Ryggont

Jag är nybörjare och har en hybrid, en Scott, som jag cyklat några rundor med. En sak som oroar mig lite är att det gör ont i ryggslutet/korsryggen när jag cyklat en stund, ibland lite och ibland rejält ont. Jag får också ont i ena sidan på muskeln som går mellan axel och nacke, vilket jag tror beror på en gammal armbågsskada och att jag är ovan vid rakt styre (lätt svängt). Men ryggen bekymrar mig, jag har alltså bara ont när jag cyklar, inte annars. Är det träningsvärk tro? Har inte cyklat särskilt mycket alls tidigare men har börjat med några rundor på ett par mil några gånger i veckan. Tips, ni som kan?

Sanna h.: Blir du också kall i ryggslutet, eller får du bara ont i ryggslutet?

Särskilt under den kalla perioden blir jag lätt kall vid ryggslutet vid vägcykling, på grund av en relativt monoton sittställning. Jag så att säga bara sitter och mal på. Tycket att detta problem är klart mindre med racern, troligtvis på grund av bockstyret som medger lite olika ryggböjningsvinklar beroende på hur jag håller händerna.

Vid seriös terrängcykling är detta inget problem, då jag givetvis måste "klättra runt" på terrängcykeln för att kunna passera diverse hinder utan att behöva stå på näsan.

Dock kommer jag ihåg att när jag hade köpt min första "riktiga" mtb (år 1991 som vardagscykel), fick jag ofta ont i ryggen vid lite längre cykelturer, vilket åtgärdades med barends i vertikalt läge. När jag sedan vande mig, kunde jag sätta barendsen i mer horisontalt läge.

I övrigt så kan det vara läge att se över sittställningen. De flesta cyklar är ju gjorda för män, som generellt har proportionellt längre överkropp och kortare ben än kvinnor. En bra cykelhandlare kan hjälpa dig med detta.
/Niklas

I och med att du skriver "några rundor" så tror jag bara att du är ovan. Skadar ju inte att kolla inställningen hos en handlare till exempel. Jag fick jäkligt ont för att jag var otränad och inte började motionscykla förrän i våras. Brukade få samma fenomen i början av säsongen när jag hade en värstingsporthoj (MC) där man i princip hängde på armarna när inte bålen orkade vara med.

Sitter du rätt?

Jag fick betydligt mindre ont i ryggen när jag började tänka på hur jag satt på cykeln. Det är naturligtvis viktigt att cykeln är rätt inställd också, det är bara att testa sig fram, små justeringar åt gången.

Så här tänker jag: Sätt dig på sadel och sträck på ryggen, se till att sitta ordentligt på sittknölarna. Böj dig sedan fram för att nå styret. Tänk på att ryggen ska vara rak hela tiden och att böjningen ska sitta i höften, du ska alltså inte sjunka ihop för att nå fram till styret. Håll i styret men luta dig inte mot det. Enda anledningen till att hålla i styret ska vara för att kontrollera cykeln, inte för att hålla uppe din rygg.

Lycka till!

Tack för alla svar! Jag ska testa med att ställa om sadeln. Styret är inte justerbart, men sadeln ska jag kanske skjuta fram. Får testa!

Tack för alla svar! Jag ska testa med att ställa om sadeln. Styret är inte justerbart, men sadeln ska jag kanske skjuta fram. Får testa!

Testa ocksa att andra vinkeln pa sadeln - om den lutar framat far man mer tryck pa handerna. Sen tror jag nog att det ar en vanesak, ju mer du cyklar ju enklare blir det. Endel ryggtraning pa gym eller hemma med vikter kan ocksa hjalpa till - ta det bara lugnt i borjan.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg