• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

ryggsäckar

Ännu ett tips.

Du verkar redan ha fått en del tips, men jag måste bara: Min Karrimor Jaguar 55-75l är störtsön jämfört med vad jag burit runt på tidigare. Jag är 170 cm, men den går att korta mer i ryggen. Helt klart värt att testa, när du ändå är i affären!
Lycka till!
Sofia

Karrimor

Jag har en 50-70 l Karrimor som jag är väldigt nöjd med. Den finns både som dam- och herrmodell, har ett bärsystem som kan ställas hit och dit, samt ett kraftigt avbärarbälte. Prova den!

Arcteryx

Jag bytte förra året upp mig till en Arcteryx-säck - den är helt fantastiskt skön att bära!
Arcteryx gör säckar i en massa olika storlekar. Varje huvudstorlek i Bora-serien finns i tre olika rygglängder (med lite olika volym) och till varje rygglängd passar ett dam- och ett herr-bärsystem. Avbärarbältet är maffigt och bekvämt (och inte för långt...). Om jag ska leta efter fel på säcken är det möjligtvis att man lockas att bära för tungt, eftersom det inte känns lika jobbigt som det brukar :). Och så priset då :-(.
Kolla http://www.arcteryx.com!

/Lotta

Ruggsäck

För oss som är korta jag är bara 163 finns en mycket bra säck som hetet macpac q model 65l den funkar bra även för oss killar priset på den är 2500 jag har den och är mycket nöjd annars har norröna också en fin säck men den är röd jag kan inte förstå varför de inte kunde göra den också grön

Röd säck ...

Roderik!
Det finns skäl till att det är bra med en röd säck. Tex om du lägger ifrån dig säcken för att gå och reka tex vid ett vad, kan det vara svårt på ett fjäll utan riktmärken att hitta tillbaka. En röd säck syns.
Och om du skulle trilla och skada dig i dina gröna byxor och gröna jacka och gröna ryggsäck är chansen att någon ska se dig obefintlig.
Röd är en bra färg i de flesta lägen. Varför gillar du inte röd? Färgen gör sig utmärkt på kort också!

Laila.

angående röd säck

Vist är det lättare att se en röd säck men den är väldigt skrikig. Passar inte in i naturen om man skall synas så hade kamilionten inte behövt att anpassa sig efter naturen. När jag är ute vill jag vara ett med naturen inget vandrande skrikande föremål. Säcken skall användas till det den skall varför ska den göra sig bra på kort förstår inte jag

Röd!

Hej!
Jag håller med Laila. Rött är en jättefin färg. Tex... "Ett rött Hillebergtält mitt i allt det gröna", häftigt! Jag tycker att man skall ha det man vill.
Hej svejs!

precis...

Du skriver "Jag tycker att man skall ha det man vill."

och det var väl just det som var problemet att personen i fråga inte VILLE ha en röd säck utan hellre en grön.

Vad gäller tältfärg så finns det en intressant disskusion om detta, på bo och sova, med rött eller grönt hilleberg. Personligen tycker jag att grönt är att föredra. Visst kan ett rött se snygt ut på kort......kolla bara katalogen!!! Men jag tycker också att det handlar lite om respekt för andra vandrare. Det känns mer omtänksamt att ha ett grönt tält som smälter in. Ett rött tält kan på en fjällsida synas på mycket långt håll och hamna i blickfånget och "förstöra" en vy under en lång tid (på ett annat sätt än vad en röd jacka eller ryggsäck gör då den ju rör sig mer och inte är så stor...). Visst är tält något som man får acceptera i naturen och inget jag tycker att man bestämt måste försöka gömma undan men det kan vara värt att tänka över hur det ser ut för andra, sedan ärdet förstås upp till var och en att välja färg på sin utrustning. Vad gäller säkerhetsaspekten så är rött helt klart att föredra, det är nog svårt att komma ifrån.

Jag vet....det var inte detta diskussionen gällde, det var en liten kommentar bara......

/Andreas

Det är klart att man ska det man vill. jag gillar inte rött därför vill jag kunna välja en grön säck vill du ha röd så ha röd. jag vill inte jag vill kunna köpa den norrönan i en annan mer neutral färg men den finns inte i det

Visst är det trevligt om man lyckas hitta bra utrustning i just sin favoritfärg och -nyans, men... Färg är nog långt nere på min prioriteringslista! Tänk vad Norrönan skulle kosta om de dessutom gjordes i ett antal olika färgalternativ för att tillfredställa allas tycke och smak. Hellre en rödlysande bra säck på ryggen än en diskret och obekväm!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jamtlandstaus Stora ryggsäckar för tjejer? Tjejforum 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg