Ryggsäck med brutet nyckelben

Jag tror precis som Thure att med ett ok och tepad skumplast med hål för din benläkningsknöl kan du få till en bärning som inte irriterar så mycket.
Ryggremmarna får inte ligga till mot halsen som din högra uppenbart gjort. Har du samma irritation på vänster sida av halsen?

En vantskruv med Y beslag i ytterändan kan öka avståndet på fastsydda ryggremmar, annars kan en stund med sadelmakarnål, pryl och dracrontråd från sadelmakaren flytta ut ryggremmarnas fästen, tänk på att det är en rymfigur du ändrar så små ändringar ger stora förändringar. Vantskruv i aluminium har fungerat bra vid de tillfällen jag följt på nära håll.

Att få ryggsäcken att passa till bäraren på alla sätt är grunden för bekväm bärning vare sig du skall flytta på 5 eller fler kilon.
go tur

Nu är ingen rodnad kvar, varken på halsen eller benbrottet. Men jag är fortfarande öm vid tryck mot brottet.

Jag har för mig att jag var lika röd på sidan av halsen på båda sidorna.

Tänker du dig en vantskruv bakom nacken, ungefär där remmarna fäster i ryggsäcken?

Nu, sådär en två månader sen förra gången kom jag äntligen ut med ryggsäcken igen! Den här gången hade vaddering runt nyckelbenet.

Jag började med att göra en mall i kartong

W2Qqkeel.jpg

Sen skar jag ut vadderingen ur ett sittunderlag

7Jo3d3Fl.jpg

Nu gick vi bara en timme ungefär, men efter den timmen kände jag inga obehag alls på nyckelbenet i alla fall. En stor förbättring mot förra gången!

boXMhNAl.jpg

Vadderingen följer inte axelremmen så bra, och gled runt en del när jag gick. Så nästa version kommer se lite annorlunda ut och kommer på något sätt fästas i axelremmen. Jag är glad nu :) Det här innebär att jag faktiskt kan bära en vanlig ryggsäck. Jag var lite orolig innan. Men jag är ändå lite nyfiken på de där stora midjeväskorna man bär på ryggslutet. Får se hur jag gör...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg