Ryggsäcks test

Tack för all hjälp. Ska slå mynt i saken och försöka pröva ut alternativen.
Såg filmen på tyska (som jag inte förstår) där man kunde reglera axelbanden i sidled vilket är en otrolig fördel för mig som har (vad det verkar) en abnormalt bred rygg för vandringsväskor vilket inte gick att göra på min Haglöfs.
Ni som vet (mer än mig) när det står längdmått ryggsäcken är anpassad för hur pass stor inverkan har det. Säg att det står 175-185 cm och man är 183 cm bör man välja en som har en bättre spann t.ex 175-195 cm ?

Jag har också hört det där om "riktiga" litrar, att man inte rakt av kan jämföra säckar på spec. Recon är verkligen ordentligt tilltagen, väldigt skönt att ha allting inuti säcken tycker jag. Den är tung på pappret men så skön att bära. Jag har iofs en 8-10 år gammal 75-liters Norröna Stetind som har i princip samma bärsystem och utformning av höftbälte m.m. Sitter väldigt bra utan att knaka som Fjällrävens Kajka gjorde med mycket i. Dessutom gnirkade den nåt hemskt när det regnat, grymt irriterande.

PS.
Var kommer väska = ryggsäck ifrån? Jag har inte hört någon som kallar en ryggsäck för väska förrän jag hittade till utsidan för nio år sen. Väska är för mig något med handtag. Kallar man ryggsäck för väska i militären eller var kommer det ifrån?

(klipp)

PS.
Var kommer väska = ryggsäck ifrån? Jag har inte hört någon som kallar en ryggsäck för väska förrän jag hittade till utsidan för nio år sen. Väska är för mig något med handtag. Kallar man ryggsäck för väska i militären eller var kommer det ifrån?

Ot, tror det kommer från finlandssvenska eftersom alla jag känner säger väska :).

...i fm är en ryggsäck en ryggsäck eller en säck. Förr var det en mes alt. bärmes.
Andra uttryck är kopplade till funktion som tross eller trosspackning. Väska har undertecknad aldrig stött på för annat än väskor ;)...

//J

Använder själv en Norröna Para Ranger. Har använt den under snart 7 år i allt från 3-veckorsturer i svenska fjällen till backpacking i sydamerika. Skönt bärsystem som fungerar upp till runt 40 kg. Enda saken på säcken som jag har varit tvungen att byta ut är spännet på avbärarbältet som nötts upp. Kostade mig 60kr. Är väl Recon säckens motsvarighet utan att ha en utanpåliggande ram.

Använder själv en Norröna Para Ranger. (klipp) Är väl Recon säckens motsvarighet utan att ha en utanpåliggande ram.

Den äldre parasäcken (före 2001) var lika stor. Den nyare säger 120L men rymmer ca 75% av en recon kan undertecknad konstatera. Inte lika stabil att bära heller, men lättare...

//J

Jag har en Viking på 130 liter (närmast identisk Powerframe, dock softpack-version av den). Den är välutrustad, och tillräckligt stor för vad som helst, har mycket kraftiga avbärarbälten och sådant, vilket gör den bekväm. Det som kan göra den mindre bekväm är dess vikt, närmare 4 kg, vilket gör att man bör lämna den hemma vid mindre turer. Den är också rätt dyr, i alla fall jämfört med t ex Berghaus diton. Min börjar närma sig 4 år och är i nyskick, dock har jag inte utsatt den för så hårda prövningar ännu.

Jag har en Mountain Hardwear BMG 105 som jag plågat med 38 kg.Den känns gedigen och rejäl,och passar i alla fall min rygg.Jag är 187cm och av "bredare"modell,och jag har en medium.
Säcken har inte så mycket lull-lull,och är i förhållande till storleken/viktkapaciteten ganska lätt.

Small-95L-2.27KG-Rygglängd 38-46cm
Medium 105L-2.35KG-RL 43-51cm
Large 115L-2.44KG-RL 50-57cm

MVH/Tompa

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg