Ryggsäckar och små absider

RE: Ryggsäckar i absiden

Jag tycker inte att det direkt är ett stort problem, jag lägger ryggsäcken i absiden/på backen under tarpen med bärsystemet uppåt, så remmar och ryggdelen är torr när man ska ge sig iväg.

En bit Kite Tyvek kan ju vara bra att lägga saker på, tex ryggsäckar i en absid. Materialet väger bara ca 55 gram/kvadratmeter och är väldigt tåligt. Ska precis beställa några meter från nedanstående firma, i första hand för att få mindre gräs i näsan när jag ligger ute med tarpen (jag har lite hösnuva), men samtidigt får man förstås ett torrt golv för ryggsäckar och prylar.

http://www.mullinkites.co.uk/acatalog/Online_Catalogue_Kite_Making_Materials_20.html

http://www.tyvek.com/na/covers/english/

Re: Borta på morgonen...

Hedman; sa:
Lodis; sa:
Har ingen absid på det nuvarande tältet (skall köpa nytt men har inte bestämt modell, tillverkare, mm. ännu), så vi löste det genom att ställa säckarna upprätt, lutade mot teleskop-vandrarstavarna och sen trädde vi helt enkelt en sopsäck över! Därunder stod även stövlar/kängor.
"I brist på absid får man ta sopsäck!!"
Hälsningar / Anette

Har själv alltid ryggsäcken i absiden, om det är blött i marken lägger jag den på regnskyddet. Det skulle inte kännas tryggt att ha ryggsäcken utanför tältet. Det låter inte särskilt praktiskt heller, om man vill ha något ur ryggsäcken när man ligger djupt nedbäddad i sovsäcken. Och vad händer om det blåser upp under natten? Ryggsäcken kanske står kvar, men knappast sopsäcken...

Jo, man eftersträvar ju alltid att ha den i absiden men går det inte har man en sopsäck el dyl I ryggsäcken. Då blåser den knappast bort. Vad behöver man egentligen i tältet? Liggunderlag, sovsäck, mössa och lampa, kanske en vattenflaska också. Vill man ha något annat ur ryggsäcken, varför inte ta in det då innan. Med lite planering blir det faktiskt inte något spring, om man inte måste uträtta något behov det vill säga. /Marcus

Re: Re: Borta på morgonen...

Zaijdan; sa:
Hedman; sa:
Lodis; sa:
Har ingen absid på det nuvarande tältet (skall köpa nytt men har inte bestämt modell, tillverkare, mm. ännu), så vi löste det genom att ställa säckarna upprätt, lutade mot teleskop-vandrarstavarna och sen trädde vi helt enkelt en sopsäck över! Därunder stod även stövlar/kängor.
"I brist på absid får man ta sopsäck!!"
Hälsningar / Anette

Har själv alltid ryggsäcken i absiden, om det är blött i marken lägger jag den på regnskyddet. Det skulle inte kännas tryggt att ha ryggsäcken utanför tältet. Det låter inte särskilt praktiskt heller, om man vill ha något ur ryggsäcken när man ligger djupt nedbäddad i sovsäcken. Och vad händer om det blåser upp under natten? Ryggsäcken kanske står kvar, men knappast sopsäcken...

Jo, man eftersträvar ju alltid att ha den i absiden men går det inte har man en sopsäck el dyl I ryggsäcken. Då blåser den knappast bort. Vad behöver man egentligen i tältet? Liggunderlag, sovsäck, mössa och lampa, kanske en vattenflaska också. Vill man ha något annat ur ryggsäcken, varför inte ta in det då innan. Med lite planering blir det faktiskt inte något spring, om man inte måste uträtta något behov det vill säga. /Marcus

Det första vi gör efter att tältet slagits upp är att tömma ryggsäckarna - sovsäck/extrakläder/toaprylar in i tältet, skor, mat och kök i absiden.
Är ytterkläder torra får de följa med in i tältet annars hamnar de i absiden.
Ryggorna förvaras med bärsystem uppåt under sina egna regnskydd utanför om det inte är alltför dåligt väder - då hamnar de i absiden oxå.

Att ha kvar saker i ryggsäcken fungerar inte för oss - alltid är det något man skall ha fram och då är det lika bra att slänga in det i tältet på en gång...

Visst blir det trångt i absiden (Nallo 2) med blöta ytterkläder, 2 ryggsäckar, mat, kök och 2 par kängor men det går ändå bra att liggandes i sovsäcken laga mat i absiden med ena absidsidan lite öppen...

/Micke - som även kör med "compact living" hemma :)

Re: Re: Re: Extra svart sopsäck?

boran; sa:
Sopsäckslösningen verkar bra om man skall lämna ryggan utanför tältet pga för liten absid. Sopsäcken kan man ju sedan vända och ha runt sitt regnblöta tält om man har det i ryggsäcken.

Personligen anser jag det vara en helt funkis lösning. Grejerna som är i ryggsäcken ska man ju ha ut när man tältar (annars har man nog för mycket med sig, enligt mig). Därför tömmer jag säcken och in med grejorna, dels i innertältet, dels i absiden. Ryggsäcken kan då placeras utanför i sopsäck och väl förankrad eller underst i absiden, beroende på absidens storlek. Sopsäcksvarianten använde jag under min senaste tur, fungerade mycket bra trots häftigt regn.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg