Har tyvärr inget rasande bra svar på din fråga, bråttas själv med samma problematik, dvs för att få leka på det sätt jag vill tvingas jag kånka på tunga bördor. Berghaus vulcan tror jag är ett av de allra bästa råden. Klättermusens 100-literssäck kan eventuellt vara värda en koll. Bergans o Norröna är bombstabila o bekväma, men du adderar nästan 1½-2kg extra för att få de egenskaperna, och går därför bort för mig Ska nog till vikter bortom allt vett o sans innan en sådan viktökning på bärsystemet kan motiveras.
Mina råd o reflektioner får bli följande:
-Nagelfar lättpackarforum mm och revidera allt i din packning, kan du få ned grundvikten till absolut minsta du behöver kanske du kan börja snegla på en säck med lägre egenvikt. Det är en ond spiral med tung packning, ju mer o tyngre du behöver ta med, ju tyngre säck får du välja för att bära upp grejjerna. Tyvärr är marknaden klen på stora stadiga säckar som inte väger så mkt i sig själva. Ska man på en renodlad vandring, på högst en vecka, klarar man sig med rätt små säckar och vikter om högst 15-16kg, och då finns det gott om säckar att välja o vraka emellan idag. Större säckar är det klenare med, ganska naturligt, men likafullt knepigt för oss som anser oss ha behovet.
-Ignorera alla pellar som försöker övertyga dig om att det är "felaktigt" att göra en sådan tur du vill göra!! Vill du gå en tur som varar 4-5 veckor utan depåstopp så ska du självklart göra det! Jag applåderar dessutom processen du måste gå igenom för att lösa logistikproblematiken med ett sådant upplägg. Mycket intressant och är utan tvekan inget motstridigt med lättpackinigsfilosofins essens.Skulle det vara fel att göra det så är det med samma logik fel att vandra överhuvudtaget. Det är DU som avgör vad som får skivan att snurra för din egen del, inte någon själutnämnd besserwisser! Kontentan med lättpackningsfilosofin är att man vinner multum på att vandra så lätt som möjligt, inte att det ska vara någon sorts moralbestämmande religion, inlägg som gör sådant gällande, har troligen snarare med att dessa personers trångsynhet, låga självkänsla och behov av rättsnören i livet att göra än om vad som är rätt o fel! Bry dig inte om glädjedödarna! Sno deras tips o utvärderingar av lätta prylar, men skit i de uppdiktade moralkakorna! ;-)
Keep us posted!
Träna förståndigt och ambitiöst för turen och framförallt, berätta här på utsidan hur det gick! ;o) Vi är nog många som är intresserade av att ta del av de erfarenheter du gör.
/Jörgen