Ryggsäck sökes ~ 55-65-75, but WHAT??

Tydligen skall Haglöfs (endast OXO?) ryggsäckar ha "små litrar". En 75 liters haglöfs ger alltså mindre utrymme än andra 75-liters säckar. Allt enligt lokala friluftsbutiken.

Något som jag ... inte kommer att välja bort är frontöppningen. Det är _så_ lätt att få tag på saker ... Sidofickorna gillar jag också - där verkar det få plats hur mycket som helst ;-)

Nackdelen med säcken är väl vikten på c:a 3 kg. Topplockets fickor skulle kunna förbättras.

Små eller stora litrar? Svårt att avgöra - ytterligare en anledning att provpacka.

Frontöppning, sidofickor, avancerade system för att ställa in rygglängd (något man gör en gång). Allt sånt väger, det är bara att bestämma sig för vad funktionerna är värda i form av vikt.

Matrix-säcken väger ungefär 1,75 kg, det är ganska stor skillnad mot 3 kg.

De mer extrema väljer en ryggsäck med mycket enkelt bärsystem för att spara några hekto till, men det är kanske ett steg för långt för dig, om du är osäker på vad ryggen klarar.

Lita nu inte bara på vad vi "experter" på utsidan säger, utan testa några olika ryggsäckar i butik.
Lycka till med valet!

/OJ

Om det är en bra butik får du köpa hem säcken på öppet köp och prova i lugn & ro med din egen packning. Så vet du hur den är mer på riktigt till det du ska den till.

Låg vikt? Neee, i så fall mest beroende på att ryggen inte skall ta stryk.. men nån lättviktsfreak e jag inte. Nää, men kan man få låg vikt och kvalite så kan det få kosta lite. I så fall hade jag nog inte satsat på upplistad utr. Känns som ALLT kan bli lättare i så fall.
.

MSR WindPro är ett utmärkt val - jag skulle haft det om det inte varit för de olika gängorna på gas ute i Europa.

Jag är inte ute efter att du ska bli "lättviktsfreak". Vill du ha en rygga med ordentligt bärsystem som är välpolstrat osv, då får du räkna med tyngre säck och därmed mer vikt. Mina förslag var mer hänsyn till din rygg :)

Tack för alla svar & synpunkter. Imorrn börjar sökandet på stan för att prova & testa runt lite.
Återkommer med resultat så småningom.

Hej,

I ditt fall verkar det vara prioriterat med låg vikt. Jag kan rekommendera dig märket,
Granite Gear Nimbus Meridian. Finns även för damer. Ryggsäcken väger max 1,7 kg. Volymen är
dryg 62 liter. Du kan alltså använda den till helgturer och fjällen. Är Nallo 2GT inte lite
för stort? Om man inte har så stora grejor och ryggsäck, då minskar behovet av att
ha stort tält. WM SummerLite och Marmot Hydrogen är både bra! Dock är WM billigare än
Marmot. Vad gäller gas, kan rekommendera MSR SuperFly. Viktigt att du tittar på grejor
som är mångfunktionella och flexibla som kan användas till olika situationer.

Använder GG och tycker att den är helt ok... löstagbar topp som du antingen kan använda som dagsturssäck eller att banta vikt... tål uppåt 18kg... har burit 16,5kg i som mest och det funkar bra... inte lika stabil som min Haglöfs Victor men det vägs upp av att den är 100g lättare och rymmer 12liter mer, dock upplever jag dessa litrar som något små... den har zip som gör att det är lätt att komma åt allt i säcken...

Thomas

Lundhags V8 finns från 55 - 75 liter, bara å prova vilken du behöver (har ju bytesrätt) så ta hem å prova, har själv en 75:a som jag e jätte nöjd med! funkar perfekt för min rygg. den väger dock en hel den och den är inte optimal att resa med. priset är samma som för en OXO. kan varmt rekommendera denna säck! Men smaken e som baken så se till å prova ordentligt!

Lycka till!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Zorozv Ryggsäck - tips & råd sökes Transportera 14
nilsbo STORT regnskydd till ryggsäck sökes! Transportera 1
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg