Ryggsäckar

Du måste vara rätt besviken över att inte fått någon respons på din förfrågan. Jag kan bara säga att jag alltid är på span efter bra ryggor. De alternativ som marknadsförs som skridskosäckar har aldrig varit något alternativ. Torrvikter på mellan 1,5 till 2,5 kg! Sanslöst - det handlar ju om lätt utrustning buren under en dagsutflykt. Att dimensionera som om det gällde en fjälltur med 15-20 kg är ett feltänk.

Dock, under fjolåret släppte Lundhags en säck som verkar lovande - Moon tror jag den heter. Lätt (under kilot), vattentät utan invändig plastpåse. Har dom förstärkt grenremmens infästning i säcken så kanske jag köper den.

T

Karrimor Marathon 35

Tycker att Karrimor Marathon 35 är rätt bra, lätt och ändå rymlig. Det står något om att vätskesystemet gör säcken svajig och obalanserad, men använder du inte ett sånt system är det inget problem.

44d91f3a926997c637278979100e61c7.jpg

Sen ska den ju finnas att köpa också...

Vill man ha lätta grejer finns t ex X-Lite Vapour 30 som väger 625 g. Som sagt är det dagsutflykter vi talar om, en del säckar är väldigt tunga.

1SS07N125_E80.jpg

Hållarna för isyxorna kan användas för grenremmarna istället, ett V som gör att de går i ljumskarna vilket är en komforthöjare ;-)

Försökte packa en 30-litare för en skridskotur nyligen men tycker den är lite för liten för mina behov. Vill gärna ha en 35 liters och i värsta fall en 40 liters. Vaude har en 35a som heter Cross Ultralight Comfort 35 men den är inte vattentät och har inte Aracandans ryggplatta (som jag iofs inte vet om det är så bra)

14991_2290.jpg

Arcteryx nya säck Cierzo 35 ser också lovande ut och jag tycker att Arcteryx gör väldigt bra ryggplattor i vanliga fall men tror nog att man fuskat ganska mycket med det på denna säck för att få ner vikten under 600 gram.

cierzo.jpg

-Palle

40 l för en dagstur???

Det är det där obligatoriska klädombytet i ryggan som tar plats och som bör tas med så fort man åker på sjöis, även om turen skulle vara riktigt kort (nån timme eller mindre). Skippar du klädombytet klarar du dig med en rygga på 15-20 liter, kanske rentav 10 liter - men då lever du å andra sidan farligt om du skulle plurra nån gång.

40 l för en dagstur???

30 liter är för lite och ibland är även 40 l förvånansvärt lite men det kanske mer handlar om att tillverkarna har väldigt varierande bild av hur mycket 40 l är.
Dessutom har jag lite extra grejer i säcken eftersom jag är ledare och så brukar jag ta det mesta när jag är ute och skrinnar med damen.

-Palle

Till alla ryggsäcksfetischister i Stockholm (jag misstänker att jag själv är en sådan) skulle jag vilja rekommendera ett besök hos affären "SÄCK" på Roslagsgatan.
De har ett riktigt bra urval av lätta säckar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Vad har ni i era ryggsäckar och var köper ni utrustning? Långfärdskridsko 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg