Ryggsäckar 30 och 70 liter
Av ursprungsfrågan så fattar jag att begagnat är ett alternativ.
Jag har tittat lite på vad som utbjuds på loppis och Friluftsfrämjandets marknader.
En anständig 30 liters med höftbälte och låg egenvikt, max 1 kg, kan man få för en 50 lapp. En begagnad Grönland har jag sett för så lite som 200 på loppis.
När det gäller småsäckar så är det viktigt att den har ryggavhållare som passar dig, annars kan du inte åka skidor eller vandra på sommare med den.
Vad avser en 70 liters säck så skall du välja om du vill ha en med ram eller en med inbyggd ram.
Är du osäker pröva en begagnad med ram först innan du ombeställer dig och börja med en begagnad ramlös...för erfarenheternas och plånbokens skull. Många ramlösa säckar i den här klassen är byggda efter militära överlevnadsmått och det slitaget tror inte jag du behöver betala för i vare sig pris eller vikt.
En vettig 70 liters säck med eller utan ram bör inte väga över 2 kg själv.
Det är viktigt att du kan justera in höftbälte, remmar och ryggavhåll så att du tror på det och vill ta på dig ryggsäcken igen.
En 30 liters säck med mer an 10 kg känns oftast obekväm.
På en 70 liters kan du begränsa volymen till ca 45 liter?
Vikter över 20-25 kg bör nog ingen försöka bära längre sträckor.
Så mitt råd är börja med något mycket billigt....och begagnat, använd och lär-låna dig fram till en egen uppfattning om vad som fungerar bra för dig.
Go tur
Johan K