Ryggsäck till tjej/kvinna

mickere; sa:
Proceduren om hur vi ska prova har jag också koll på då jag själv har vandrat sen jag var 5 år.
Förlåt om jag är lite tvär men det jag vill veta är inte hur vi ska gå till väga utan vilka ryggsäckar som tjejerna föredrar, av olika anledningar.

Så vad säger ni tjejer?

Hälsningar/Mikael
Om du är van med ryggsäckar så är det väl bara att prova?
Varje person inkl tjejerna har en egen kropp, så funkar ryggan x bra för Anna så är den inte bra för Maria.
Annars, kolla runt på recensionsbanken här och se vad tjejerna har skrivit.
http://www.utsidan.se/recensioner/

Modell..

mickere; sa:
Var det någon speciell modell av Vaude som du tänkte på?

/Mikael

Det finns många fina.. Vaude är bra på kvalitet! Har testat och har iaf en alpin själv.
Men tex ACCEPT 55, women, fin färg, runt 2000. Att avlastningen på höften passar är viktigast när man bär några kilo. Men sen är womenserier verkligen inget måste för mig. Lundhags kan se mer formbara ut men det är enligt mig bara till skenet.

Glad Påsk Linnea

Håller med om att det känns dumt att lägga ner en massa pengar på något som inte används så ofta kanske.

Tjej eller kille, om jag verkligen skulle köpa en ryggsäck som jag ville ha, inte den som jag plötsligt kan köpa på rea, stulle jag titta på treckingsäckarna från bachpacks.

Kontoret ligger på irland, säckarna sys i asien, men eftersom ägarna är schweizare och ändå mest säljer på den hemmamarkanden är deras website på tyska. Det som övertygar är att har i princip livstids garanti eller åtministone serveice. Inge snicksnack, inga hål för vattenpåsar. Dessutom får man ett glas irlänsk virre om man besöker dem. Säckarna verkar oerhört genomtänkta.

De har ett flertal säckar som är för tjejer. Det finns en affär i umeå som säljer deras grejor. Om de är dyra i sverige vet jag inte men på globetrotter är de vare sig dyrast eller tyngst.

Ett annat märke som håller sig lite lägre i prisklasserna är Deuter. Säckarna verkar vara lite enklare, kanske inte alltid det dyraste marialet etc men är ok.

Inte heller vet jag om Nya-Zeelänska? MacPack finns att uppbringa. De var ganska så tidigt framme med tjejsäckar.

Jack-Wolfskins produkter börjar komma i ropet, åtminstone i tysktalande delarna av europa där man har en stark markadsföring just nu. Jag tycker de verkar lite väl trendiga och moderiktiga men det skulle inte hindra mig att köpa en.

I slutändan bör hon ju pröva säcken, men dat kan vara dumt att utesluta något bara för att märket är nytt eller litet på markanden och därför inte är bekannt.

En juste ryggsäck kan hänga med i många år och även till annat än fjällvandring.

Lowe Alpine

Min rekomendation är att du tittar efter Lowe Alpines säckar. De har fått bäst i test flera gånger vad gäller ryggsäckar för kvinnor. Min flickvän och min brors fru har sådana och båda är MYCKET nöjda och intygar att komforten över brösten m.m. är mycket bättre än något annat märke de testat och använt (som också varit kvinnosäckar). Just nu kommer jag inte ihåg modellbeteckningen bara...

Lycka till!

ollefisk; sa:
mickere; sa:
Proceduren om hur vi ska prova har jag också koll på då jag själv har vandrat sen jag var 5 år.
Förlåt om jag är lite tvär men det jag vill veta är inte hur vi ska gå till väga utan vilka ryggsäckar som tjejerna föredrar, av olika anledningar.

Så vad säger ni tjejer?

Hälsningar/Mikael
Om du är van med ryggsäckar så är det väl bara att prova?
Varje person inkl tjejerna har en egen kropp, så funkar ryggan x bra för Anna så är den inte bra för Maria.
Annars, kolla runt på recensionsbanken här och se vad tjejerna har skrivit.
http://www.utsidan.se/recensioner/

Såklart ska det provas som aldrig förr =) Men jag försöker få en lite smalare bild i denna uppsjö av tillverkare och deras 100 olika säckar.
Recensions ska lusläsas, tack för tipset.

MW; sa:
Håller med om att det känns dumt att lägga ner en massa pengar på något som inte används så ofta kanske.

Tjej eller kille, om jag verkligen skulle köpa en ryggsäck som jag ville ha, inte den som jag plötsligt kan köpa på rea, stulle jag titta på treckingsäckarna från bachpacks.

Kontoret ligger på irland, säckarna sys i asien, men eftersom ägarna är schweizare och ändå mest säljer på den hemmamarkanden är deras website på tyska. Det som övertygar är att har i princip livstids garanti eller åtministone serveice. Inge snicksnack, inga hål för vattenpåsar. Dessutom får man ett glas irlänsk virre om man besöker dem. Säckarna verkar oerhört genomtänkta.

De har ett flertal säckar som är för tjejer. Det finns en affär i umeå som säljer deras grejor. Om de är dyra i sverige vet jag inte men på globetrotter är de vare sig dyrast eller tyngst.

Ett annat märke som håller sig lite lägre i prisklasserna är Deuter. Säckarna verkar vara lite enklare, kanske inte alltid det dyraste marialet etc men är ok.

Inte heller vet jag om Nya-Zeelänska? MacPack finns att uppbringa. De var ganska så tidigt framme med tjejsäckar.

Jack-Wolfskins produkter börjar komma i ropet, åtminstone i tysktalande delarna av europa där man har en stark markadsföring just nu. Jag tycker de verkar lite väl trendiga och moderiktiga men det skulle inte hindra mig att köpa en.

I slutändan bör hon ju pröva säcken, men dat kan vara dumt att utesluta något bara för att märket är nytt eller litet på markanden och därför inte är bekannt.

En juste ryggsäck kan hänga med i många år och även till annat än fjällvandring.

Bachpacks låter intressant vet du vilken affär i Umeå som säljer dom? Ett glas irländsk virre om man besöker dom! Jamen då har vi en vinnare! =)

Re: Lowe Alpine

n´Mikal; sa:
Min rekomendation är att du tittar efter Lowe Alpines säckar. De har fått bäst i test flera gånger vad gäller ryggsäckar för kvinnor. Min flickvän och min brors fru har sådana och båda är MYCKET nöjda och intygar att komforten över brösten m.m. är mycket bättre än något annat märke de testat och använt (som också varit kvinnosäckar). Just nu kommer jag inte ihåg modellbeteckningen bara...

Lycka till!

Tror du att du skulle kunna höra dig för vilken modell dom har?

Tack på förhand!

mickere; sa:
Bachpacks låter intressant vet du vilken affär i Umeå som säljer dom? Ett glas irländsk virre om man besöker dom! Jamen då har vi en vinnare! =)
enligt deras handlarlista (hur stort sortimentet ör framgår ej).

Ute Butiken
Storgatan 38
90326 Umea
Schweden Fon:+46 90 120220
Fax:+46 90 120220

utebutiken@swipnet.se

virren 1 glas (hur stort glaset är framgår ej)

TransBach Ltd.
46, Hebron Industrial Estate
Kilkenny, Ireland

Phone: 00353 56 77 63 722
Fax: 00353 56 77 61 776
e-mail: ireland@bachpacks.com

Tänk om!

Det vanligaste felet alla (ja, generalisera är kul) friluftande pojkvänner gör enligt min erfarenhet är att ta sina egna upplevelser av en situation, och tro att de går att kopiera över på tjejen.

Din flickvän är ganska nätt, och jag lovar att hon kommer att uppleva 15 kg som rejält mycket tyngre än vad du gör. Det är alltså inte så "bara". När jag är ute (rixgränsen, jotunheimen, skogen hemma i götet mm) bär jag 15, max 17 kg och då bara de första dagarna eftersom det är inklusive mat.

Utan en kvalitetsrygga hade detta kännts som många fler kilo, och meningen är ju inte att man ska bara överleva turen och jaga mannen framför som obehinfrat kliver på medan man själv flämtar efter luft, utan att man ska orka uppskatta naturen osv.

så därför: Köp en kvalitetsrygga, och framför allt låt henne prova själv! Hur mycket du än vet är det inte säkert att det passar henne.
Jag har slutligen hittat hem! Klättermusen Mjölner 60 är mkt flexibel, teknisk men enkel att packa, använda och justera, mosar inte brösten :eek:),passar nätt tjej med bärsystem i small och har bra andrahandsvärde. Rekommenderas! Jag har haft min sen 1998 och är mer än nöjd. (because she's worth it)
/kimman

Re: Tänk om!

kimman; sa:
...
Din flickvän är ganska nätt, och jag lovar att hon kommer att uppleva 15 kg som rejält mycket tyngre än vad du gör. Det är alltså inte så "bara". När jag är ute (rixgränsen, jotunheimen, skogen hemma i götet mm) bär jag 15, max 17 kg och då bara de första dagarna eftersom det är inklusive mat.

Utan en kvalitetsrygga hade detta kännts som många fler kilo, och meningen är ju inte att man ska bara överleva turen och jaga mannen framför som obehinfrat kliver på medan man själv flämtar efter luft, utan att man ska orka uppskatta naturen osv.
...

Helt rätt. Det finns en tråd kring detta på Tjejforum
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34679

Jörgen

Re: Tänk om!

kimman; sa:
Det vanligaste felet alla (ja, generalisera är kul) friluftande pojkvänner gör enligt min erfarenhet är att ta sina egna upplevelser av en situation, och tro att de går att kopiera över på tjejen.

så därför: Köp en kvalitetsrygga, och framför allt låt henne prova själv! Hur mycket du än vet är det inte säkert att det passar henne.
Jag har slutligen hittat hem! Klättermusen Mjölner 60 är mkt flexibel, teknisk men enkel att packa, använda och justera, mosar inte brösten :eek:),passar nätt tjej med bärsystem i small och har bra andrahandsvärde. Rekommenderas! Jag har haft min sen 1998 och är mer än nöjd. (because she's worth it)
/kimman
Du har helt rätt..
Hon har vandrat i fjällen tidigare med lånade ryggsäckar med vikter upp mot 15 kg i början av turen och det har gått bra, det är dock inga pannbens marscher vi pratar.
Jo, det är just en kvalitetsrygga vi är ute efter men måste den kosta massor för det?
Och som jag sagt tidigare, såklart ska hon få prova och åter prova ryggsäckarna själv innan vi bestämmer oss.
Ska man kanske satsa på en begagnad ryggsäck?

Hälsningar/Mikael

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
asfaltsbarn Ryggsäck till ovan tjej Transportera 2
maria s. Storlek på ryggsäck till kort tjej Transportera 1
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
niklaz Bra ryggsäck till tvååring? Transportera 19
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
FarmerJoe Extern stretch ficka till ryggsäck Transportera 2
¤hej¤ Bra ryggsäck 35-40L till dam Transportera 11
jonkandonkan Extra fickor till ryggsäck Transportera 2
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
storfamiljen Reservdelar till ryggsäck? Transportera 15
H.Ivarsson Alternativ till liten ryggsäck ? Transportera 19
JGK 60L ryggsäck till lång och gänglig Transportera 4
T.S Ryggsäck till fågeljakten Transportera 4
davidvpt Ryggsäck till en nioåring? Transportera 21
Bomullsmannen Ryggsäck till 10-åring Transportera 10
Zarquon Val av ryggsäck: Golite Quest (och några till) Transportera 21
sajberjohan Ryggsäck till 14-åring Transportera 1
nordqlin Var kan jag köpa nytt spänne till ryggsäck? Transportera 3
Scout^ Köpa ryggsäck - en till tråd. Transportera 12
Krondike Ryggsäck till löpning mm Transportera 6
hansthomas Stor ryggsäck till normalsmal person Transportera 12
Irra bra ryggsäck till barn? Transportera 1
Ix Ryggsäck till allt och lite till... Transportera 2
Ix Ryggsäck till klättring och löpning Transportera 3
KnightofNi ryggsäck till löpning Transportera 6
nilsbo STORT regnskydd till ryggsäck sökes! Transportera 1
lami Vettig ryggsäck till barn Transportera 16
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg