Ryggsäck för både fjäll och backpacking

Tänker köpa en ryggsäck för vandring, men behöver hjälp.

Främst för fjällvandring, men kommer även att vandra i Nya Zeeland. Jag behöver hjälp med vilken ryggsäck som kan passa för dessa båda ändamål, samt hur stor som kan vara passande.

Har kollat lite, och Haglöfs Victor verkar OK, men vill gärna ha lite mer kött på benen.

Kan lägga ut runt 2-3 kkr på ryggan

Alltså:

- Märke&/modell?
- Stolek/liter?

Karrimor?

Jag såg en 60-100L olivgrön Karrimor i en butik för några veckor sedan. Även om den verkade väldigt enkel och... militär i sin framtoning lockade den ganska mycket med sin flexibilitet.
Locket var löjligt expanderbart och det fanns stora sidofickor längs hela sidorna som "försvinner" när inget är i dem.
Det är naturligtvis väldigt svårt att avgöra, men den verkade inte så tung heller.

De (Karrimor) brukar ligga ganska lågt i pris så det kan vara värt att iaf ta en titt. Tyvärr vet jag inte namnet på modellen. :-(

Utemagasinet

Hej!

I senaste Utemagasinet testade de just stora ryggsäckar. Kolla där.

Annars kan jag rekommendera Lundhags. Jag har en V8 >70 och är supernöjd med den. Deras nya Motion verkar grym.

Mvh Martin

Deras nya motion är GRYM ,, har själv deras 100l och är mycket nöjd. Bärsystemet är mycket flexibelt och går att justera prcis som man vill. Det går att bära mycket tungt i den säcken (så vida man har lite mukkler;)

Har inget dåligt att säga om den säcken - köp en redan idag ..

// johan

Re: Utemagasinet

carbide; sa:
Hej!

I senaste Utemagasinet testade de just stora ryggsäckar. Kolla där.

Annars kan jag rekommendera Lundhags. Jag har en V8 >70 och är supernöjd med den. Deras nya Motion verkar grym.

Mvh Martin

Har själv en V8, 70... Mycket bra säck, packas enkelt i och ur från front och topp... Köp till en flight pack om du skall resa dock, så slipper du stå utan remmar när du kommit fram.

minus på denna är väl att den är lite tung om man är klent byggd. Själv tycker jag att den sitter perfekt med sin vikt.

Jag är mycket nöjd med min säck, som i denna helgen badade i en fors när vår kanot kantrade. Den luktar fortfarande illa, men snart är den klar för resa till Island.

Nya Haglöfs SEC 85 (65) är mycket bra med, skönt bärsystem, snygg och praktisk...

Fredric
http://www.strapatz.com

Kolla in Haglöfs Track..........

.......den kan du "göra om" till resväska, dvs. du har ett skydd du drar över bärremmarna.

Har inte provat den själv så jag vet inte hur den är som ryggsäck.

Mvh
Uffe

Re: Kolla in Haglöfs Track..........

uao; sa:
.......den kan du "göra om" till resväska, dvs. du har ett skydd du drar över bärremmarna.

Har inte provat den själv så jag vet inte hur den är som ryggsäck.

Mvh
Uffe

Detta är en reseryggsäck, som jag nog inte skulle vilja ha om jag har någorlunda aktivt friluftsliv...

Se hellre på de modeller som är anpassade för vandring
I haglöfs fall, SEC och Victor....

Men lundhagen är bra.. Jäkligt bra..

Fredric
http://www.strapatz.com

Låt ryggen bestämma

elohim; sa:

Främst för fjällvandring, men kommer även att vandra i Nya Zeeland. Jag behöver hjälp med vilken ryggsäck som kan passa för dessa båda ändamål, samt hur stor som kan vara passande.

Har kollat lite, och Haglöfs Victor verkar OK, men vill gärna ha lite mer kött på benen.

Kan lägga ut runt 2-3 kkr på ryggan

Alltså:

- Märke&/modell?
- Stolek/liter?

Visst Victor är jättebra, har en 60/70 själv och frugan köper med största sanolikhet en 50 l vilken dag som helst. Anledningen att det blev Victor är att dom passar våra ryggar.
Alltså, och det är viktigt, ta dej till en välsorterad butik och be att få prova några olika modeller av säckar. Se också till att få prova med rejäl vikt i säcken.

Vad gäller storleken finns det två skolor, jag tillhör den som förspråkar en liten säck och lämnar så mycket som möjligt hemma. Andra förespråkar en stor säck förmodligen för att dom uppskattar flexibiliteten att kunna ta med vad dom vill. Är det en stor säck skall den ha bra kompressionsmöjligheter.
Tycke och smak alltså!
Våra säckar kommer utan vidare räcka på vår planerade 10 dagarstur i Keb i September. Victor har ett generöst tilltaget snölås och höj- och sänkbart lock vilket också ger flexibilitet i volym.

Vad gäller detaljer på säcken, dvs isyxfästen mm. Ta en funderare på vad du kan tänkas vilja göra med säcken. Även här tycker jag Victor bra, behöver du inte "lullullet" kan du alltid plocka av det.

Så sammanfattningsvis: Victor 60/70 (möjligen numret större) Givetvis under förutsättning att den passar din rygg.

Lycka till

Bengt

elohim; sa:

Om du ska till Nya Zeeland innan behovet blir akut så kan du ju överväga att köpa ryggsäcken där. Macpac gör fina prylar... :)

Annars så är det viktigast att du provar ut något som passar dig och din rygg. Det dräller mer eller mindre av bra (och ibland tokbra :)) ryggsäckar, även på den svenska marknaden, men allting passar inte alla.

Lundhags V70

Har sedan 18 månader tillbaka en Lundhags V70. Valde denna istället för Victor (Haglöfs) eftersom jag tyckte den var betydligt skönare att bära. Har använt den mycket, både för vandring, skidåkning och resa och tycker att den är bra. Med välpackade sidfickor kan ryggsäcken uppfattas som lite smal för att vara riktigt lättpackad. Jag har modellen med fasta sidfickor vilket jag tror är den bättre varianten eftersom den med löstagbara fickor är väsentligt tyngre, joxig med remmarna, har mindre ytterfickor och dessutom är den sk dagsturssäcken lite i minsta laget.

När jag skall transportera ryggsäcken på flyg mm brukar jag ta det inbyggda regnskyddet och dra det över ryggsäcken från "fel håll", dvs över bärremmarna, så blir det inte remmar som fastnar överallt.

Ryggsäcken rekommenderas absolut, skulle jag köpa en ny idag skulle jag möjligen titta på Lundhags Motion oxå men den är dyrare och tyngre.

Ok, tack för alla idéer!

Det gäller alltså att prova sig fram.

Själv är jag lång (194) och smal, så är det någon som har någon idé om bra ryggsäck i det avseendet så säg till!

Kollade in Lundhags Motion, verkar helt OK.

Frågan är som sagt: storleken? Känner inte att jag behöver ha med så mkt, snarare en sådan som snålar på utrymme och packar smart och kompakt istället.

Främst och mest kommer jag nog att fjäll och vallvandra med ryggsäcken, men vill ändå ha en riktigt bra, och då vill jag gärna att den ska passa min Zeeland-resa. Kommer på denna att fotografera mkt, varvid snabbt åtkomlig kamera och sådan utrustning är bra.

Kommer antagligen inte att åka skidor, klättra eller göra något sådan med ryggsäcken.

Har ni fler idéer så skriv! =)

kram på er alla / Calle

Storleken beror ju på hur stora dina prylar som du ska packa i den är. Finns massa olika prylar med samma användningsområde men med helt olika packvolym. Låna en säck och packa i dina grejer och se om dom får plats helt enkelt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg