• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

ryggsäckar

jag funderar på att köpa ryggsäck och jag vill ha tips på bra säckar.

Gärna också tips på hur man gör för att få med sig allt man behöver på en längre tur utan att dö av tyngden.
Jag är bara 1.60 och lite för smal så jag har dålig värme hållning. Detta blir problem när jag inte heller är så stark och kan bära så mycket.

Svårt

Jag har letat och letat efter en ryggsäck som sitter bra då man är kort och smal. Behöver man en säck som inte är så stor, max 60 liter, och en säck man inte behöver så stor rörlighet i som till exempelvis vid klättring, finns det faktiskt flera säckar som fungerar bra även om man är kort. Själv har jag en gammal ramryggsäck, Haglöfs Skarja, och den har varit med mig på många turer (den har varit med upp på Nordamerikas högsta berg och en två veckors ensamvandring tälttur i svenska fjällen bland annat). Den är mycket bra så länge man inte ska syssla med mer avancerad klättring, men den är dock för liten. Orkar du inte bär så mycket så är den fullt tillräcklig. Annars är det bara att gå in i en välutrustad friluftsaffär och prova. Som jag sa: har man inget krav på större volym så finns det flera säckar som funkar. Största problemet är nog avbärarbältet. Man kan tro att alla som skapar ryggsäckar har ett något större midjemått!!!
Att man inte orkar bära allt man skulle vilja är bara att acceptera. Fundera på vad du verkligen behöver med dig på turen och rensa bort ALLT du inte kan leva utan. Tänk kanske också lite på vikt då du köper nya prylar. Träna innan, både kondition och styrka och träna gärna att gå med lättare packning. Sen kan man alltid skaffa sig kamrater att vara ute med. Kan man dela vikten av tält och kök blir det genast mindre. Vandrar man med någon annan ska man också tänka på att fördela vikten efter styrka: när jag är ute med min kille får han naturligtvis bära mer än vad jag gör.

Laila.

Lösning

Hej Karro

Känner igen ditt problem. Är scoutledare och flera av mina scouter har samma problem som dig. Jag rekomenderar Haglöfssäckarna utan ram. De går att ställa in på de mest konstiga sätt och de är hur bra som helst för korta personer. Har själv inte det problemet då jag är 190 cm. Storleken på säcken är ju ganska avgörande för vad man kan ha med sig så jag rekomenderar en 60 liters säck. Då kan du få med dig det mesta man behöver. Försök också att hitta en säck där säcken inte väger för mycket det medför ju att dina extra kläder får stryka på foten om du inte orkar att bära.
Försök också att hitta "lätta" kläder.

MVH
Mattias

Prisfråga

Som alltid beror det lite på hur mycket pengar man vill/kan/tänker bränna på utrustningen.
I senaste Utemagasinet testar de olika ryggor och det kan nog ge en bra bild av vad marknaden haratt erbjuda.
Norrönas säck verkar mycket bra men den kostar runt 3500 kr för en 65 liters säck.

sant...

jo jag läste det, noga.
Men i priset ligger ju alltid en del av problemet.en student har inte så mycket pengar.
men det största problemet är att man behöver ett bra bärsystem på en relativt liten säck. det har inte tillverkarna prioriterat. jag skulle vilja ha en säck på ca 55 l men antingen får man ta en 50 liters och ta ett sämre bärsystem eller ta en större och då börjar säcken väga mer och mer...

någotsånär

tja sådär men då har den en annan detalj jag retar mig på. ej reglerbart topplock.

och vilken haglöfs menar du? Victorn är ok.

Kolla på den här :)

BACKPACK 4120

En rymlig packsäck för tuffa och hårda strapatser. Den slimmade säcken med breda axelremmar och höftbälte sitter som gjuten på kroppen även vid löpning. Den idealiska produkten för dig som ser fram emot en tuff klättring eller häftig skidåkning. Knapphålsband möjliggör tight infästning av utvändiga föremål. Packremmar medföljer. Mot ryggen en foam som skyddar mot hårda föremål i säcken. Rejäla fickor på höftbältet. OBS Sacci-trycket på bilden är ej standard.

Tillverkad i SACODRA 420 och 950 väv.
Packvolym 50 liter, Vikt 1,0 kg

Artnr: 400551 Militärgrön Capris: 1145:-

Tillverkare är Scacci. Du hittar information på http://www.scacci.se. Är inte säker på om den har höjbart lock. Tror att det är den som Amfibie använder är dock inte säker. Som privatperson kan man köpa Scaccis produkter på http://www.recon.se Det är Scacci själva som hänvisar dit.

Jag är helnöjd med min ShoSho från Haglöfs. Den lär vara anpassad för tjejryggar. Dvs den är ganska nätt och passar kortare ryggar. Minns inte vad den kostade men den är inte alltför dyr.

Gungner

Klättermusen gör Gungner i 50L version. Deras säckar brukar vara bekväma att bära (även om Mjölnern är lite speciell).

Vad jag känner till så kan alla deras säckar fås tjejtrimmade.

/J.

Satsa på en bekväm säck!

Kombinationen tjej och kort är problematiskt när det gäller de flesta uteprylar... Två saker skulle jag dock inte kompromissa med: skorna och ryggsäcken! Pröva olika modeller, packa olika tungt och känn efter. Guld värt om du kommer åt att låna hem säcken på prov. Om du har tänkt använda säcken flitigt brukar det löna sej att satsa på kvalitet. Hellre bra bärsystem och litet tyngre vikt ifall du alls har tänkt bära tyngre säck längre sträckor.

Ett grundproblem för oss korta är VAR bärsystemets fästepunkter finns. I allmänhet finns det fina justeringsmöjligheter ända tills du sätter vikt i säcken. Se upp med en alltför brant vinkel uppåt på toppstramarna! Jävligt med press över nyckelbenet för att få säcken i balans. Undvik även en alltför låg fästepunkt på axelremmarna bak i ryggen - säcken blir baktung om punkten justeras alltför lågt ner. Packa noggrant och med eftertanke!

Ofta är även höftbältet så pass brett att det viker sej över "höftens framkant" med blåmärken som följd under långa tunga dagar... Upplever dock detta som ett mindre problem, eftersom det är lätt att avbelasta punkten genom tillfällig extra stoppning typ en vante, skarf eller liknande.

Norröna gör fantastiska säckar - Jostedal är en speciellt fin tjejsäck. Provade den flere gånger för ca 5 år sedan, men var tyvärr aningen för kort för den (157,5 cm på morgonen).

Har även prövat en Haglöf Shosho som inte passade mej och min användning. Irriterande med flimsiga remmar, sidofickor och onödig vikt i form av extra dragkeder. Dessutom litet för lång i ryggen.

Köpte därför en Lowe Alpine Alphamayo 65 liter + 20 liter för ca 5 år sedan. Helnöjd!
- två olika fästen för toppstramarna, använder bara det lägre
- enkla lösningar = hållbar
- då mindre innehåll i säcken brukar jag skuffa ner hela topplocket i säcken och spänna åt. Funkar jättebra! Drar hellre ihop en litet rymligare säck med vettiga sidostramare än att hänga grejer utanpå! Tänk igenom dina användningsområden.
- använder säcken även för klättring, rörligheten ok men höftbältet täcker gear looparna även om man klippar bältet under selen fram --> hänger grejerna på axelremmarnas nedre del istället.

Hjälp, det blev långt. Lycka till med jakten på en bekväm säck!

Mjölner

Jag håller med om att Mjölnern är lite speciell men bara man lyckats ställa in den bra så är det en kanonsäck tycker jag. De stora inställnings-möjligheterna gör ju att den går att schysstera för mycket korta ryggar, höftbältet går ju också att ändra storlek på.
Att den är ledad i korsryggen känns ju konstigt i början men sparar definitivt på lederna.

Tjohej /Aha

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jamtlandstaus Stora ryggsäckar för tjejer? Tjejforum 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg