hem varje gång jag sätter på mig den så får den vara kvar... :)
/ Sandra

Där beskrev du precis vad jag känner för min gamla alaskasäck, inköpt någon gång tidigt 80-tal.
Den börjar bli rejält skabbig men funkar fortfarande och jag bävar inför att köpa ny rygga, då måste man ju lära sej packa igen.
Pär (som älskar sin ryggsäck)

Tänk vad bra tankar jag hade med mig från forumet när jag provad säckar i dag.

Hittade en Haglöfs sec som kändes bra, 65l. Minns inte om det var dammodell eller inte. Provade även en H oxoQ, men tyckte dels att den var för hög, slog i huvudet ... Och väldigt smal att packa ...
Blev smått förtjust i sec:en

Hittade ingen Matrix. Någon här som sett alla tre säckarna och har kommentarer? Hur står sig Matrix mot dessa andra två, skillnader, likheter. När det känns hur de sitter på. Hur de är att packa.

Får väl gå till addnature - finns det andra som har Matrix i stockholmstrakten, att klämma och känna ...?

Tittade på everestsäckar också, men de jag såg hade så tjock avbärarrem och annan stoppning att de bara var klumpiga.

McKinley? Erfarenheter? Tankar?

Tänk vad bra tankar jag hade med mig från forumet när jag provad säckar i dag.

Hittade en Haglöfs sec som kändes bra, 65l. Minns inte om det var dammodell eller inte. Provade även en H oxoQ, men tyckte dels att den var för hög, slog i huvudet ... Och väldigt smal att packa ...
Blev smått förtjust i sec:en

Hittade ingen Matrix. Någon här som sett alla tre säckarna och har kommentarer? Hur står sig Matrix mot dessa andra två, skillnader, likheter. När det känns hur de sitter på. Hur de är att packa.

Får väl gå till addnature - finns det andra som har Matrix i stockholmstrakten, att klämma och känna ...?

Tittade på everestsäckar också, men de jag såg hade så tjock avbärarrem och annan stoppning att de bara var klumpiga.

McKinley? Erfarenheter? Tankar?

Tråd om Matrix:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=44266
Den lär dock vara tämligen slut i Sthlms-trakten dessvärre.. Du får fråga om ngn får hem snart. Den är lättare än Sec i alla fall. Mkt förtjust i min 70-liters. Om du vågar chansa går den att få på postorder från Danmark (!). På lager både hos http://www.boxshop.dk/ och http://www.friluftslageret.dk ifall den är helt slut i Sverige. I vilket fall, om du inte lastar mer än 18-20 kg (mindre alltd bäst förstås) skulle jag nog satsa på matrixen i ditt fall.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg