Ryggsäck för klättring

1700kr för en 50L ryggsäck!? Köper verkligen folk sånna? Det är ju bara en ryggsäck... Min kostade 350kr på Decathlon och är t o m något lättare: http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=648812&postcount=48

Ja, min nästa blir den fast modellen större. Jag har den bara för approach till klippan, inte för klättring.

http://www.decathlon.co.uk/forclaz-50-ultralight-backpack-id_8247085.html

Just nu har jag en black diamond som är rätt sliten.

Vi kan definitivt enas om att Decathlon is the shit! Och klätterskorna ska vi inte prata om, med dom där gröna Vuarde Tech sitter man ju fastklistrad!

Hej!

Vill bara flika in att det finns fler och viktigare aspekter av konsumtion än varans pris och kvalitét. Jag tänker på produktionsförhållanden och miljöpåverkan. När något är för billigt för att vara sant (decathlon) så är det oftast det. Och någon annan får stå för mellanskillnaden (miljön eller slavar i sweatshops).

Med det säger jag inte att dyra produkter per automatik är bättre producerade, bara att det är en aspekt värd att betala för enligt mig.

Det är den nya modellen, den äldre var lite billigare. Inte samma färger men för övrigt ser den identiskt ut så det är lite synd att de gått upp lite i pris med den nya... Fortfarande rätt prisvärd ändå.

jag har den och är väldigt nöjd med den för att släpa prylarna till och från klättringen - speciellt blixtlåset över fronten är användbart.

sen sitter kompressionsremmarna litet glest så den tenderar att svälla ut på mitten, men då rymmer den ju så mycket mer, haha

men att handla på decathlon är litet som att pinka i brallorna en kall dag - man får göra det med urskiljning :)

Hej!

Vill bara flika in att det finns fler och viktigare aspekter av konsumtion än varans pris och kvalitét. Jag tänker på produktionsförhållanden och miljöpåverkan. När något är för billigt för att vara sant (decathlon) så är det oftast det. Och någon annan får stå för mellanskillnaden (miljön eller slavar i sweatshops).

Med det säger jag inte att dyra produkter per automatik är bättre producerade, bara att det är en aspekt värd att betala för enligt mig.

Tror tyvärr t o m att kopplingen mellan priset och dåliga villkor är rätt dålig. I och för sig kan man ju förstå att det inte går att ha schysst tillverkning OCH de lägsta priserna.
Men jag tror att det är många dyra märken som helt enkelt är stora och har resurser att lägga ut och styra tillverkningen i låglöneländer på ett svinigt sätt, och ändå få fram "bra" grejer.

Tror tyvärr t o m att kopplingen mellan priset och dåliga villkor är rätt dålig. I och för sig kan man ju förstå att det inte går att ha schysst tillverkning OCH de lägsta priserna.
Men jag tror att det är många dyra märken som helt enkelt är stora och har resurser att lägga ut och styra tillverkningen i låglöneländer på ett svinigt sätt, och ändå få fram "bra" grejer.

Absolut! Jag menar alltså villkoren när jag säger bra produktion. Vilka absolut inte måste korrelera med priset. Man måste helt enkelt kolla upp varje enskilt företag innan köp. Men som du säger, är det för billigt luktar det lite barnarbete..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
newcence borttappad ryggsäck Klättring allmänt 3
Vickom Undersökning kring klättring Klättring allmänt 0
PiBe Söker bok för klättring i Stockholm Klättring allmänt 1
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg