Ryggsäcksfrågor från en nybörjare

Ryggsäck måste du prova packad och känna om den passar din rygg....
Onödigt köpa och släpa på en tung säck med liten optimerad packning..
Gå mera på låg vikt, känsla och bekvämlighet än specifika märken, min 50-öring.
//J
 
Kan ni inte tycka lika i alla fall;) Var och kikade på en Lundhags Dovre 40 l idag och packade den "i huvet" och åtminstone i huvet fick jag tom plats över. Luggunderlaget behöver jag väl inte stoppa innuti i värsta fall? Eller? Det väger ju ingenting. Som sagt har jag ingen aning om vad jag pratar om så såga mig gärna:)

Nej två personer tycker sällan lika i såna här viktiga frågor :)
Jag kan väl uttrycka det så här: jag har aldrig ägt en större ryggsäck än 50 l. I den har jag alltid fått plats med både tält, kök och mat för en vecka. Liggunderlaget sitter alltid utanpå.
De första gångerna var det riktigt trångt. Men sen slutade jag ta med sånt jag inte behöver.
Därför reagerade jag på att andra rekommenderar dig att ta en så stor säck, om din partner ska bära tält och kök.
Seobserver har nog andra erfarenheter än jag, som hans åsikt bygger på.
Ta de råd du får och väg samman dem som du tycker verkar vettiga. De andra kan du ju alltid bortse ifrån ;-)

Lundhags Dovre 40 är den ryggsäcken min fru har (om jag inte minns fel).

Lycka till!

/OJ
 
Tack för alla svar! Vet inte om jag blev såå mycket klokare mer än att jag får prova mig fram. Ska se hur mycket plats jag behöver nu till sommarens strapatser så får jag väl eventuellt köpa upp mig om jag behöver mer plats senare i livet:)

Jag har lite rygg att ta hänsyn till också så en stor ryggsäck leder väl lätt till mer och tyngre packning och det klarar nog inte min rygg i längden i alla fall.
 
Det du behöver prova är vilket bärsystem som du trivs med. Om butiken inte låter dig provbära säcken med packning i så leta rätt på en annan butik. Att prova en tom ryggsäck ger sällan nåt, du behöver promenera omkring en halvtimme med lite packning (som ger volym och vikt) för att känna om det finns problem med bärsystemet.


(Sen ska man såklart inte ha en säck som väger för mycket i sig, men har man dålig rygg så tror jag ett vettigt bärssystem som kan lägga vikten på höfterna är viktigast.)
 
Haha, nja så avancerad tänkte jag nog inte vara än i alla fall;) Har redan en minimal sovsäck och eftersom jag är bekväm nog att bara gå ut i sommarhettan så blir det inte så mycket kläder att spara in på heller.

.

Inte för att jag vet vart du tänker knalla runt, men "ut i sommarhettan" får jag inte helt ihop med svenska fjällen - inte ens på sommaren. Det KAN vara ordentlig varmt, men det är sannolikt oftast runt 10-12 grader, snålblåst och inte så lite regn. Och ner till nollan på natten...Men det var kanske inte dit du skulle?

Om du nu har hund med dig har du säkert hört talas om klövjeväskor och att låta hunden bära sin egen mat osv? Rekommenderas starkt! Hundmat är väldigt skymmande! Beror på hunden, så klart... Min hund (22 kg) äter en halv liter per dag, min mat tar ungefär samma plats, dvs en liter per dag. Det fyller fort en säck....
 
Senast ändrad:
Inte för att jag vet vart du tänker knalla runt, men "ut i sommarhettan" får jag inte helt ihop med svenska fjällen - inte ens på sommaren. Det KAN vara ordentlig varmt, men det är sannolikt oftast runt 10-12 grader, snålblåst och inte så lite regn. Och ner till nollan på natten...Men det var kanske inte dit du skulle?
Nja faktiskt inte, inte än i alla fall. Än så länge är jag lite för bekväm för att frysa och hunden hindrar mig också lite från mer extrema utflykter.

Om du nu har hund med dig har du säkert hört talas om klövjeväskor och att låta hunden bära sin egen mat osv? Rekommenderas starkt! Hundmat är väldigt skymmande! Beror på hunden, så klart... Min hund (22 kg) äter en halv liter per dag, min mat tar ungefär samma plats, dvs en liter per dag. Det fyller fort en säck....
Jo visst, jag har tom klövjeväskor hemma sen förra hunden men nya vovvsingen är en vinthund vilket gör att den varken är speciellt lämplig att bära och heller inte speciellt frystålig;)
 
Håller med Titantomten om att det är bra att lägga ut allt (eller åtminstone de stora bulkiga sakerna) man har tänkt ha med sig, så att man får en uppfattning om hur stor plats de tar.

Jag har hittills använt min gamla 65-liters tågluffarsäck, och den har funkat jättebra, men är väl egentligen för stor, vilket har lett till att jag har tagit med mig för mycket tjafs. Har helt enkelt fokuserat mer på volym än vikt när jag har varit ute.

Mina "stora saker" har då varit sovsäck, liggunderlag, kök, STÖVLAR (är det bara jag på hela Utsidan som släpar med mig sådana?), kläder, mat. Tältet har maken burit.
 
Nja faktiskt inte, inte än i alla fall. Än så länge är jag lite för bekväm för att frysa och hunden hindrar mig också lite från mer extrema utflykter.


Jo visst, jag har tom klövjeväskor hemma sen förra hunden men nya vovvsingen är en vinthund vilket gör att den varken är speciellt lämplig att bära och heller inte speciellt frystålig;)

Ah! I see....
Då är det ju inte fel att mäta upp hundmaten så du får ett hum om vad det kan tänkas ta för plats...
 
Prova prova prova

Kan bara instämma med råden att prova säck. Runt 50 l tycker jag verkar bra. Komprimera med remmar om du har lite packning (att allt inte landar på botten.

Lasta säcken med ungefär den vikt du räknar med att bära. Om du lastar med vattendunkar bör du ha lite kläder i botten för att få upp tyngdpunkten närmare skulderbladen. Ha på dig de kläder du tänker vandra i. Viktigt för att känna hur avbärarbälte och axelremmar trycker. Gå i trappor upp och ner. Liknar de rörelser du gör när du går i terräng. Strunta i om folk tittar i affären. Ryggsäck och skor är det du skall vara noggrannast med. Om du inte får prova i affären är de inte seriösa. Gå någon annanstans

Lycka till och God tur.

AV
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg