Ryggsäckar för lång vandring?

Har tyvärr inget rasande bra svar på din fråga, bråttas själv med samma problematik, dvs för att få leka på det sätt jag vill tvingas jag kånka på tunga bördor. Berghaus vulcan tror jag är ett av de allra bästa råden. Klättermusens 100-literssäck kan eventuellt vara värda en koll. Bergans o Norröna är bombstabila o bekväma, men du adderar nästan 1½-2kg extra för att få de egenskaperna, och går därför bort för mig Ska nog till vikter bortom allt vett o sans innan en sådan viktökning på bärsystemet kan motiveras.

Mina råd o reflektioner får bli följande:

-Nagelfar lättpackarforum mm och revidera allt i din packning, kan du få ned grundvikten till absolut minsta du behöver kanske du kan börja snegla på en säck med lägre egenvikt. Det är en ond spiral med tung packning, ju mer o tyngre du behöver ta med, ju tyngre säck får du välja för att bära upp grejjerna. Tyvärr är marknaden klen på stora stadiga säckar som inte väger så mkt i sig själva. Ska man på en renodlad vandring, på högst en vecka, klarar man sig med rätt små säckar och vikter om högst 15-16kg, och då finns det gott om säckar att välja o vraka emellan idag. Större säckar är det klenare med, ganska naturligt, men likafullt knepigt för oss som anser oss ha behovet.

-Ignorera alla pellar som försöker övertyga dig om att det är "felaktigt" att göra en sådan tur du vill göra!! Vill du gå en tur som varar 4-5 veckor utan depåstopp så ska du självklart göra det! Jag applåderar dessutom processen du måste gå igenom för att lösa logistikproblematiken med ett sådant upplägg. Mycket intressant och är utan tvekan inget motstridigt med lättpackinigsfilosofins essens.Skulle det vara fel att göra det så är det med samma logik fel att vandra överhuvudtaget. Det är DU som avgör vad som får skivan att snurra för din egen del, inte någon själutnämnd besserwisser! Kontentan med lättpackningsfilosofin är att man vinner multum på att vandra så lätt som möjligt, inte att det ska vara någon sorts moralbestämmande religion, inlägg som gör sådant gällande, har troligen snarare med att dessa personers trångsynhet, låga självkänsla och behov av rättsnören i livet att göra än om vad som är rätt o fel! Bry dig inte om glädjedödarna! Sno deras tips o utvärderingar av lätta prylar, men skit i de uppdiktade moralkakorna! ;-)

Keep us posted! :)

Träna förståndigt och ambitiöst för turen och framförallt, berätta här på utsidan hur det gick! ;o) Vi är nog många som är intresserade av att ta del av de erfarenheter du gör.
/Jörgen

Norröna ParaRanger...

...har jag burit tungt med, > 35kg, utan större problem. Riktigt välbyggd säck med bra frisvängande midjebälte och lagomt breda, välstoppade bärremmar. Bar större delen av familjens packning i den förra sommaren så jag ersatte sidofickorna med 25liters småryggsäckar som jag fäste med kompressionsremmarna :)
Har även ersatt midjespännet till samma typ som sitter på Berghaus Vulcan, detta kan inte gå upp pga för tung rygga som de vanliga spännena kan.

http://www.oslosportslager.no/produ...orr%F8na_Para_Ranger_pack_120_L_ryggsekk.html

Berghausspänne?

Var hittade du ett sådant? Spännet på min Norröna har, precis som du skriver, öppnat sig några gånger då jag burit riktigt mycket.

Uffe

Var hittade du ett sådant? Spännet på min Norröna har, precis som du skriver, öppnat sig några gånger då jag burit riktigt mycket.
Uffe

På en Vulcan-säck förstås:) Köpte och sålde en begagnad säck i fel storlek och då "råkade" spännet bli utbytt medan den var i min ägo.

Fördelen med Vulcanen är att den är lättare i sig än ParaRangern, men jag har inte provat att bära mer än ca 15-20kg med Vulcanen till fjälls, vilket den förstås klarar med glans.
ParaRangern har justerbar rygglängd vilket Vulcan saknar.

Jag har burit en bit över 30 kg i en vulcan, bara en kortare sträcka. Det funkar överraskande bra. Inte illa av en säck som har en egenvikt som närmar sig hälften av en norröna o bergans konkurrenter.. Inget frisvängande höftbälte, lite synd, men bältet är åtminståne fäst hyffsat "smalt" emot säcken, vilket ger en anings rörelsefrihet, men här skulle finnas utrymme för förbättring på en anars bra "tungpackarsäck".

Jag väntar med spänning på de första oberoende testerna av klättermusens nya mjölner. Avsevärt lägre vikt än de norska tungkånkarna, och en gissning är iallfall att det är med dom tunggungen som KM´s säckar konkurrerar, annars blir nog det hiskeliga priset och egenvikten en dålig ekvation för KM, i all synnerhet som dom först o främst försöker appellera till de allra mest intresserade kundgrupperna.

Har sneglat på GoLite odessey tempest, men misstänker att höftbältet kommer sträva emot och att den är för klen för vikter runt 30 kg, den är specad för max 23kg och det är påtok för lite i dessa sammanhang, säcken lär annars väga blott 1,6kg!! Kan man banta ned under 30kg och få en volym på 80 liter att räcka kan Berghaus extreme (knappt 2kg) eventuellt vara ett alternativ.
/J

Ryktet om Norrönas tyngd delvis överdrivet

Det stämmer inte riktigt att Norrönan är så mycket tyngre än Vulcansäcken.

Jag har en Norröna Para Ranger och utan sidofickor väger den 3,2 kg. Då är säcken på 100l (om jag inte minns fel - stor är den iallafall) Sidofickorna tillför om jag inte minns fel 20l volym och 0.6kg i vikt.

En rättvis jämförelse blir då mot en Berghaus med sidofickor, dvs 100l volym, och den väger ju cirka 3 kg den också.

Knappa 2 hg i differens, kanske inte lika viktigt som att hitta den säck som passar en själv bäst?

Det är möjligt att Para Ranger är tyngre nu - mitt exemplar är några år gammalt.

Uffe

Min gamla Vulcansäck, storlek 4, väger 3100 gram. Men så snubblade jag över en sprillans Vulcan, storlek 3. De har minskat på ryggplattan, likadan men mindre än på min andra säck, men sitter lika bra. På min gamla säck är det en väldigt stor ryggplatta. Kanske inbillar jag mig det, men väven känns också lite tunnare, dock som vanligt robust.

Den nya säcken väger 2565 gram, inklusiva sidofickorna. Jag har jämfört vinterpackningen och mätt säckens bredd. De 80 litrarna huvudfack är snåla på bredden jämfört med min äldre modell, som nog har mycket generösa litrar. Får ner kåtan på högkant bredvid en Ajungilak Tyin Arktic på högkant i gamla säcken. Men får jobbba som f-n för at få ner samma i nya Vulcanen. Blir inte min vintersäck med kåtan, men min vår-sommar-höstsäck. Går bra med alla andra sovsäckar jag har. Nu inför sommarens 3-veckorstur har jag provpackat den och får lätt ner allt. Prick 32 kg blir det i utgångsläget, inklusive mat, fiske, rubbet.

För längre soloturer med tält använder jag en strippad Vulcan som jag köpte på Tradera, storlek 3 (jag är 183 cm och ligger således precis på gränsen mellan storlek 3 och 4. Det kvittar), 80 liter och vikt 1,9 kg. De 80 litrarna ligger mellan de båda andra säckarna på bredden.

Vulcans volym och vad den klarar i vikt i förhållande till bärsystemet är fortfarande svårslaget:)

Raskesven

I länken ovan anges pararangerns vikt till 4,1kg. Fickorna uppges vara på 16 liter vardera, dvs en säck med 88 liters huvudfack. Tyvärr står det inte vad fickorna väger, men som utomstående betraktare verkar det onekligen som om det fortfarande kommer vara kilovisa viktskillnader mellan vulcan utan fickor (80-liter) och ParaRanger (88-liter). Låter ju som om Norröna har saltat de nyare modellerna viktmässigtisåfall? Kanske är fickorna större och huvudfacket mindre på de nya modellerna oxo?

Om (och det återstår definitivt att se, skulle inte förvåna mig om det är 60-litersversionen som har den vikten)) KM Mjölner 100liter verkligen väger 2,8 kg och pallar 30kg+ kan det faktiskt vara konkurrenskraftigt (vilket fortfarande förutsätter att man orkar bära priset..men iallfall..)med tanke på att den ska ha ett lite mer sofistikerat frisvängande höftbälte och att det verkar innefatta en vattentät innersäck, något som de flesta nog överväger att ta med på turen, om det sedan är inuti eller utanpå säcken. Sopsäck är lätt o helt OK, men ska man vara ute och oberoende så länge som 3 veckor o längre skulle nog iallfall jag överväga ett slittåligare och mer reparationsvänligt alternativ. Ska bli jäkligt spännande att se hur den funkar för de kommande köparna, och för vilken vandrarkategori KM anpassat den till.

Hm, intressant tråd detta. :)

Norrön Para Ranger väger mer nu 4.1 kg, hajjade till på just det när jag satt och slog i en gammal katalog, det diffar nästan 1 kg mellan den senaste och äldre modeller.

Själv har jag en Berghaus Atlas, samma bärsystem som Vulcan, och har släptat runt på upp till 30kg under vitt skilda turer utan minsta problem.

Jag skulle inte räkna bort den nya Fjällräven Gyro 80L helt och hållet, med en ramförlängare (om sånna fortfarande finns) kan man nog få med sig det mesta.

Jag har vägt mina säckar;

Vulcan strl 3 utan sidofickor: 2200gram
Sidofickor 2 st dito: 602 gram
Totalt: 2802 gram

ParaRanger utan sidofickor utan lock: 3228 gram
Sidofickor 2 st dito: 560 gram
Lock dito: 312 gram
Totalt: 4100 gram

ParaRangerns huvudsäck är en hel del större än Vulcanens. Hade tidigare en Haglöfs Climber 80 av 1: gen vars huvudsäck var ännu voluminösare. Hade även en Climber 65:a som upplevdes lika stor som Vulcanen...

Ja, verkligen...

Något lurt är det.

Jag har tidigare vägt min PR och den väger 3,2 kg utan sidofickor. Jag har ett svagt minne av en "katalogvikt" på 3,8 kg när jag köpt den - tror det var 2002. Sedan dess kan man ju ha ändrat på vävar, remmar mm så att vikten ökat. Det verkar konstigt att en tillverkare skulle ÖVERDRIVA vikten på sina produkter...

Det kan också föreligga en ändring eller ett missförstånd kring sidofickorna. Aldrig att mina sidofickor rymmer 16 l vardera - snarare hälften!
En slarvig mätning ger ungefärliga mått på 5 x 2 x 1 dm per ficka. Således är jag tillbaka på mitt antagande (för det är vad det är) att huvudsäcken är 100l. Jag använder för övrigt nästan aldrig sidofickorna ändå.

Mitt intryck är också att huvudsäcken på en PR är betydligt större än för en Vulcan, absolut mer än 8liters skillnad.

Jag håller helt och hållet med dig om att en Vulcan utan sidofickor är lättare än en PR med sidofickor, men är inte helt säker på att jämförelsen är helt rättvis.

Uffe

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Lundhags ryggsäckar Transportera 4
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
TheBostonRag Ryggsäckar från Granite Gear Transportera 14
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
FruNalleman Tensons ryggsäckar - nån som testat? Transportera 17
silly Thule ryggsäckar Transportera 2
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
xstaystrayx Gregorys ryggsäckar Transportera 8
seobserver Aktuell jämförelse mellan lätta 55-65 l ryggsäckar? Transportera 0
såg Ryggsäcksvalet går mellan tre ryggsäckar Transportera 9
svebban Behöver råd om ryggsäckar Transportera 8
xfredrikx The North Face Zealot 70 Transportera 6
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6
markanthus Vattenflaskfästen till ryggsäckar Transportera 12
minilove Erfarenheter av Helsport ryggsäckar? Transportera 0
angylp Lämpliga 50l ryggsäckar ? Transportera 1
perdans Lowes ryggsäckar ? Transportera 1
brigas Alla dessa ryggsäckar Transportera 2
malu Gregory ryggsäckar Transportera 3
Snigel2000 Ryggsäckar (igen) Transportera 6
thomast2 Militära ryggsäckar - Något att ha? Transportera 24
grodanbolle Aarn ryggsäckar? Transportera 4
Enrok Bask´s ryggsäckar Transportera 53
hegeland Frågor om ryggsäckar Transportera 11
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
hansthomas Vattentäta ryggsäckar? Transportera 88
rikard_wiberg_hotmail.com prova ryggsäckar Transportera 22
Sven S Ryggsäckar för barn Transportera 2
finskapinnen Ryggsäckar :) Transportera 0
Hobbe 1 Osprey Ryggsäckar Transportera 0
fjällflugan Ryggsäckar på nätet? Transportera 11
danha Ryggsäckar från Jack Wolfskin Transportera 5
Eigil Vart finns mountain-equipment ryggsäckar i stockholm? Transportera 3
Thymallus Modan ryggsäckar??? Transportera 2
sajberjohan Regattas Ryggsäckar Transportera 1
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
JSilfver The Works, ryggsäckar Transportera 1
SWE3171 Serratus ryggsäckar? Transportera 0
Anders.Appelqvist Ryggsäckar allt för tunga! Transportera 1
Var finns Modan ryggsäckar? Transportera 2
pcte Bergans Ryggsäckar i Göteborg? Transportera 3
lundhags ryggsäckar? Transportera 1
swat TIERRA ryggsäckar ?? Transportera 4
ABHa Onlinebutiker Ryggsäckar Transportera 1
Ge mig tips om ryggsäckar Transportera 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg