Ryggsäck

Jag undrar hur lite man kan "lasta" i en stor rygga på ca:80 liter?
Tänkte jag skulle slippa köpa två ryggor.
1:
Om jag tex bara ska gå ett par dagsvandringar på raken med bara sovsäck, liggunderlag och x-tra kläder, blir det alldeles för sladdrigt med en 80 liters rygga då?
2.
Vilken rygga rekomenderar ni i så fall?
Tack på förhand
KIM

Storlek:
Det är bättre att köpa en för stor säck än tvärt om. Med ramlösa säckar är det ju oxå så att allt bör packas i säcken till skillnad mot ramsäckarna. Har du lite prylar i säcken kan du dra ihop den med kompressionsremmarna, ta av locket, sidofickorna och dyl. Har du en för liten säck så måste du lasta en massa prylar utanpå säcken om du ska ut på en längre tur.

Val av säck:
Friluftsbutikerna är fyllda med bra säckar i de flesta prislägen. Att köpa en riktigt billig säck på macken eller att köpa varuhusets "egna" märke är sällan smart. Mkt förenklat så får du vad du betalar för. Lägger du 3500-4000:- så får du en värstingsäck. Är det nödvändigt med en sådan? Det vet bara du. Skönare att bära tunga bördor blir det garanterat. En bra säck håller i kanske 20 år så det kanske är värt att kosta på sig... Lyssna inte så mkt på tester och tips från andra, vänd dig till bra affär med en kunnig säljare och prova dig fram.

Välj ett svenskt märke förslagsvis.

Har varit och kollat in Lundhags Nya Motion MuMs.
Men lite dyr 3000 pix.
MVH
KIM

novas husse; sa:
Storlek:
Det är bättre att köpa en för stor säck än tvärt om. Med ramlösa säckar är det ju oxå så att allt bör packas i säcken till skillnad mot ramsäckarna. Har du lite prylar i säcken kan du dra ihop den med kompressionsremmarna, ta av locket, sidofickorna och dyl. Har du en för liten säck så måste du lasta en massa prylar utanpå säcken om du ska ut på en längre tur.

Val av säck:
Friluftsbutikerna är fyllda med bra säckar i de flesta prislägen. Att köpa en riktigt billig säck på macken eller att köpa varuhusets "egna" märke är sällan smart. Mkt förenklat så får du vad du betalar för. Lägger du 3500-4000:- så får du en värstingsäck. Är det nödvändigt med en sådan? Det vet bara du. Skönare att bära tunga bördor blir det garanterat. En bra säck håller i kanske 20 år så det kanske är värt att kosta på sig... Lyssna inte så mkt på tester och tips från andra, vänd dig till bra affär med en kunnig säljare och prova dig fram.

RYGGA

har provat både softsäckar och ramsäckar nu har jag köpt norrönas HADENG LA på 120 liter. kostar ju en hel del men det är ju en kanon säck.
kolla norrönas grejer
trevlig tur

Re: RYGGA

Jag tror jag klarar mig med 80 liter.
MVH
KIM

javart; sa:
har provat både softsäckar och ramsäckar nu har jag köpt norrönas HADENG LA på 120 liter. kostar ju en hel del men det är ju en kanon säck.
kolla norrönas grejer
trevlig tur

Lundhags

Jag har just fått hem min Lundhags Motion 80, den har kompritionsremmar så man kan dra ihop den om man inte har allt för mycket i säcken. Samtidigt sitter den kalas !

novas husse; sa:
Storlek:

Lyssna inte så mkt på tester och tips från andra, vänd dig till bra affär med en kunnig säljare och prova dig fram.

[/QUOTE]

Hmmm... jag håller inte riktigt med
Tester och tips från andra ex erfarna fjällvandrare, seriösa friluftstidningar som utemagasinet är ju mycket bättre än att lussna på en försäljare.
Det man inte får glömma är att i slutändan är det ju dennes främsta uppgift att sälja, och ju dyraare desto bättre för försäljaren.
Jag rekommenderar starkt att du tar informationen från friluftslivsböcker, vänner och bekanta som har god vana vid fjällvandringar samt att du läser olika tester i magasin så som "Ute Magasinet"

/simon

novas husse; sa:
[/QUOTE]

Alltid kul att satsa svenskt, MEN!!! det finns många bra utländska märken så som Norröna, Bergans och Berghaus

Så var på din vakt...det finns andra utländska märken som är bättre

Ett förtydligande.
Det är inte försäljarens ord som är det viktigaste utan att denne kan visa och ställa in säcken år dig så att DU kan bilda dig en korrekt uppfattning om säcken. Problemet med att lyssna på goda råd när det gäller utrustning är att alla tycker olika, vem ska du lyssna på. Utemagasinets tester är överlag bra men de har kommit fram till en del konstigheter genom åren. Den rutinerade vandraren kanske inte har köpt eller provat en ny säck sen 1975 då han köpte sin senaste. Märken som var bra för 10 år sedan behöver inte vara det idag.

Prova, tänk och känn

ryggsäck

jag köpte en P.L.C.E ryggsäck på 120L som du kan ta bort sidofickorna så den blir på 80L och sidofickorna har ett eget bärsystem (medföljer) så du har en lite mindre ryggsäck på 40L

det är ett smart köp.
1695kr på
http://www.militaryshop.com

Flexibilitet

Ibland vet man att vindskydd finns att tillgå ibland är tält ett krav. Drickbart vatten kan också vara svåråtkomligt och behöver bäras med i mängder. Plötsligt skaffar man barn och är oerhört glad att säcken är stor. Lite vinter och så ökar packvolymen igen. O s v. Så länge säcken bara går att komprimera med remmar och dyl skulle jag alltid välja en större säck.

Har själv burit på en 60-100 literssäck från Karrimor senaste 10 åren och har bara goda erfarenheter av flexibiliteten. Att plötsligt stå där med en för liten säck är avsevärt värre än att någon gång behöva dra lite i remmarna för att tighta till.

Tack

Tack för alla råd och tips.
Var och kollade en Lundhags motion 80 liters på KG Johansson i solna. otrolig skön säck men ska kolla in några andra också men det lutar åt denna.
MVH
KIM

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg