Ryggsäck (med stol?)

Jag skulle vilja ha en bra friluftsryggsäck och jag har funderat på olika modeller. Mina preferenser är ett stort toppmatat huvudfack, ett mindre på utsidan samt ett-två sidofack. Det hade funkat bra för mig. Pris: max 500:- ungefär

En sort som jag har i tankarna nu är den där med inbyggd stol, typ denna. Vad är era erfarenheter av denna typ av ryggsäck? Spontant så kan jag tycka att det verkar gött att ha en sittplats vart man än går. :)

Tips, råd, löst snack?

Jag sökte faktiskt på "stolsryggsäck" här på sidan men fick 0 träffar. Dock klickade jag aldrig på forumfliken... :p
Tack för hjälpen!

INgen stol för mig

Nä, jag har kollat in några modeller av stolsryggsäckar men jag vill nog satsa på något annat

Jag vill ju som sagt ha en toppmatad ryggsäck med ett stort huvudfack och till två lite mindre ytterfack. Behöver en bra ryggsck till skogsturerna och den ska även vara rymlig när det ska handlas. :) Runt 30 liter. Pris: ca: 500-600:-
Vidare har jag då kollat på ett par andra modeller som visuellt uppfyller dessa krav.

- MMB PARA-ryggsäck, 35 liter

- Snugpak Sleeka Force, 35 liter

Någon i denna stil skulle jag kunna tänka mig. Snugpak-ryggsäcken lär ha ett midjebälte/midjestöd som sitter alldeles för högt upp... Jag är inte så förtjust i midjestöd såvida de inte är löstagbara.

Jag behöver tips och råd på vad som är vettigt och bra.

Hej. Som orienterare använder jag stolsryggsäck mycket, mest för att komma upp från leran och för att det oftast inte finns några stenar att tillgå. Som vandare och skogsmulle får denna säck stanna hemma. Varför? Jo, de flesta stolsryggsäckar som jag har provat är tunga och ganska obekväma att bära. Ett alternativ om man inte vill köra på sten med sittunderlägg är att ta med en hopfällbar trebent pall http://biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Utrustning/Jakt--och-fiskestol-26455/ och fästa denna utanpå en vanlig ryggsäck. Funkar bra om det inte är mjukt underlag.

Har ingen erfarenhet av just den säcken**, men jag har erfarenhet av liknande säckar.

Jag anser att samtliga är totalt värdelösa om man har tänkt gå mer än ett par hundra meter.
Tunga och obekväma att bära. Inte heller är stolen speciellt bekväm. De är onekligen smidiga, men på bekostnad av annat.

En vanlig ryggsäck och en trebent stol, som redan nämnts, är de allra flesta gångerna ett bättre val.
Den enda nackdelen med trebent stol är att de sjunker ner i marken om man sitter på mjuk mark. Då kan det vara bättre med en lös stol av samma typ som den som sitter på en stolsryggsäck.

**Däremot ser jag att stolen på den där säcken täcker själva ryggsäcksöppningen när den är utfälld. Vill då ändå ha en stolsryggsäck är det bättre att köpa en där stolen fälls ut bakåt, så att du kan plocka upp saker ur säcken medan du sitter på stolen.

Tack för er input! Jag lägger ner tankarna på en stolsryggsäck men nya tankar på andra ryggsäckar har som sagt ju dykt upp. :) Har ni någon att säga om det?

Jag vill ju som sagt ha en toppmatad ryggsäck med ett stort huvudfack och till två lite mindre ytterfack. Behöver en bra ryggsck till skogsturerna och den ska även vara rymlig när det ska handlas. :) Runt 30 liter. Pris: ca: 500-600:-
Vidare har jag då kollat på ett par andra modeller som visuellt uppfyller dessa krav.

- MMB PARA-ryggsäck, 35 liter

- Snugpak Sleeka Force, 35 liter

Någon i denna stil skulle jag kunna tänka mig. Snugpak-ryggsäcken lär ha ett midjebälte/midjestöd som sitter alldeles för högt upp... Jag är inte så förtjust i midjestöd såvida de inte är löstagbara.

Jag behöver tips och råd på vad som är vettigt och bra.

Finns det någon särskild anledning till önskemål om militärlook?
Annars är väl både addnature och outnorth fulla med lämpliga alternativ.

Om du vill ha Snugpack- säcken så föreslår jag att du kolla på engelska butiker. Jag köpte en Snugpack sovsäck för under halva priset inkl frakt. Har tyvärr glömt vilken butik det var.

Hej. Som orienterare använder jag stolsryggsäck mycket, mest för att komma upp från leran och för att det oftast inte finns några stenar att tillgå.
...//... tunga och ganska obekväma att bära..//...

Wow... jag har verkligen aldrig sett någon orienterare löpa runt med en stolsryggsäck på ryggen. Var i landet finns den traditionen?
Kan tänka mig att de är ännu mer obekväma att springa med.

Antar

att Sofia menar att det är bekvämt att ha tillgång till stol när man sitter och väntar på att t ex få starta vid orienteringsevenemang.

För en skridskoåkare som är ovig kan en stol underlätta av och påtagning av skridskor och kängor. men nån nytta av stolen under själva åkningen eller orienteringslöpningen finns knappast.

Thure

att Sofia menar att det är bekvämt att ha tillgång till stol när man sitter och väntar på att t ex få starta vid orienteringsevenemang.

För en skridskoåkare som är ovig kan en stol underlätta av och påtagning av skridskor och kängor. men nån nytta av stolen under själva åkningen eller orienteringslöpningen finns knappast.

Thure

Ok, haha det låter rimligt och det skulle förklara det. Konstigt annars.

För övrigt önskar jag att alla mina dagstursäckar skulle ha en stol :) man begränsas dock av utbudet.

Finns det någon särskild anledning till önskemål om militärlook?
Annars är väl både addnature och outnorth fulla med lämpliga alternativ.

Om du vill ha Snugpack- säcken så föreslår jag att du kolla på engelska butiker. Jag köpte en Snugpack sovsäck för under halva priset inkl frakt. Har tyvärr glömt vilken butik det var.

Nä, looken i sig har väl ingen egentlig betydelse. Det är bara det att just de två ryggsäckarna som jag har länkat till har det utförandet som jag önskar. Ett stort huvudfack, samt 1-2 ytterfack. Inget fuzz med tvådelat huvudfack för att få plats med laptop och mobiltelefon och annat lull lull. :) Okej, den får gärna ha ett litet utrymme för ett vätskesystem.

Jag har idag en Everest FLX30 och den är, som kan utläsas, på 30 liter MEN den volymen är fördelad på två separata huvudfack. Så fördelningen blir kanske 20 + 10 och då blir det plötsligt inget utrymme tillräckligt rymligt.
Valfri dagtursryggsäck i min önskade prisklass på Addnature, Outnorth eller liknande är oftast konstruerade på detta sätt, bara för att man ska få ner en laptop i väskan och jag tycker att väskan inte utnyttnar sina 30 liter på ett sätt som passar mig.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg