Om man klarar eller inte klarar övernattningar med en 25-litersäck beror ju på hur mycket prylar man har med sig och vilka prylar man har med sig. Länkarna ger exempel från en tälttur iJämtlandsfjällen med min 9-åring i somras. Han bar då en 25-liters Everest.
http://www.fjaderlatt.se/2008/03/jmtlandfjllen-med-daniel-9-r.html
http://www.fjaderlatt.se/2008/09/ngra-dagar-i-jmtlandstriangeln.html
Jörgen
Att frilufsa tillsammans med en grupp jämnåriga kompisar (iofs med ledare) ställer helt andra krav på utrustningen än om pappa är vid sidan hela tiden. Aktiviterna blir gärna vildare med jämnåriga och tiden för eftertanke blir mindre.
Som scoutledare har jag sett vad grejorna utsätts för. Leka mask med sovsäcken är tex inte lämpligt med en ömtålig dunsäck. Klättra i träd är inte bra för det tunna regnstället. Lek vid bäckar kräver ofta extra ombyte. Tunna tyger är generellt inte bra för lek i skogen eller att ha på sig när man petar i brasan. Dunsaker måste dessutom till varje pris hållas torra vilket inte många barn klarar i de sammanhangen.
Som ledare vet du inte vilken utrustning alla har packat med sig och kan inte se till att alla använder sin utrustning korrekt hela tiden. Dessutom är ju en viktig del i det organiserade friluftsandet att individen får ta ett ökat eget ansvar, vilket gör att man inte eftersträvar att styra allt som händer. Det är därför bra om utrustningen är så enkel och tålig att barnen kan hantera den på egen hand. Traditionella friluftsprylar är då ofta att föredra framför deras UL-dito, vilket tyvärr ger en större och tyngre rygga är om vandrar tillsammans med pappa.
Som ledare hade inte jag planerat utifrån att ett barn i 9-års åldern kan bära sin packning mer än 1 km. Alla barn har inte föräldrar med friluftsbakgrund eller obegränsade finanser och packningarna blir därefter. Barn i den åldern har dessutom mycket olika fysiska förutsättningar. Längre vandringar än så blir med dagstursäck. Att slimma packningen blir därför sällan så viktigt som på en renodlad vandringstur.
Ett långt inlägg men mitt råd är att prata med ledarna. De har ofta en bra bild över vad som fungerar till den typen av aktiviteter de genomför.