Ryggsäck för både fjäll och backpacking

elohim; sa:
Ok, tack för alla idéer!

Det gäller alltså att prova sig fram.

Själv är jag lång (194) och smal, så är det någon som har någon idé om bra ryggsäck i det avseendet så säg till!

Kollade in Lundhags Motion, verkar helt OK.

Frågan är som sagt: storleken? Känner inte att jag behöver ha med så mkt, snarare en sådan som snålar på utrymme och packar smart och kompakt istället.

Främst och mest kommer jag nog att fjäll och vallvandra med ryggsäcken, men vill ändå ha en riktigt bra, och då vill jag gärna att den ska passa min Zeeland-resa. Kommer på denna att fotografera mkt, varvid snabbt åtkomlig kamera och sådan utrustning är bra.

Kommer antagligen inte att åka skidor, klättra eller göra något sådan med ryggsäcken.

Har ni fler idéer så skriv! =)

kram på er alla / Calle

Som Någon sa innan, titta i detta numret av utemagasinet, som har en test på 8 ryggor.... Kan vara kul att läsa, men viktigast, prova dig fram... Vissa butiker har låneexemplar, kan vara kul att packa och gå med den "hyffsat skarpt"

Fredric
http://www.strapatz.com

utemagasinets test

är ju lite märkligt, eftersom det är så många storlekar.
Går man 14 dagar utan proviantering behöver man en säck
på 65 liter, kanske (total vikt 19 kg). Jag tror
TRE av säckarna var i den klassen och alla vägde över 2
kg! Det finns tyngande finesser som fickor, frontmatning
e.d. vilket jag tidigare torskat på.

Idag har jag en North Face Prophet, 1850 gram, 65 liter.
Den klarar ledigt 14 dagar, om jag packar tält och
madrass utanpå. Det finns fyra fästremmmar för just detta.
Den är i tyngsta laget och man kanske kan kapa en del detaljer,
t ex stegjärnsfickan (där jag oftast har gasburkar)
och fästena för stavar - behöver jag lägga
undan stavarna stoppar jag in dem i madrassen!
Vidare en bröstrem, ngt jag aldrig använt.

Faktum är att det sinns 65-liters säckar med
bärsystem (vilket jag troligen behöver p g a diskbråck
och ischias) som är 3-5 hg lättare! Jag är inte helt
frestad att pröva ngn (hur vet man vad man får
på postorder?) eftersom den här ryggsäcken sitter
bäst av alla jag haft.

Fråga efter säck i affär leder ofta till att de ska pracka
på en dyra och tunga saker och börjar håna den som
vill ha lättare och enklare. I Norge händer aldrig sådant.

il C.

Resa=stor rygga

Hej!
Ska du ut resa en längre bit så föreslår jag att du köper en STOR ryggsäck och komprimerar ihop den när du inte använder volymen. Jag har själv en Klättermusen Mjölner 100 liter med extra packficka enligt den principen (och hade en Bergans Alpinsit 130 liters innan).
Orsaken är att det är guld värt att få ner alla prylar i ryggsäcken och slippa ha en massa lösa pinaler utanpå om du ska flyga med den samt slipper du alla klåfingriga typer om du allt i ryggsäcken och ett lås på spännerna. Det är även bra på flyget utan en massa grejor utanpå som kan fastna på transport bandet.
När du inte behöver allt utrymme hemma är det bara att komprimera ihop säcken eller stoppa en badboll iden som tar upp volym. Men jag föreslår alltså att du kollar på en typ 90-100 liters rygga och inte 65-70, även om det räcker.Victor säcken verkar himla bra liksom Lundhags nya. Tror även du kan få en Fjällräven Fox i samma prisklass.

Lycka till!

Ryggsäcken

elohim; sa:
Tänker köpa en ryggsäck för vandring, men behöver hjälp.

Främst för fjällvandring, men kommer även att vandra i Nya Zeeland. Jag behöver hjälp med vilken ryggsäck som kan passa för dessa båda ändamål, samt hur stor som kan vara passande.

Har kollat lite, och Haglöfs Victor verkar OK, men vill gärna ha lite mer kött på benen.

Kan lägga ut runt 2-3 kkr på ryggan

Alltså:

- Märke&/modell?
- Stolek/liter?

Märke och storlek kan bara du välja, dels är det väl priset som bestämmer, storleken efter hur mycket som du vill ha med. Kolla min lilla recension om hur jag tycker om Lundhags Motion. I den sorten så kan du både välja en stor säck som tyvärr kostar lite med. Men den ger dig mycket för pengarna kan jag lova. Lycka till ! /Gunnar

(P.S: Min son köpte en Viktor på extrapris/utförsäljning på Naturkompaniet, de kanske har några kvar ... den är väldigt trevlig den med! D.S)

elohim; sa:
Ok, tack för alla idéer!

Frågan är som sagt: storleken? Känner inte att jag behöver ha med så mkt, snarare en sådan som snålar på utrymme och packar smart och kompakt istället.

/ Calle

Ska du vara ute länge så behövs extra utrymme för mat och bränsle. Ska du vara ute på vintern krävs extra utrymme för vinterkläder. Tar du med specialutrustning krävs utrymme för den. Att ange en volym som lämplig blir därför svår om man inte vet hur länge och på vilket sätt du ska vara ute.

Själv har jag en stoooor säck som ledigt rymmer 3 veckors mat. Mina prylar är få, mestadels lätta (om än inte ultralätta) och varierar bara med årstid och turens profil. Maten är det tyngsta och mest skrymmande på mina sommarturer, på vintern använder jag mestadels pulka så där minskar oftast bärbehovet (utom på tåg/buss förstås).

Så gör som någon föreslog, ta med dina prylar till affären och provpacka. Be att få fylla på med mat för den tid du behöver gå utan att tanka och se vilken storlek du hamnar på. Lägg till några liter om du inte vill packa med skohorn.

Om du packar smart som du skriver så tillhör du i alla fall kategorin som kan ha stora säckar utan att förledas till att ta med en massa onödigt skrot :).

Mvh,

J

Re: Resa=stor rygga

icarus; sa:
Hej!
Ska du ut resa en längre bit så föreslår jag att du köper en STOR ryggsäck och komprimerar ihop den när du inte använder volymen.
(...)
Lycka till!

Neeej....
Vad jag kom fram till under min resa i Asien och Oceanien var just att min 65-liters Sho-sho var en otymplig best. På resa vill jag vara rörlig och ha en lättstuvad och lättpackad, men lättlåst säck. I princip en utopi, men jag ska försöka hitta något till nästa resa.

Vandringssäckar och resesäckar möts inte längre i min begreppsvärld, tyvärr.
[Ändrat av orchid 2003-07-21 kl 00:46]

En liten tanke i allt ryggsäckande.. En av prioriteringarna jag hade när jag skulle till Himalaya var att min rygga skulle ha ett enkelt bärsystem som inte krånglade eller gick sönder någonstan i bergen. Jag får en känsla av att vissa tillverkare gör otroligt komplicerade bärsystem som kanske inte tål en långresa med slit och släng på bussar och flyg. Ytterligare en reseaspekt gällande ryggsäck, VARNING för flärpar och annat löst, ju mer flärpar och skit som hänger löst på ryggan dessto större chans att det fastnar och går sönder.. Det finns ryggsäckar utan en massa flärpar och med enkla bra bärsystem(ofta samma ryggsäckar som används av militärer)..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg