Jag vill lägga in en brasklapp och undrar om du verkligen ska köpa en lättviktarryggsäck när du ska vara borta i månader och kanske bära tungt (eller gick det från 30 kg till max 13 kg nu sedan tråden startade?). Jag har precis reklamerat en Fjällräven Kajka på 100 liter och anser att den inte klarat vikter kring och strax över 30 kg, tyget har slitits sönder på vitala ställen (avvaktar FJs respons). En vandrarkompis ska reklamera en Norröna Nansen 100 liter då söm och tyg gått sönder på samma ställe på andra säcken nu. Han fick direkt en ny förra gången. Vi båda har kört några veckoturer under 2 års tid så det är inte några månaders kånkande och eventuellt flygande som du kommer att göra på kort tid. Jag tycker att du kanske ska kolla in säckar med lite grövre väv som bevisligen pallar tung vikt. Inte kul om t.ex. en axelrem släpper eller en dragkedja går sönder även om det går att laga. Du kommer ju att ha svårt att reklamera på resande fot.
Jag har lyckats banta ner packningen och prioritera om! Tog en packlista som jag hittade hos nån slumpmässig (materialistisk) bloggare som inspirerade mig. Inser att han hade med sig 80% överflöd, men det tänkte jag inte på då. Nu när jag läst, satt mig in i och fått större förståelse för att resa med livet i en väska så kommer jag fram till att 30kg är löjligt med tanke på att det är mer än hälften av min vikt! Vägde 48,7 imorse, har nog tränat lite för hårt och ätit lite för dåligt även om jag verkligen kämpat. Kan ju inte bära mig själv på ryggen i flera månader
Det blir:
Eldstål
Rep
Tjockt snöre
Spork
Fiskelina, krokar
En jaktkniv (inte för jakt, men för allt möjligt som ska skäras av o liknande)
Kokkärl
Första förband (gasbinda, kompresser, sprit tex)
Kåsa, Vattenflaska
Salt
Poncho + regnbyxor
Underställ
Pass och viktiga papper
Strumpor
Det som väger mest är bo/sova saker. Dvs tält, liggunderlag och sovsäck
Kläder har jag på kroppen
Klocka+kompass runt armen
Karta i fickan
Stavar i handen
Kamera hänger utanför om den inte får rum i väskan
Precis min tanke!G4 kommer att hålla inga problem och det är väl bara bra om hon hamnar på ca 13kg istället för 30kg.
Golite jam 2 vore också något men med tanke på att den är omöjlig att få tag i (verkar det som) är G4:an den enda ryggan som verkar passa för ändamålet!