Du har alldeles rätt när det gäller hur höftbältet borde vara "skräddat". Inte ens vi män har raka höfter. Jag vet att jag sett en del höftbälten som är formade som du önskar men kommer inte på något på rak arm. Det finns ett märke som heter Aarn som har en modell som heter Mountain Magic. Där kan du justera bältet på höftbenen och också vinkla in det ovanför höftbenen med separata remmar. Dessutom går man helt rak när man vandrar ( i stället för att luta framåt) eftersom viktfördelningen är balanserad med hjälp av frontfickor. Finns att köpa hos några som heter Sqoop i Norge:https://sqoop.no/produkt/aarn-ryggsekk-mountain-magic-55l-4312-l-ny-modell/Kort återkoppling. Nej, mina höfter kommer inte alls överens med höftbältet! Jättesynd då ryggsäcken i övrigt lovade så gott... Hur jag än försöker spänna och justera så känns det som att det bara är en liten del av höftbältet som ligger ann mot höften. Det känns som att höftbältet är så här: | | när det skulle behöva vara så här: / \ om ni kan förstå vad jag försöker beskriva. Och det tycker jag är lite underligt. Jag har inte ”typiska tjejhöfter” och kan allt som oftast ha herrbyxor. Ryggsäckar för män brukar sitta bra vad avser avbärarbälte men lämna en del att önska i bröstregionen... Avbärarbältet på den här säcken borde väl vara mera anpassat för sluttande höfter...?
Nåja...jakten går vidare. Har provgått med makens ryggsäck (som jag tror är en Berghaus Vulcan typ 100 liter, sjukt stor hur som helst) i ren frustration. Den sitter helt ok men är på tok för stor. Jag ska kika lite mer på de förslag som givits här i tråden. Tack för alla tips!
Det är den enda ryggsäck jag använder numera. Helt "outstanding"!