Ryggsäck till en nioåring?

Om man klarar eller inte klarar övernattningar med en 25-litersäck beror ju på hur mycket prylar man har med sig och vilka prylar man har med sig. Länkarna ger exempel från en tälttur iJämtlandsfjällen med min 9-åring i somras. Han bar då en 25-liters Everest.

http://www.fjaderlatt.se/2008/03/jmtlandfjllen-med-daniel-9-r.html
http://www.fjaderlatt.se/2008/09/ngra-dagar-i-jmtlandstriangeln.html

Jörgen

Att frilufsa tillsammans med en grupp jämnåriga kompisar (iofs med ledare) ställer helt andra krav på utrustningen än om pappa är vid sidan hela tiden. Aktiviterna blir gärna vildare med jämnåriga och tiden för eftertanke blir mindre.

Som scoutledare har jag sett vad grejorna utsätts för. Leka mask med sovsäcken är tex inte lämpligt med en ömtålig dunsäck. Klättra i träd är inte bra för det tunna regnstället. Lek vid bäckar kräver ofta extra ombyte. Tunna tyger är generellt inte bra för lek i skogen eller att ha på sig när man petar i brasan. Dunsaker måste dessutom till varje pris hållas torra vilket inte många barn klarar i de sammanhangen.

Som ledare vet du inte vilken utrustning alla har packat med sig och kan inte se till att alla använder sin utrustning korrekt hela tiden. Dessutom är ju en viktig del i det organiserade friluftsandet att individen får ta ett ökat eget ansvar, vilket gör att man inte eftersträvar att styra allt som händer. Det är därför bra om utrustningen är så enkel och tålig att barnen kan hantera den på egen hand. Traditionella friluftsprylar är då ofta att föredra framför deras UL-dito, vilket tyvärr ger en större och tyngre rygga är om vandrar tillsammans med pappa.

Som ledare hade inte jag planerat utifrån att ett barn i 9-års åldern kan bära sin packning mer än 1 km. Alla barn har inte föräldrar med friluftsbakgrund eller obegränsade finanser och packningarna blir därefter. Barn i den åldern har dessutom mycket olika fysiska förutsättningar. Längre vandringar än så blir med dagstursäck. Att slimma packningen blir därför sällan så viktigt som på en renodlad vandringstur.

Ett långt inlägg men mitt råd är att prata med ledarna. De har ofta en bra bild över vad som fungerar till den typen av aktiviteter de genomför.

Att frilufsa tillsammans med en grupp jämnåriga kompisar (iofs med ledare) ställer helt andra krav på utrustningen än om pappa är vid sidan hela tiden. Aktiviterna blir gärna vildare med jämnåriga och tiden för eftertanke blir mindre.

Som scoutledare har jag sett vad grejorna utsätts för. Leka mask med sovsäcken är tex inte lämpligt med en ömtålig dunsäck. Klättra i träd är inte bra för det tunna regnstället. Lek vid bäckar kräver ofta extra ombyte. Tunna tyger är generellt inte bra för lek i skogen eller att ha på sig när man petar i brasan. Dunsaker måste dessutom till varje pris hållas torra vilket inte många barn klarar i de sammanhangen.
.....
Som ledare vet du inte vilken utrustning alla har packat med sig och kan inte se till att alla använder sin utrustning korrekt hela tiden. Dessutom är ju en viktig del i det organiserade friluftsandet att individen får ta ett ökat eget ansvar, vilket gör att man inte eftersträvar att styra allt som händer. Det är därför bra om utrustningen är så enkel och tålig att barnen kan hantera den på egen hand. Traditionella friluftsprylar är då ofta att föredra framför deras UL-dito, vilket tyvärr ger en större och tyngre rygga är om vandrar tillsammans med pappa.

Som ledare hade inte jag planerat utifrån att ett barn i 9-års åldern kan bära sin packning mer än 1 km. Alla barn har inte föräldrar med friluftsbakgrund eller obegränsade finanser och packningarna blir därefter. Barn i den åldern har dessutom mycket olika fysiska förutsättningar. Längre vandringar än så blir med dagstursäck. Att slimma packningen blir därför sällan så viktigt som på en renodlad vandringstur.

Ett långt inlägg men mitt råd är att prata med ledarna. De har ofta en bra bild över vad som fungerar till den typen av aktiviteter de genomför.

Det du säger stämmer väl med vad jag hört från annat scout-håll, t ex Nermanders erfarenheter. Men han verkar ju också vara ganska ensam som ledare med att själv välja lätt utrustning.

Går man inte så långa sträckor så gör det ju inget om packningen är tung. Å andra sidan går man inte så långa sträckor om packningen är tung. Vilket då kanske inte hjälper till att rekrytera nya, unga människor till vandringsvärlden.

Min uppfattning är att utrustningen naturligtvis alltid måste anpassas till sammanhanget och att barn inledningsvis är dåliga på att hålla sig själva och sin utrustning varma, torra och hela. Principen bör vara att välja lättast tänkbara utrustning för ändamålet. Och då ställer jag gärna upp på det du skriver.

Å andra sidan så är naturligtvis scout/lufsarledare varken mer eller mindre konservativa än andra eller mer eller mindre benägna att klättra ur sina uppkörda hjulspår. Och då kan det ju ibland vara nyttigt att lyfta fram lite nya möjligheter. Jag lägger in ett citat från Wikipedia om Ryan Jordan, förgrundsfigur inom Backpackinglight.com, och tidigare scoutledare:

"Jordan began his backpacking as a member of a Boy Scout troop in Burien, Washington. Jordan earned his Eagle Scout Award in 1986. In the late 1980s, he became involved at Camp Parsons on its staff, eventually becoming its High Adventure Director. In this role, Jordan instilled an ultralight backpacking paradigm among teenage Scouts, leading them in the Olympic Mountains on five-day treks of 80 miles or more, often off-trail. Jordan became known for causing angst among Scouts' parents entrusting their children to his care, but gained a reputation for developing and leading an exciting program that became the envy of local hiking clubs and mountaineers. Jordan and his Scouts completed many ascents of remote Olympic peaks, difficult off-trail traverses, and long distance treks in the Olympic Mountains, often with Spartan packs weighing less than ten pounds (not including food and water)."

Jörgen

Det du säger stämmer väl med vad jag hört från annat scout-håll, t ex Nermanders erfarenheter. Men han verkar ju också vara ganska ensam som ledare med att själv välja lätt utrustning.

Själv slimmar jag gärna packningen privat. På scouterna försöker jag oxå slimma packningen för att pss visa för scouterna att det går och peka på fördelarna. Samtidigt så är det svårt att välja den lilla ryggan som ledare då ofta mycket av den gemensamma utrustningen och maten hamnar i min rygga.

Går man inte så långa sträckor så gör det ju inget om packningen är tung. Å andra sidan går man inte så långa sträckor om packningen är tung. Vilket då kanske inte hjälper till att rekrytera nya, unga människor till vandringsvärlden.

Att vandra långa sträckor ser jag inte som nåt självändamål eller effektivt sätt att rekrytera nya medlemmar och inget som passar alla (oavsett utrustning). Hade man satsat helt på det hade man garanterat tappat många potentiella friluftsidkare. Viktigare är att skapa ett brett friluftsintresse som bas för fortsatta äventyr. Många barna har dessutom inte de fysiska förutsättningarna eller intresset för långvandring. Att ställa detaljerade krav på utrustning gör att man lätt exluderar barn utan föräldrar med friluftsbakgrund, barn utan engagerade föräldrar och barn med fattiga föräldrar. Dvs det är risk att man missar de barn som hade behövt scouting mest.

Min uppfattning är att utrustningen naturligtvis alltid måste anpassas till sammanhanget och att barn inledningsvis är dåliga på att hålla sig själva och sin utrustning varma, torra och hela. Principen bör vara att välja lättast tänkbara utrustning för ändamålet. Och då ställer jag gärna upp på det du skriver.

Håller med. Med tillägget att priset definitivt oxå är en faktor för många familjer.

Å andra sidan så är naturligtvis scout/lufsarledare varken mer eller mindre konservativa än andra eller mer eller mindre benägna att klättra ur sina uppkörda hjulspår. Och då kan det ju ibland vara nyttigt att lyfta fram lite nya möjligheter...

Jörgen

Visst ska man alltid sträva efter att stegra och utveckla programmets innehåll. Men som jag skrev innan så är jag själv försiktig med att sätta mål som riskerar att utesluta eller att göra programmet alltför smalt. Programmet måste anpassas efter de förutsättningar och intressen gruppen har. Kännetecknande för ett fungerande scoutprogram är just att man provar på många olika aktiviteter och inte fastnar i några hjulspår. Att en aktivitet är nytänkande har ett egenvärde i sig. De som hela tiden sätter likhetstecken mellan friluftsliv och tex vandring är de som i mina ögon har fastnat i djupa hjulspår. ;-)

Citat:
Ursprungligen postat av davidvpt:
Han klarar dagsutflykter med den nuvarande säcken, men en övernattning med sovsäck och lite mer kläder klarar den inte.
.
Om man klarar eller inte klarar övernattningar med en 25-litersäck beror ju på hur mycket prylar man har med sig och vilka prylar man har med sig. Länkarna ger exempel från en tälttur iJämtlandsfjällen med min 9-åring i somras. Han bar då en 25-liters Everest.

http://www.fjaderlatt.se/2008/03/jmt...aniel-9-r.html
http://www.fjaderlatt.se/2008/09/ngr...triangeln.html

Jörgen
--------------

Mitt första inlägg i tråden var en kommentar till påståendet att en nioåring inte klarar en övernattningstur med en 25-literssäck. Eftersom min nioåring klarat detta med samma säck tycker jag naturligtvis att det ligger något i vad jag säger.

Lika naturligt är givetvis att om man adderar ett antal förutsättningar (kostnad, stryktålighet, oaktsamhet) så är det inga problem att få ihop en utrustning som inte får plats i en 25-litare. Det är möjligt att alla dessa förutsättningar var självklara, men jag uppfattade uttalandet som såpass allmänt hållet att jag gärna ville nämna ett exempel på motsatsen. Min tro var naturligtvis att detta kunde tillföra något till diskussionen. Men om det är oanvändbart i det aktuella sammanhanget så är det. I slutändan bär ju alla vikten av sina egna val. Men ibland är det bra att vara medveten om att det är val och inte naturlagar.

Jörgen

Lagom ryggsäck

Läste diskussionerna om säckarna. Är själv ledare för lufsare och strövare min erfarenhet säger mig att de flesta har hyfsade grejor hemma rik som fattig. Största skillnaden ligger i sovsäcken där några har en billig variant utan kompresionsmöjlighet. Mellersta killen (6år)vandrade med sovsäck och egna kläder. Detta packat i en bergans 18l. När det gäller packningen till en lufsrgrupp som ska vandra gör man en packlista där allt onödigt är borta. Då orkar de långt mer än en km.
Björn.

Ryggsäck

Hej,

Jag tog med min dotter till fjällen för första gången i år och då köpte vi en 20-liters
Meteor från Lundhags: http://lundhagsb2c.dts.se/Servlet?page=11&anr=1236024&parent=sW80

Den fungerade utmärkt för våra dagsturer och hon har även använt den mycket på sina scoutträffar.

När det blir dags för en större säck kommer jag nog därför att överväga deras större modell, Dovre.

Frågan är bara när man kan börja lasta sina barns säckar med tyngre saker som liggunderlag, sovsäck mm. Min Dotter är ca 130 cm och väger 27-28 kilo. När jag diskuterade vikt med killen på
naturkompaniet var han av åsikten att hon var långt ifrån redo att bära mer än några få kilo, typ matsäck och något förstärkningsplagg.

Någon som vet mer om hur mycket ett barn bör bära i förhållande till sin egen kroppsvikt/längd?

Ett gott råd för snåla föräldrar till barn i scoutåldern

Som någon tidigare påpekat så växer barn och det är viktigt att grejerna fungerar än att fokusera på minimum vikt. Men som alltid gäller att först leta hemma och hos släkten än att springa till friluftsbutiken och bli rånad...

Har med visst intresse noterat att det börjar dyka upp många äldre kvalitetssäckar från bland annat Fjällräven (från den tid när de fortfarande tänkte på kvalitet...), Haglöfs och andra tillverkare på loppisar - och detta för en spottstyver... Köpte själv en för mig lämplig softpack skridskosäck för 40 kr häromveckan på Myrorna som jag nu sytt om.

Gamla ramsäckar väger kanske lite mer än rena lättviktsprylar, men de håller för omild behandling och bärkomforten på en ramsäck är ofta mycket bra bara man kollar upp bärremmar och ryggband.

Så i dessa besparingens tidevarv.. när ekonomierna rasar... det finns ofta bra grejer om man letar lite.. för en billig peng... och då har man råd att handla oftare också och testa lite olika...

Vänligen/Dag
(Som verkat som aktiv scoutledare sedan 1983 och numera plågar ut sönerna (12 och 10) i skogen också...)

"Strippad" ramsäck

Bravo Dag! Ramsäckarna är underreklamerade. Bärsystemen är oftast bra, enkla att sy om lite vid behov. Ram + bärsystem väger sällan mycket. Säcken kan man strunta i om den är onödigt stor. Just så har jag gjort och lärt ut till barn med dåliga säckar. De får ju vara minst 140 cm långa, förstås, men kortare barn ska nog inte bära så mycket ändå? BoB-forumet kanske hamnar under utrustning till slut... Anna

Bravo Dag! Ramsäckarna är underreklamerade. Bärsystemen är oftast bra, enkla att sy om lite vid behov. Ram + bärsystem väger sällan mycket. Säcken kan man strunta i om den är onödigt stor. Just så har jag gjort och lärt ut till barn med dåliga säckar. De får ju vara minst 140 cm långa, förstås, men kortare barn ska nog inte bära så mycket ändå? BoB-forumet kanske hamnar under utrustning till slut... Anna

Anna, Dag !
Håller fullständigt med, så ska det låta, det ska inte anstränga ekonomin för att man vill ut och frilufta med barnen.
Sedan kan man ju ha pysselkvällar med barnen där man syr en påse kanske
att ha tallrik mugg o bestick i, eller något annat uterelaterat.

Prylfixeringen är väl kanske inget "fel", men det ska inte vara så att man inte kan ge sig ut i naturen
utan "det senaste" från sportaffären.
Det går alldeles utmärkt, många gånger tom bättre, då det förekommer mycket skräp
i sportaffärerna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
niklaz Bra ryggsäck till tvååring? Transportera 19
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
FarmerJoe Extern stretch ficka till ryggsäck Transportera 2
¤hej¤ Bra ryggsäck 35-40L till dam Transportera 11
jonkandonkan Extra fickor till ryggsäck Transportera 2
asfaltsbarn Ryggsäck till ovan tjej Transportera 2
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
storfamiljen Reservdelar till ryggsäck? Transportera 15
H.Ivarsson Alternativ till liten ryggsäck ? Transportera 19
maria s. Storlek på ryggsäck till kort tjej Transportera 1
JGK 60L ryggsäck till lång och gänglig Transportera 4
T.S Ryggsäck till fågeljakten Transportera 4
Bomullsmannen Ryggsäck till 10-åring Transportera 10
Zarquon Val av ryggsäck: Golite Quest (och några till) Transportera 21
sajberjohan Ryggsäck till 14-åring Transportera 1
nordqlin Var kan jag köpa nytt spänne till ryggsäck? Transportera 3
mickere Ryggsäck till tjej/kvinna Transportera 23
Scout^ Köpa ryggsäck - en till tråd. Transportera 12
Krondike Ryggsäck till löpning mm Transportera 6
hansthomas Stor ryggsäck till normalsmal person Transportera 12
Irra bra ryggsäck till barn? Transportera 1
Ix Ryggsäck till allt och lite till... Transportera 2
Ix Ryggsäck till klättring och löpning Transportera 3
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
KnightofNi ryggsäck till löpning Transportera 6
nilsbo STORT regnskydd till ryggsäck sökes! Transportera 1
lami Vettig ryggsäck till barn Transportera 16
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg