Ryggsäck med datorfack

Söker en ryggsäck att kunna ta dags turer på helgerna och på vardagarna transportera min 15,6" dator + laddare + tillbehör och samtidigt ha platst för gympa skor/träningskläder/handduk osv. För att det inte skall bli för trångt tänker jag mig att en ryggsäck runt 40l borde vara bra, tittade på Klättermusen Röskva 45L men den var svindyr (2900kr) och hade tänkt mig mig runt max 1500kr.

Tittat runt på diverse ryggsäckar men inte funnit så många som har ett datorfack där ens laptop ligger stabilt och/eller plats nog för fullt träningskit.

Dakine 101 pack (google it!) funkar för mig. Haglöfs har också nån variant där datorn ligger i en urtagbar påse, kanske passar dig bättre om du vill ha den på skogsturer i helgerna.

Jag använder en Haglöfs backup Evo. Får både plats med böcker till skolan, datorn och en del klättergrejer till eftermiddagspasset :)

Jag hade en Everest 30l ryggsäck till och från skolan dagligen med en laptop i under 4 års tid. På hemvägen från skolan hade jag ofta den knökfull med mat jag handlat. Den funkar alldeles utmärkt fortfarande, men nu har jag en mindre ryggsäck för den är onödigt stor att ha till jobbet...

Väskan har ett separat extravadderat fack mot ryggen där du har laptopen. Jag fick i 15"-dator och tillhörande laddare i det facket (ej widescreen). Den har inget avbärarbälte, bara en tunn rem att spänna runt midjan, så det blir lite tungt att bära den fullastad en hel dag...

Jag har varit jättenöjd med väskan, och behöver du inte avbärarbälte tror jag du får svårt att hitta en mer prisvärd väska!

Ignorera mig. Verkar inte som modellen, eller ens någon liknande, säljs på Stadium längre :(

Startade en nästan likadan tråd (fast där var matlådan viktig), kanske kan du hitta någon hjälp där http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=64433

Jag har använt ryggsäcken snart i et år och den har väl funkat...sådär. Är inte helt nöjd, pennor och så skramlar mest runt - pennhållarna satt så till att de fastnade i allt som jag försökte ta upp ur säcken. Dessutom tror jag att den var ett sätt för mig att "komma bort" från alla friluftsprylar, att inte bara vara en "friluftstjej". Efter ett år så skippar jag snart den attityden och återgår till den stil som jag faktiskt tycker om. Så nu ska jag jaga ny ryggsäck jag med...

Fjällräven Camper

Jag köpte en Fjällräven Camper 20 till min grabb och den har ett vaderat laptop-fack. Lite onödigt på en skolväska för en 9-åring men jag tyckte om ryggan i övrigt så det fick bli den. Lite synd bara att inte den vaderade delen inte går att ta ur. Ryggan finns även som 30 och 40 liter. 20 litersvarianten kostade ~700 om jag minns rätt.

Första inlägget, så ni som blir nervösa av sådana kan sluta läsa nu.

http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/ryggsackarvaskor/daypacks/unisex/tight_pro_xl_sv-se.aspx

Mitt ex är iofs lite drygt tio år gammalt, men säcken ser hyfsat likadan ut. Vet dock inte om innerfacket och hålet för en gammal camelbak vattensäck finns på den aktuella versionen.

Köp ett datorfodral och dumpa laptopen i säcken.

Jag går sällan utanför ytterdörren utan säcken på ryggen och laptopen i säcken. Även om min vildmarksvandringsvana kan mätas på en fläktinspektörs högra hand så brukar jag promenera till/från stan (runt halvmilen) nån gång i veckan mer eller mindre oavsett väder, och hittills har ingen av mina laptops genom åren tagit skada av det. Se bara till att datorfodralet är halvstyvt --annars kan det kvitta.

Osprey

Mitt förslag är att titta på Ospreys
Quantum 34
Momentum 34+8

Jag har själv använt Quantum över ett år nu och den funkar utmärkt som dagryggsäck, till jobb med laptop, shopping, dagsturer och resor över helgen. Momentum fanns inte när jag köpte min Quantum, den verkar ganska lika fast mer cykelbetonad, med inbyggt regnskydd och möjlighet att expandera.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Bra ryggsäck för små sarekturer? Utrustning allmänt 11
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3
Nikolina Storleksförvirring ang ryggsäck Utrustning allmänt 8
Tobias.H Avgöra modell på ryggsäck Utrustning allmänt 2
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
ÅsaE Ryggsäck Bergans Birkebeiner Lady 65 vs Glittertind 70 Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg