Ruttval Jämtlandstrianglen

Hej!

Ska upp till Jämtlandsfjällen i mitten av september och gå en tur under några fem dagar (fyra nätter). Behöver kommentarer kring främst två funderingar.

1. Är det möjligt att gå mellan Helags och Sylarna via Gåsen? Jag uppskattar avståndet mha kartan till ca 35 kilometer, och det är lite i längsta laget för en bekväm dagsetapp, även med lite packning. Men hur blir det om man inte går fram till Gåsen, utan genar så att man kommer fram till det ställe där leden från Gåsen till Sylarna passerar Storforsen (visst heter den så?). Gissningsvis blir det ca 25 kilometer, vilket är fullt möjligt, men inte alltid roligt om terrängen inte tillåter att man kan gå på i bra tempo. Finns det någon som har erfarenhet av att gå "off-road" i detta område som kan tala om hur terrängen ser ut.

2. Jag antar att det går bussar från Östersund till Ljungdalen, men kan man sedan på något sätt ta sig ännu närmare Helags söderifrån, för att sedan under några dagar gå upp till Storulvån via Sylarna och Blåhammaren?

Mvh
/Per
 
(Nu har jag inte kartan, så jag skriver ur minnet. Hoppas att alla namn blir rätt..)

1. Menar du att gå från Helags mot Gåsen, och vika av norrut ungefär mitt uppe på Härjångsåsen, mot Storforsen, och så vidare mot Sylarna?

Jag tror inte det är omöjligt, men framför allt är det nog lika lätt att gå ned i dalen mot Gåsen, och gå till Gåsåns rastskydd där leden Gåsen-Sylarna går över ån. Det blir några kilometer längre än att gena uppe på Härjångsåsen, men å andra sidan kanske det är mer lättgått. Tyvärr tappar man ju rejält med höjd ner från Härjångsåsen, som man kanske måste ta igen nånstans.

Men såklart, om det är gångbart uppe på Härjångsåsen ner mot Storforsen så är det väl det bästa valet.


2. Angående bussar mellan Östersund och Ljungdalen så kan det vara värt att kolla upp innan. Tidtabellen bryter ju vid övergången mellan sommarlov och skoltermin på vissa håll, och hur som helst går nog turerna ganska sällan.

Men hur menar du att ta sig närmare Helags söderifrån? Om man tar sig till Ljungdalen så är man nån dryg mil från Helagsstugorna. Sista biten får man ju gå. Men man kan absolut gå från Helags till Storulvån, antingen via Sylarna eller via Gåsen (eller båda, som du tänkt :)).
 
Senast ändrad:
Hej och tack för svaren!

Det verkar alltså inte vara helt oframkomlig terräng på den genvägen jag funderar på. Ska ta fram kartan igen och kolla lite på höjdkurvorna, för att se vilket alternativ som innebär minst antal höjdmeter. Men att följa leden lite längre kan ju absolut vara ett alternativ om det är mer lättgånget och man kan hålla högre fart.

Angående Ljungdalen och Helags, så ville jag egentlingen bara veta hur "nära" man kan komma Helags innan man måste börja gå. Det beror på hur det funkar med bussar från Östersund om man kommer med natttåget söderifrån och när man är i Ljungdalen. Vore dumt om klockan blev åtta på kvällen och man hade 15 kilometer att gå för att komma till Helags. Ska kolla med Länstrafiken i Jämtland.

Mvh
/Per
 
Hej! Jag tältade tidigare i sommar vid Gåsåns vindskydd och såg en person som gick just den vägen som du beskriver. Eller rättare sagt jag gissar att han kom den vägen, då jag såg honom på motsatt sida från vindskyddet i orösad terräng. På håll såg det ut att gå riktigt bra för honom.
/Johan
 
Om Ljungdalen ...

Vill du absolut förbi Ljungdalen och Helags eller kan du tänka dig andra startpunkter för din tur? Det går bussar från Östersund till Ljungdalen, men det är rätt långt att åka, nästan 20 mil, och jag tror inte att det går mer än en buss om dagen. Att räkna med att hinna fram till Helags på dag ett är nog väl optimistiskt, om det inte är ok att komma fram väldigt, väldigt sent.

Kan att starta i Vålådalen (transport ifrån Undesåker, ca 3 mil) och gå upp till Vålåstugorna på första dan vara ett alternativ? Vålådalens naturreservat tycker jag själv är en av de finaste delarna av Jämtlandsfjällen.

Ifrån Ljungdalen till Helags är det 18 km om jag inte minns fel. Det går bilväg fram till Kläppen (NV om Ljungdalen), därifrån är det 12 km att gå. Närmare Helags än så kommer man inte med bil.