Ryggsäck för vandring

Scout^; sa:
Jag har en fråga, vad hade du för säck som PScout? Jag har tänkt på för- och nackdelar med att ha en billigare säck nu och skaffa en dyrare sedan. Det finns lite fler åt för hållet.

MvH Holm

Jag hade en haglöfs nomad på 55 liter både som j och p scout, men den hade att uselt avbärarbälte. Ibland lånade jag min brorsas shosho 7000

Då är man tillbaka

Med en sommar av sena nätter, programmerande och kolla på ryggsäckar så var jag på ett stället (InterSport). Och kollade på billigare säckar. Såg en McKinley Narvik 70. Den satt hyffsat skön kostade 1700:-. Jag har McKinley kängor, tycker de är bra. Har någon erfaren het av McKinley säckar? Skrev vad ni tycker. För Lundhags säckarna har blivit disskade pga svankskyddet. Och ShoSho säckarnas bärsystem suger engligt mig, deras höftbälte är inte bra enligt mig. Gillar dock Victorn, den sitter bra men 3000! Nej, tack inte när jag har "brist" på pengar. Jag kommer nog köpa den säcken (MCK Narvik 70). Ska testa lite mer, men så länge skriv vad ni tycker om McKinley, starkt svagt märke?
MvH Holm

<<P-Scout @ Backa ScoutKår>>

Berhans Telemark

Jag köpte min Bergans Telemark 80 L på Team Sportia för 1500:- Toppenryggsäck som passar mig utmärkt, finns även i 60 och 70 L samt dammodell.

det är 5 års garanti på ryggsäckarna så jag tycker man får mycket valuta för pengarna =)

Re: Berhans Telemark

sajberjohan; sa:
Jag köpte min Bergans Telemark 80 L på Team Sportia för 1500:- Toppenryggsäck som passar mig utmärkt, finns även i 60 och 70 L samt dammodell.

det är 5 års garanti på ryggsäckarna så jag tycker man får mycket valuta för pengarna =)

Det lät _väldigt_ intressant, återkommer när jag har varit där och kikat! Tackar för svaret!

EDIT:
Kom på en sak? Var bor du, eller var låg affären, hur länge sedan?
[Ändrat av Scout^ 2002-08-10 kl 22:54]

ryggsäck

jag hade en Haglöfs Sho-Sho 7000, den är en bra säck till ett hyffsat lågt pris. det enda problemet med den var att bärsystemet var för kort (jag är 193cm lång), höftbandet hamnade runt midjan. Nu äger jag en Victor 90100, den passar bättre. Eftersom att du avser behålla din säck ett längre tag tycker jag det är värt att lägga ner några extra kronor. Om du nu tycker 90100 är för stort finns det även 7585 och en ny 60- literssäck, det fina victor-säckarna är att du kan komprimera eller svälla säcken efter eget behag.
Som sammanfattning: lägg gärna några extra kronor på säcken, det är en investering.

Re: Re: Berhans Telemark

I Jönköping, det var bara för en månad sedan =)

Scout^; sa:
sajberjohan; sa:

Det lät _väldigt_ intressant, återkommer när jag har varit där och kikat! Tackar för svaret!

EDIT:
Kom på en sak? Var bor du, eller var låg affären, hur länge sedan?
[Ändrat av Scout^ 2002-08-10 kl 22:54]

Hmm, har kollat lite. Synd att 580 är 175 - ??? när man är 171 och 560 är ??? - 175. Känns lite osäkert men jag ska prova den endå. Har någon erfarenheter av denna säck? Jag är alltså ute efter en hyffsat billig säck under 2000! Kommer använda den ca 7gånger per år (i 5 - 6år, då jag köper en livssäck). Lättare Vandringar och läger visstelser. Tack på förhand, och tack för alla svar hittills!(stavning?)
<><<<<<<<<<<<<<<><<<<>>>><>>>>>>>>>>>>>>><>
<><<<<<<<<<<<<<<<>>>HOLM<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>
<><<<<<<<<<<<<<<><<<<>>>><>>>>>>>>>>>>>>><>

Var på Udénssport idag...

..De har trevlig och bra personal, jag provade Telemark 580, den va inget för mig. Så jag provade lundhags V8 60> som jag klagat på innan, nu satt den bättre, kanske för att jag hade på den rätt nu! Tror jag kommer slå till på den. Kostar 2000, men det är den värd. Man får juh mycket för pengarna, har jämfört med en ShoSho(tahejti) där man måste köpa till skit för den ska vara lika bra!

+ De har 14dagars öppet köp så jag kan köpa, sedan provpacka och komma tillbaka.

Re: Var på Udénssport idag...

Scout^; sa:
..De har trevlig och bra personal, jag provade Telemark 580, den va inget för mig. Så jag provade lundhags V8 60> som jag klagat på innan, nu satt den bättre, kanske för att jag hade på den rätt nu! Tror jag kommer slå till på den. Kostar 2000, men det är den värd. Man får juh mycket för pengarna, har jämfört med en ShoSho(tahejti) där man måste köpa till skit för den ska vara lika bra!

+ De har 14dagars öppet köp så jag kan köpa, sedan provpacka och komma tillbaka.

Ett litet tips som kan spara dig en slant!
Udéns sport lämnar 20% rabatt på allt i deras butik (även på prylar de tar hem) fram till och med september månad. Denna rabatt gäller vid ett inköpstillfälle!

För att du skall få denna rabatt krävs dock att de får din e-postadress, som de sedan kan nyttja för erbjudanden. Gå in på deras hemsida http://www.udenssport.se klicka på länken ca: mitt på sidan. Skriv ut sidan, fyll i den, handla med 20% rabatt.

Lycka till!
// Niklas

Har du testat Lowe?

Lowe har några riktigt bra säckar till bra pris.
Jag vet inte vilka som har Lowe nuförtiden (eftersom Naturkompaniet slutat med dem), men jag tror att High Sport hade förut.

Men egentligen skulle jag lägga till 700 (jämfört med Lundhags) och köpa en Berghaus Vulcan - en säck som prisas av de flesta som äger en (inklusive mig).

Re: Re: Var på Udénssport idag...

Niklas Östergren; sa:
Scout^; sa:

*TEXT, AV Niklas
// Niklas

Jupp såg detta då jag kollade tidigare, jag har inköpt mig en Lundhags V8>60, packade lite kläder etc sedan tog jag en 7kilos hantel för att simulera tält. Drog ut i mina kvarter och gick runt, den sitter superbt nu. Ska gå ut och gå med den mer imorgon, så jag vänjer mig vid den.
Och priset med den "kupongen" så blev det 1600:- Det är kanonpris för en sådan säck.
Ha det gött, vi hörs imorgon.

/Holm aka Scout^

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
pelle.k Köpråd Ryggsäck för vandring Transportera 6
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg