Ryggsäck Haglöfs Topo

Lättare säckar som är populära är tex:

Granite Gear Vapor Ki, 54 liter och 1030 gram, 1450 kr
Arcteryx Naos 70, 70-86 liter och 2400 gram, 4000+ kr
Granite Gear Meridian Vapor Ki, 52 liter och 1370 gram, 1750 kr
Marmot Eiger, 65 liter och 2300 gram, 1495 kr
Bergans Helium, 55 liter och 1100 gram, 1750 kr

// Jocke

Lite "off topo"

Själv har jag faktiskt inte den blekaste aning om i vilket sammanhang trådstartaren skall använda sin ryggsäck. Hon kanske skall på den där expeditionen du skriver om...

Det känns inte helt igenom logiskt att din tunga ryggsäck skulle vara bekvämare vid 30 kg men sämre vid 15 kg än din lätta, men vad vet jag.

Varför just du skall bära 30 kg vet jag inte men några förslag är en rejält lång vandring utan proviantering, vintertältning utan pulka, klätter och glaciärutrustning kan som bekant väga en smula, man kan behöva bära mer än sin egen packning ibland eller så vill man helt enkelt ha med sig 15 liter öl för en vecka.

Uffe

Ja, bra bärsystem ska man alltid ha. :)
Men "bra" måste inte betyda "tungt". Det behövs inte kvantfysik för att bygga en säck med lika "bra" bärsystem till ungefär halva vikten av en Topo, så länge man verkligen inte tänker använda sin expeditionssäck till expeditioner. Fast det finns såklart expeditioner som packar riktigt lätt och inte alls använder expeditionssäckar...

Det är inte omöjligt att min lättare säck faktiskt är bekvämare med 15 kilo än min tunga är med 15 kg. Men min tunga är antagligen klart bekvämare med 30 kg, varför jag nu skulle bära så tungt...

Hur som helst, oavsett vikter hit och dit: den viktigaste principen tycker jag är att man ska köpa utrustning som är avsedd för det man faktiskt kommer göra med den, inte vad man tror att man kanske någon gång kanske kommer att kunna göra, eller önskar att man skulle kunna göra, eller är rädd för att man i värsta fall kommer att tvingas göra.
Samtidigt vet jag såklart att önske- och riskminimeringstänkandet är det som driver oss alla när vi köper prylar :)

Det är ju därför vi har terrängstajlade bilar som går i 250 och har krockkuddar på passagerarsidan...

Efter vandring!

Visst är det så. Men vi lastade ändå i vikter på ca 20 kg, vilket är ganska tungt för mig, och travade runt motionsspåret i nån timme. Men jag har bestämt mig för den nu....och nu vill jag nästan inte ha fler synpunkter för då drabbas jag av beslutsvånda. Jag får återkomma med hur det gick i mitten av september då jag ska vara hemma igen efter en veckas tur.

Ser fram emot att höra din recention när du är tillbaka!

//A

helheten

Något jag funderar på är om ökad vikt innebär linjärt ökat obehag, dvs att om jag går från exempelvis 30 kg till 35 kg så ökar mitt obehag med 35/30 procent? Jag tror inte riktigt det funkar så, exempelvis om man tar lättviktsfallet, skillnaden mellan 1 kg säck och 600 grams egentligen inte känns så mycket så att det motiverar 400 grams skillnad. Gramjakt kan ibland gå för långt. Personligen tycker jag att ett bra bärsystem är a och o, om nu säcken väger 4 kg så spar in på något annat som exempelvis ett lättare tält eller liggunderlag. Försök att se helheten, inte bara detaljer. Rekommenderar förövrigt arcteryx needle, 65 liter, 2 kg.

Något jag funderar på är om ökad vikt innebär linjärt ökat obehag, dvs att om jag går från exempelvis 30 kg till 35 kg så ökar mitt obehag med 35/30 procent? Jag tror inte riktigt det funkar så, exempelvis om man tar lättviktsfallet, skillnaden mellan 1 kg säck och 600 grams egentligen inte känns så mycket så att det motiverar 400 grams skillnad. Gramjakt kan ibland gå för långt. Personligen tycker jag att ett bra bärsystem är a och o, om nu säcken väger 4 kg så spar in på något annat som exempelvis ett lättare tält eller liggunderlag. Försök att se helheten, inte bara detaljer. Rekommenderar förövrigt arcteryx needle, 65 liter, 2 kg.

Självklart är det så, men det är inte många i detta avlånga land som sysslar med sådan gramjakt. Det Fjäderlätt och många av oss andra förespråkar är att FUNKTION och KOMFORT går före VIKT. I detta fall finns det mycket kompetenta ryggsäckar som klarar av mycket mer än många tror.

Varför ska man gå och bära på något som verkligen inte behövs? Jag har sett otaliga människor som har med sig så förbannat mycket saker att de skulle kunna starta en loppmarknad och så under vandringen börjar de klaga att det är tungt..

Jag ska inte påstå att skavsår beror på tung packning, för det gör det inte, men att folk får ont i ben och knän beror till stor del på tung packning samt/och felaktiga skor och ev. lastförskjutning/felaktig ryggsäckskonfiguration i uppförslut/nedförslut.

Om alla bara kunde göra mig en liten tjänst, att bara "tänka" efter en gång innan man går ut, använder jag det? Är man osäker, ta med det, annars inte. Vid nästa tur vet du hur din konfiguration ser ut. Det handlar inte om gramjakt, det handlar om planering och lättare packning...

Men för att inte spåra ur helt, så finns det ju kompetenta säckar nedåt 1,5-2 kg så tycker hellre man ska lägga pengarna på en sådan och slippa 1,5-2 extra kilo bara på ryggsäcken. Det ger betydligt färre kcal som går till spillo och mindre mat behövs för att känna sig mätt/energimätt.

// Jocke

Håller med, har själv läst Jörgens bok och inspirerats en del.
Dock, alla gör som sagt sina egna val, jag hoppas på att landa runt max 14-15 kg för en vecka i abisko. Förövrigt, någon som har provat MacPac Ascent xpd classic? 80 liter som kan strippas till 1.7 kg. Grundvikt är 2.6 kg.

Håller med, har själv läst Jörgens bok och inspirerats en del.
Dock, alla gör som sagt sina egna val, jag hoppas på att landa runt max 14-15 kg för en vecka i abisko. Förövrigt, någon som har provat MacPac Ascent xpd classic? 80 liter som kan strippas till 1.7 kg. Grundvikt är 2.6 kg.

Jo, det är självklart att alla gör sina egna val dock tycker jag att det finns stora brister hos konsumenterna och försäljarna idag:

* Informationen är usel om viktangivelser
* Marknadsföring av lättare prylar är obefintlig
* Konsumenten testar 1-2 ryggor och sen är det klart, testa 10-15 istället! Det går fort och man får betydligt bättre prylar för sina pengar (kanske inte lättare heller, men bättre anpassat).
* Lite nedlåtande omdömmen/kritik mot lätta prylar, "de håller inte måttet", "man ska bära tungt, annars är man en mes", "går sönder lättare" osv. Det mesta är skitsnack från sådana som inte vet vad de talar om.

Så mitt råd:

Våga testa, inte bara 1-2 produkter, testa mååånga!
Våga fråga, inte bara en, utan flera källor!

// Jocke

Föresten vad har hänt med Topo? den verkar ha försvunnit från butikerna här i göteborg, blev det ett fiasko? Personligen tyckte jag den var rätt tung med ett höftbälte som verkade alldeles för styvt. Och inte rörligt som haglöfs påstod.

Någon som vet?

Själv har jag faktiskt inte den blekaste aning om i vilket sammanhang trådstartaren skall använda sin ryggsäck. Hon kanske skall på den där expeditionen du skriver om...

Det känns inte helt igenom logiskt att din tunga ryggsäck skulle vara bekvämare vid 30 kg men sämre vid 15 kg än din lätta, men vad vet jag.

Varför just du skall bära 30 kg vet jag inte men några förslag är en rejält lång vandring utan proviantering, vintertältning utan pulka, klätter och glaciärutrustning kan som bekant väga en smula, man kan behöva bära mer än sin egen packning ibland eller så vill man helt enkelt ha med sig 15 liter öl för en vecka.

Uffe

Det finns ju en vikt på att man bär där det börjar bli jobbigt att lyfta fötterna om detta inträffar vid första steget eller efter 35km är egentligen föga intressant.....det känns för tungt.
När man bär så lite att glasbubblan vidgas, att man orkar se på naturen, tala med sina vandringsvänner och glädjas åt att stanna, fotografera samt komma ikapp sina kamrater utan att bli trött då bär man lagom lite i vikt......
Eftersom både gå och springa innebär att vikten och friktionen mellan häl-sko och mark är vid gång dubbla ekipagevikten och vid språng upp till fyrdubbla innebär det att numera vet vi varifrån alla elaka skavsår kommer från, för tunga vandararekipage.
Jag ser oxså fram mot målrapporten från vandringen med styvsäcken...
Kan ju inte rekommendera dig fosila ryggsäckar som inte går att köpa i butiken....
//J

Jag har en sådan och tycker att den är kanon ! visseligen är det min första säck så jag har ju inget att jämföra med, men känns det bra så slå till !

haglöfs topo

Jag har just köpt en Haglöfs topo 75-90, och efter att ha provat massa ryggsäckar har jag äntligen hittat rätt. Är 190cm och topon känns som gjuten efter vissa justeringar. I samma veva som jag bytte ryggsäck köpte jag nytt tält så det jag förlorade i vikt på topon tog jag igen på tältet:)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
graylingman Ryggsäck från Haglöfs Transportera 1
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
AndreasE Ny ryggsäck ska inhandlas - åsikter om Haglöfs Matrix Transportera 24
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg