Ryggproblem vid styrketräning

schweingaard; sa:
Det där linnex, är det på typ team sportia jag hittar sånt?
/nisse

Jag skulle bli förvånad om du hittar det på en vanlig sportaffär, gym, naprapater, massörer osv kan ha det hemma.
Pris ca 150-170 kr per stift men det räcker länge.
 
schweingaard; sa:
Har du några rekommendationer på bålstabilitetsövningar?
/nisse

Knäböj, marklyft, frivändningar, frontböjar mm är det bästa eftersom du tvingar kroppen att spänna an på precis det sätt du behöver. Sedan tillkommer sedvanlig magträning och kors/ländrygg med hypers etc. Basen är dock just övningar såsom knäböj som nog måste anses som den bästa.

Promenader i "skogsterräng" med rötter och dylikt är extremt bra för att träna de små muskler kring ryggraden som kan behöva stärkas.

Grundregeln är ju dock att du ska vara varm när du utför övningarna. Ett liniment botar ingen skada, hjälper dig enbart lite på traven med att bli varm och dämpar eventuella smärtkänslor en aning.

Du kan köpa Linnex via http://www.linnex.se såg jag nu när jag sökte. Annars finns det som nämnts sällan på vanliga sportaffärer. Massörer, naprapater och kiropraktor har det och en del gym.
 
Halloj!
Jag var till sjukgymnast för ett antal veckor sedan för att kolla upp ryggen.
Han petade, drog och slet lite överallt och frågade om det gjorde ont så här eller så här.
Han kom iallafall fram till att det var diskarna mellan kotorna som hade buktat ut lite grann, och det var dörför det kändes bara när jag böjde mig framåt.
Jag skulle se till att ta betydligt mycket mindre vikter på benböjen och se till att sitta bra och jag satt mycket. Svanken skulle vara rätt. Jag skulle i princip undvika alla framåtböjningar ett tag. Nu börjar det bli bättre men jag känner fortfarande av det ibland.
;)
 
Där ser man. Har själv haft en hel del problem med just detta, dina symptom var dock inte helt lika mina varför jag inte föreslog det. Sjukgymnastens råd låter sunda, men jag rekommenderar ett tillägg som har hjälpt mig extremt mycket, helt enkelt promenader i "eländig" terräng, skog och så. Detta stärker små stabiliserande muskler kring ryggraden och ger även en genomblödning som alltid är bra. Lycka till!
 
Bra förslag!
Jag frågade faktiskt om det när jag var där, det är ju ändå en av mina intressen att lulla runt ute i skogen.
Han sa precis som dig att det var en bra ide! Fast nu är vintern här så det blir nog inte så mycket gå på stig. Fast snart är det säsong för snöpulsning ;)
/nisse
 
Exakt ;)

Du kommer bli bra ganska snart gissar jag, vad som är viktigt sen är att du tränar upp ryggen och magen för att undvika att det händer igen. Jag slarvade med det och fick lida för det. Sen jag verkligen gav rehabstyrketräningen den tid den behöver så har jag varit bekymmersfri i flera år.
 
Frontböjar är också bra, men det är olika övningar. Knäböj är för mig även en riktig basövning och jag ville inte att den ska exkludera ryggböjet (om än med bibehållen naturlig kurvatur) och förlora träningsvärk. Frontböjar är för mig bara kompliment...
 
schweingaard; sa:
Tjenixen!
Jag var och styrketränade lite i helgen.
När jag gjorde benböj så knixade ryggen till lite grann.
Jag slutade träna direkt efter det, bara en lite nervarvning på motionscykeln.
Jag har varit ute och rört mig lite varje dag sedan dess (jag har även spinnat lite).
Det känns som jag har träningsverk i ländryggen.
Jag antar att det inte är särskilt bra det här.
Är det någon som har några erfarenheter eller reflektioner?
/nisse

Jag åkte på en skada i ländryggen vid benspark. Den är mer eller mindre kronisk. Gå direkt till en sjukgymnast.
 
Tjix!
Jag fick faktiskt ont innan min styrketräningsolycka, på ett helt vanligt gympapass. Jag hade tyvärr inte vett nog att stanna upp när jag kände det, jag hade aldrig blivit skadad i ryggen innan dess. Fy bubblan vad det gjorde ont på kvällen, det var helt ok när jag var kall. Första gången i mitt 26 åriga liv som jag tagit smärtstillande, jag låg på golvet på liggunderlaget den natten. Inte mycket sömn. Säkert därför jag gjorde illa mig vid styrketräningen. Det straffar sig att vara dum.

Jag är hyfsat symtonfri nu iaf, jag har varit det i två veckor. Det tog väldigt lång tid att bli bra. I dagarna har jag börjat med styrketräningen igen. Jag känner av högersidan av ländryggen när jag gör crossar (sneda dragningar från knä till ovanför axeln, ungefär som att dra igång motorsågen), det märks tydligt att jag är svagare på höger sida. Det hugger nästan till. Kör på låga vikter. Förhoppningsvis är det ganska riskfritt. Det känns bra.

Bra tips med att hålla stången framför! Hur ska armbågarna vara vid den övningan?

/nisse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ebh Ryggproblem? Vilken är din specialträning mot det? Träning och hälsa 38
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
veni LCHF diet, funkar den vid vandring? Träning och hälsa 33
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
Enzopojken "Överbliven" hud vid viktminskning. Träning och hälsa 38
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
kalkylia Mat vid nattjobb? Träning och hälsa 4
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
schweingaard Knän och leder vid hög vikt? Träning och hälsa 3
fibbla ryggont vid situps Träning och hälsa 11
mielo Kroppens energiförbrukning vid olika temperaturer.. Träning och hälsa 2
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Haddock Illamående vid kullerbytta Träning och hälsa 6
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
Nilla_Nilla Varför blå om läpparna vid träning??? Träning och hälsa 6
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
bigfoot Taktik vid långlopp? Träning och hälsa 3
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Avslutat1001 Träning vid förkylning / halsont? Träning och hälsa 6
grodanbolle Kostillskott vid tränig? Träning och hälsa 29
grodanbolle Håll? Andning vid träning? Träning och hälsa 19
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
peppe_malmqvist Träning för att klara "väggen" vid Ultramarathon Träning och hälsa 4
bennyo Huvudvärk vid träning Träning och hälsa 9
hannulan Styrketräning i kombination med löpning. Träning och hälsa 9
Fysexperten Projekt styrketräning Träning och hälsa 1
Jerry Olsson Kombinera styrketräning och löpning? Träning och hälsa 6
jerrymus hjälp med styrketräning Träning och hälsa 66
ragwen89 Hjälp med att hitta bra sidor för styrketräning Träning och hälsa 11
srpp Styrketräning under balanskoordinationsutmaning Träning och hälsa 6
Jock Scott Styrketräning - Grundövningar Träning och hälsa 3
mararv Löpning i kombination med styrketräning Träning och hälsa 16
bigfoot Styrketräning för löpare Träning och hälsa 10
vadsbo skvadron Styrketräning! Träning och hälsa 6
Styrketräning och återhämtningsperiod. Träning och hälsa 6

Liknande trådar