Satsa på en bekväm säck!
Kombinationen tjej och kort är problematiskt när det gäller de flesta uteprylar... Två saker skulle jag dock inte kompromissa med: skorna och ryggsäcken! Pröva olika modeller, packa olika tungt och känn efter. Guld värt om du kommer åt att låna hem säcken på prov. Om du har tänkt använda säcken flitigt brukar det löna sej att satsa på kvalitet. Hellre bra bärsystem och litet tyngre vikt ifall du alls har tänkt bära tyngre säck längre sträckor.
Ett grundproblem för oss korta är VAR bärsystemets fästepunkter finns. I allmänhet finns det fina justeringsmöjligheter ända tills du sätter vikt i säcken. Se upp med en alltför brant vinkel uppåt på toppstramarna! Jävligt med press över nyckelbenet för att få säcken i balans. Undvik även en alltför låg fästepunkt på axelremmarna bak i ryggen - säcken blir baktung om punkten justeras alltför lågt ner. Packa noggrant och med eftertanke!
Ofta är även höftbältet så pass brett att det viker sej över "höftens framkant" med blåmärken som följd under långa tunga dagar... Upplever dock detta som ett mindre problem, eftersom det är lätt att avbelasta punkten genom tillfällig extra stoppning typ en vante, skarf eller liknande.
Norröna gör fantastiska säckar - Jostedal är en speciellt fin tjejsäck. Provade den flere gånger för ca 5 år sedan, men var tyvärr aningen för kort för den (157,5 cm på morgonen).
Har även prövat en Haglöf Shosho som inte passade mej och min användning. Irriterande med flimsiga remmar, sidofickor och onödig vikt i form av extra dragkeder. Dessutom litet för lång i ryggen.
Köpte därför en Lowe Alpine Alphamayo 65 liter + 20 liter för ca 5 år sedan. Helnöjd!
- två olika fästen för toppstramarna, använder bara det lägre
- enkla lösningar = hållbar
- då mindre innehåll i säcken brukar jag skuffa ner hela topplocket i säcken och spänna åt. Funkar jättebra! Drar hellre ihop en litet rymligare säck med vettiga sidostramare än att hänga grejer utanpå! Tänk igenom dina användningsområden.
- använder säcken även för klättring, rörligheten ok men höftbältet täcker gear looparna även om man klippar bältet under selen fram --> hänger grejerna på axelremmarnas nedre del istället.
Hjälp, det blev långt. Lycka till med jakten på en bekväm säck!